Projekt rozporządzenia MZ zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 137 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146), na mocy którego zostało wydane rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1194, 2186 i 2645 oraz z 2024 r. poz. 339). Część świadczeniodawców działających w ramach systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, zwanego „PSZ”, nie zrealizowała ryczałtu PSZ za 2023 r., co skutkuje obniżeniem tego ryczałtu na kolejny okres rozliczeniowy (2024 r.). Większość świadczeniodawców działających w ramach PSZ sprawozdała za 2023 r. większą liczbę jednostek rozliczeniowych niż liczba jednostek będąca podstawą ustalenia ryczałtu PSZ na ten okres, co miało związek z pokrywaniem zwiększonego zapotrzebowania na świadczenia opieki zdrowotnej, będącego efektem „długu zdrowotnego” powstałego w okresie pandemii covid-19. W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1194, 2186 i 2645 oraz z 2024 r. poz. 339) proponuje się:

  • dodanie § 3ba, zawierającego rozwiązanie analogiczne do regulacji zawartej w § 3b ww. rozporządzenia (mającej zastosowanie w 2023 r.), które zagwarantuje szpitalom, których poziom realizacji świadczeń w 2023 r. był niższy niż zakładany przy ustaleniu ryczałtu na ten rok., wypłatę dodatkowych środków zapewniających utrzymanie dotychczasowej wysokości ryczałtu PSZ, a jednocześnie zobowiąże beneficjentów tego instrumentu do rozliczenia uzyskanych w ten sposób środków przez ich odpracowanie, a w przypadku nieosiągnięcia odpowiednich nadwykonań ryczałtu w 2024 r., przez zwrot nierozliczonych w ten sposób kwot;
  • dodanie § 3d, który umożliwi wypłaty w 2024 r. specjalnych dodatków do ryczałtu PSZ świadczeniodawcom, którzy za poprzedni okres rozliczeniowy (2023 r.) wykazali tzw. nadwykonania tego ryczałtu. Dodatki będą wypłacane w wysokości 50% wypracowanych nadwykonań, jednak z jednoczesnym uwzględnieniem kwot dodatków wypłaconych w 2023 r., zgodnie z § 3b nowelizowanego rozporządzenia; podstawę ustalenia wysokości dodatku dla danego świadczeniodawcy stanowić będzie różnica miedzy liczbą jednostek sprawozdawczych za 2023 r. a sumą liczby tych jednostek stanowiącą podstawę ustalenia wysokości ryczałtu na 2023 r. i liczby jednostek odpowiadających kwotom uzyskanych w tym okresie na mocy ww. przepisu.
Proponowane dodanie w nowelizowanym rozporządzeniu § 3ba ma na celu zapewnienie utrzymania odpowiedniego finansowania, na 2024 r., w ramach ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej świadczeniodawcom, którzy w poprzedzającym okresie rozliczeniowym (2023 r.) nie wykonali ryczałtu przewidzianego na ten okres. Obowiązujące przepisy regulujące sposób ustalania ryczałtu uzależniają poziom finansowania w kolejnym okresie rozliczeniowym stopnia wykonania ryczałtu w poprzednim okresie rozliczeniowym. W związku z tym ustalenie wysokości ryczałtu na rok 2024 na podstawie wykonania ryczałtu w roku 2023 spowodowałoby w przypadku części świadczeniodawców, którzy nie sprawozdali za ten okres pełnej liczy jednostek rozliczeniowych będącej podstawą ustalenia ryczałtu, obniżenie wysokości finansowania w ramach ryczałtu. Podstawa prawna: Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146) Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu. Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12383252 Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w wersji elektronicznej (edytowalnej), w terminie do 27 marca 2024 roku na adres szkop@pracodawcy.pl.