Decyzja Komisji (UE) 2022/589 z dnia 6 kwietnia 2022 r. ustanawiająca skład i przepisy operacyjne dotyczące utworzenia działającej przy Komisji Grupy Koordynacyjnej ds. Ubóstwa Energetycznego i Odbiorców Wrażliwych
Commission Decision (EU) 2022/589 of 6 April 2022 establishing the composition and the operational provisions of setting up the Commission Energy Poverty and Vulnerable Consumers Coordination Group
C/2022/2082
Problem ubóstwa energetycznego uwzględniają również następujące inicjatywy:
- Europejski Zielony Ład, zbiór inicjatyw politycznych mających na celu transformację zmierzającą do neutralności klimatycznej UE do 2050 r.;
- „Fala renowacji”, główna inicjatywa mająca na celu wzmocnienie renowacji strukturalnej budynków prywatnych i publicznych;
- pakiet legislacyjny „Czysta energia dla wszystkich Europejczyków”, zawierający szereg ukierunkowanych środków w celu zajęcia się konkretnymi obszarami szczególnego narażenia za pomocą przepisów dotyczących energii.
Ma ona zastosowanie od 1 maja 2022 r. Ustanowiono w niej Grupę Koordynacyjną ds. Ubóstwa Energetycznego i Odbiorców Wrażliwych, która pełni funkcję głównej platformy umożliwiającej Komisji Europejskiej i państwom członkowskim Unii Europejskiej (UE) wymianę informacji i najlepszych praktyk w kwestiach związanych z ubóstwem energetycznym, koordynację unijnych przepisów oraz pomoc w opracowywaniu i wdrażaniu programów i inicjatyw politycznych w kontekście:
- przystępności cenowej energii;
- ukierunkowanych środków renowacji i efektywności energetycznej; oraz
- planów finansowania na poziomie krajowym.
Dostęp do usług energetycznych ma zasadnicze znaczenie dla włączenia społecznego. W Europejskim filarze praw socjalnych, ogłoszonym w 2017 r., ujęto energię jako jedną z niezbędnych usług, do których każda osoba ma prawo dostępu.
W celu rozwiązania problemów związanych z ubóstwem energetycznym i wsparcia osób nim dotkniętych, w tym odbiorców wrażliwych i gospodarstw domowych znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, Grupa:
- wymienia informacje na temat środków mających na celu wsparcie i wzmocnienie pozycji osób znajdujących się w takiej sytuacji;
- podejmuje kwestie przystępności cenowej energii na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym w kontekście przejścia na czystą energię;
- omawia konkretne kwestie w celu określenia działań i skoordynowanych rozwiązań zgodnie z unijnym prawem;
- uwzględnia i monitoruje postępy w zakresie podstawowych przyczyn i rozwiązań, uwzględniając analizy społeczno-gospodarcze i dokonując przeglądu sprawozdań przygotowywanych przez Centrum Doradztwa ds. Ubóstwa Energetycznego i Komisję;
- podnosi jakość i zwiększa zakres dostępnych danych i wskaźników statystycznych, aby działania opierały się na świadomym i aktualnym zrozumieniu kluczowych kwestii, w ścisłej współpracy z Komitetem Ochrony Socjalnej i Eurostatem;
- wspiera wymianę informacji, skoordynowane działania i środki zapobiegawcze w przypadku wystąpienia sytuacji wyjątkowej w UE.
Każde z państw członkowskich wyznacza nie więcej niż dwóch przedstawicieli i dwóch zastępców posiadających wiedzę fachową. Komisja może:
- odrzucić nominację, jeżeli uzna, że dany kandydat nie posiada wystarczającej wiedzy fachowej koniecznej do realizacji prac;
- zapraszać ekspertów zewnętrznych posiadających specjalną wiedzę fachową do wzięcia doraźnego udziału w pracach;
- nadać status obserwatora osobom fizycznym, organizacjom i podmiotom publicznym, takim jak organizacje konsumenckie, organizacje partnerów społecznych i przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego, które mogą wziąć udział w dyskusjach, ale nie mają prawa głosu;
- ustanawiać podgrupy w celu zbadania szczegółowych zagadnień.
Osoby uczestniczące w pracach grupy i jej podgrup nie otrzymują wynagrodzenia. Koszty podróży służbowych i pobytu są zwracane przez Komisję.
Źródło: Komisja Europejska