Raport końcowy: Ewaluacja ex post realizacji celów Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020

Ewaluacja ex post realizacji celów Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020

Celem badania było przeprowadzenie całościowej, podsumowującej oceny realizacji celów Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020. Przedmiot badania stanowiło również podsumowanie postępu rzeczowego i rezultatów wdrażania POPC oraz przeprowadzenie oceny wpływu realizacji POPC na osiągnięcie celów strategii „Europa 2020″.

Program Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 jest kontynuacją Programu Polska Cyfrowa 2014-2020 i stanowi kolejny etap cyfrowej transformacji kraju. Zakres wsparcia w ramach Programu jest komplementarny ze wsparciem pozostałych programów realizujących cele polityki spójności na lata 2021-2027 oraz innych instrumentów krajowych i unijnych. Ryzyko pokrywania się obszarów wsparcia będzie niwelowała przyjęta linia demarkacyjna uzgodniona między poszczególnymi programami krajowymi i regionalnymi.

W raporcie przedstawiono najważniejsze efekty i osiągnięcia Programu1 w podziale na cztery kluczowe obszary wsparcia, którymi są: powszechny dostęp do szybkiego Internetu, e-administracja i otwarty rząd, cyfrowe kompetencje społeczeństwa oraz rozwój cyfrowy JST i wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia w ramach instrumentu REACT-EU.

Powszechny dostęp do szybkiego Internetu

Wsparciu w tym obszarze dedykowana była I oś priorytetowa POPC. Kwotą niemal 5,491 mld zł dofinansowano realizację 273 projektów, których zakres przedmiotowy wpisywał się w Działanie 1.1. Wyeliminowanie terytorialnych różnic w możliwości dostępu do szerokopasmowego Internetu o wysokich przepustowościach (Działanie 1.1), którego celem było wyeliminowanie terytorialnych różnic w możliwości dostępu do szerokopasmowego Internetu o wysokich przepustowościach

E-administracja i otwarty rząd

Wsparciu w tym obszarze dedykowana była II oś priorytetowa POPC. Kwotą niemal 3,7 mld zł dofinansowano realizację 158 projektów, których zakres przedmiotowy obejmował:

  • e-usługi skierowane do obywateli (A2C) i przedsiębiorców (A2B) (działanie 2.1);
  • rozwiązania back-office (działanie 2.2);
  • cyfrowe udostępnienie informacji sektora publicznego ze źródeł administracyjnych, zasobów nauki i kultury (działanie 2.3);
  • usługi i aplikacje wykorzystujące e-usługi publiczne i informacje sektora publicznego (działanie 2.4).

Cel szczegółowy: „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych”

Efektem dofinansowanych z działania 2.1 projektów było udostępnienie 229 usług, dzięki którym obywatele załatwili imponującą liczbę 978,7 mln spraw urzędowych (względem 13,9 mln zakładanych). Wpływ poszczególnych projektów na wartość wskaźnika „Liczba załatwionych spraw poprzez udostępnioną on-line usługę publiczną” był bardzo zróżnicowany. Aż 81% spraw przypadło na projekt P1, w ramach którego udostępniono m.in. takie e-usługi jak e-skierowania, e-recepty czy teleporady. Równocześnie wspierano uruchamianie e-usług o raczej niszowym charakterze, adresowanych do wąskiej grupy obywateli lub firm.

Cel szczegółowy: Cyfryzacja procesów back-office w administracji rządowej

W największym stopniu realizacji celu służyło działanie 2.2, choć również w ramach działań 2.1 i 2.3 finansowano działania sprzyjające cyfryzacji procesów back-office. Wśród wskaźnikowych efektów wsparcia należy wspomnieć m.in. o 18 urzędach, które wdrożyły katalog rekomendacji dotyczących awansu cyfrowego, 26 systemach teleinformatycznych w podmiotach wykonujących zadania publiczne czy 52 210 pracownikach podmiotów wykonujących zadania publiczne nie będących pracownikami IT, objętych wsparciem szkoleniowym. Oszacowano także, że dzięki wsparciu dokonano ponad 403 integracji między systemami funkcjonującymi w podmiotach publicznych.

Cel szczegółowy: „Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego”

Dzięki wsparciu z działania 2.3 instytucje udostępniły on-line ponad 81 mln dokumentów zawierających informacje sektora publicznego, a zdigitalizowały 19,2 mln. Ponadto utworzono 183 API poprzez które udostępniono 271 baz. Dzięki wsparciu z działania 2.4 POPC powstało 28 aplikacji opartych na ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego i e-usług publicznych. 80% beneficjentów ww. działań uznało zainteresowanie obywateli korzystaniem z udostępnionych zasobów cyfrowych za wysokie lub bardzo wysokie. Znalazło to potwierdzenie w danych z systemu monitoringu. Liczba pobrań lub odtworzeń dokumentów zawierających ISP a zdigitalizowanych dzięki wsparciu z działania 2.3 przekroczyła 863 miliony, liczba wygenerowanych kluczy API wyniosła 4 576, a liczba pobrań lub uruchomień aplikacji opracowanych w ramach działania 2.4 przekroczyła 5,7 mln.

Cyfrowe kompetencje społeczeństwa

Obszarowi cyfrowych kompetencji dedykowana była III oś priorytetowa POPC. W ramach Działania 3.1: Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych, Działania 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej, Działania 3.3 e–Pionier – wsparcie uzdolnionych programistów na rzecz rozwiązywania zidentyfikowanych problemów społecznych lub gospodarczych oraz Działania 3.4 Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych dofinansowano realizację 192 projektów na łączną kwotę 746 mln zł.

Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia – REACT-EU

V oś priorytetowa służyła wdrażaniu tzw. instrumentu REACT-EU stanowiącego odpowiedź UE na skutki pandemii COVID. Celem osi był rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia. Wyniki badań wskazują, że cel ten został osiągnięty. Dofinansowano realizację trzech projektów – 2 dotyczyły obszaru cyberbezpieczeństwa i polegały na podłączaniu instytucji publicznych do systemów lub sieci centralnych (konkretnie GovNet i s46). Trzecim był projekt grantowy „Cyfrowa gmina” dofinansowany kwotą 1,28 mld zł. Jego celem było zwiększenie zdolności jednostek samorządu terytorialnego (JST) oraz podmiotów im podległych w zakresie realizacji e-usług, cyberbezpieczeństwa, pracy i nauki zdalnej. Do kluczowych efektów projektu należały: 2 787 podmiotów, które zostały objęte wsparciem, 2 762 przeprowadzone diagnozy cyberbezpieczeństwa, ponad 225 tysięcy dzieci z rodzin z obszarów dotkniętych skutkami likwidacji Państwowych Gospodarstw Rolnych, które otrzymały sprzęt komputerowy z oprogramowaniem, niemal 63 tysiące pracowników objętych szkoleniami w zakresie umiejętności cyfrowych. Biorąc pod uwagę zakres wsparcia i osiągnięte efekty należy uznać, że cel szczegółowy osi został osiągnięty.

The Operational Programme Digital Poland for 2014-2020 (OPDP) was a key instrument supporting Poland’s digital transformation in the last decade. Thanks to European Union funds, many projects were implemented which significantly contributed to eliminating territorial disparities in broadband Internet access, developing e-government, enhancing societal digital competences, and strengthening the digital resilience of local government units. The most important effects and achievements of the Programme are presented below, broken down into four key support areas: common access to high-speed Internet, e-government and open government, digital competences of society, and the digital development of Local Government Units (LGUs) and strengthening digital resilience to threats under the REACT-EU instrument.

Więcej szczegółów: https://www.rozwojcyfrowy.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/analizy-i-raporty/ewaluacja-ex-post-realizacji-celow-programu-operacyjnego-polska-cyfrowa-na-lata-2014-2020/

Źródło: Departament Rozwoju Cyfrowego, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej