20
grudzień
Komisja Europejska prowadzi ostatnią fazę konsultacji publicznych przepisów prawa dot. transportu w UE – analiza Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/33/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego oraz Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1999 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie ujednoliconych procedur kontroli drogowego transportu towarów niebezpiecznych w kontekście Komunikatu KE: Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r. – wniosek w sprawie decyzji PE i Rady zmieniającej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE, 2009/33/WE i (UE) 2022/1999 oraz dyrektywę Rady 96/67/WE w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie sprawozdawczości w dziedzinach transportu drogowego i lotnictwa.
Ostateczny termin na przesłanie opinii to 19 grudnia 2023 r. W komunikacie pt. „Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r.” Komisja podkreśliła znaczenie systemu regulacyjnego zapewniającego osiągnięcie celów przy minimalnych kosztach. W związku z tym zobowiązała się do podjęcia nowych kroków, aby zracjonalizować i uprościć wymogi sprawozdawcze, a celem jest zmniejszenie takich obciążeń o 25 % bez szkody dla powiązanych celów polityki. Wymogi sprawozdawcze odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu prawidłowego egzekwowania przepisów i ich właściwego monitorowania. Koszty związane z tymi wymogami są w dużej mierze kompensowane korzyściami, jakie z nich wynikają, w szczególności w zakresie monitorowania i zapewniania zgodności z kluczowymi środkami z zakresu polityki. Wymogi sprawozdawcze mogą jednak również nakładać nieproporcjonalne obciążenia na zainteresowane strony, szczególnie na MŚP i mikroprzedsiębiorstwa, również biorąc pod uwagę zmiany organizacyjne i technologiczne, które wymagają korekty pierwotnych wymogów sprawozdawczych. Ich kumulacja w czasie może prowadzić do zbędnych, nakładających się lub przestarzałych obowiązków, nieefektywnej częstotliwości i terminów lub nieodpowiednich metod zbierania danych. Priorytetem Komisji jest więc upraszczanie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszanie obciążenia administracyjnego. W tym kontekście niniejszy wniosek ma na celu uproszczenie wymogów w obszarze polityki transportowej dotyczących w szczególności transportu drogowego oraz lotniczego i przyczyni się do realizacji naczelnego celu „Gospodarka służąca ludziom”. Wniosek spowoduje racjonalizację obowiązków w zakresie sprawozdawczości za pomocą połączenia środków, a konkretnie poprzez zmniejszenie częstotliwości obowiązku składania sprawozdań i usunięcie pewnych elementów z obowiązków sprawozdawczych. Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl W załączeniu znajduje się wniosek dotyczący decyzji wraz z załącznikiem. Więcej informacji jest dostępnych pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14010-Racjonalizacja-obowiazkow-sprawozdawczych-zarys-projektow-wnioskow-w-dziedzinie-mobilnosci-i-transportu_pl Źródło: Komisja EuropejskaNajnowsze wpisy
20
grudzień
18
grudzień