Akt UE w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie: Europa ośrodkiem produkcji czystych technologii i zielonych miejsc pracy

 

Akt UE w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie: Europa ośrodkiem produkcji czystych technologii i zielonych miejsc pracy / Net-Zero Industry Act: Making the EU the home of clean technologies manufacturing and green jobs

Komisja przedstawiła wniosek dotyczący aktu UE w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie w celu zwiększenia skali produkcji czystych technologii w UE i zapewnienia, aby Unia była dobrze przygotowana do przejścia na czystą energię. Inicjatywa ta została ogłoszona przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen w ramach planu przemysłowego Zielonego Ładu.

Akt wzmocni odporność i konkurencyjność produkcji technologii neutralnej emisyjnie w UE oraz sprawi, że nasz system energetyczny stanie się bezpieczniejszy i bardziej zrównoważony. Akt stworzy lepsze warunki do tworzenia neutralnych emisyjnie projektów w Europie i przyciągnie inwestycje, tak aby do 2030 r. przyjąć podejście zakładające ogólne strategiczne zdolności produkcyjne w zakresie technologii neutralnych emisyjnie lub osiągnąć co najmniej 40 proc. potrzeb Unii w zakresie ich wdrażania. Przyspieszy to postępy w realizacji celów UE w zakresie klimatu i energii na 2030 r. oraz przejścia na neutralność klimatyczną, przy jednoczesnym zwiększeniu konkurencyjności przemysłu UE, tworzeniu wysokiej jakości miejsc pracy i wspieraniu wysiłków UE na rzecz niezależności energetycznej.

Wraz z wnioskiem dotyczącym europejskiego aktu w sprawie surowców krytycznych i reformą struktury rynku energii elektrycznej w akcie UE w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie określono jasne ramy europejskie mające na celu zmniejszenie zależności UE od wysoce skoncentrowanego importu. Opierając się na wnioskach wyciągniętych z pandemii COVID-19 i kryzysu energetycznego wywołanego inwazją Rosji na Ukrainę, pomoże on zwiększyć odporność europejskich łańcuchów dostaw czystej energii.

Proponowane przepisy dotyczą technologii, które w znacznym stopniu przyczynią się do obniżenia emisyjności. Należą do nich: energia fotowoltaiczna i energia słoneczna termiczna, lądowa energia wiatrowa i energia z morskich źródeł odnawialnych, baterie i instalacje magazynowe, pompy ciepła i energia geotermalna, elektrolizery i ogniwa paliwowe, biogaz/biometan, wychwytywanie, składowanie i utylizacja dwutlenku węgla oraz technologie sieciowe, zrównoważone paliwa alternatywne, zaawansowane technologie wytwarzania energii z procesów jądrowych z minimalnymi odpadami z cyklu paliwowego, małe reaktory modułowe i powiązane paliwa najwyższej klasy. Strategiczne technologie neutralne emisyjnie określone w załączniku do rozporządzenia otrzymają szczególne wsparcie i podlegają 40-procentowemu wskaźnikowi referencyjnemu produkcji krajowej.

Kluczowe działania stymulujące inwestycje w neutralną emisyjnie produkcję

Akt UE w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie opiera się na następujących filarach.

  • Określenie warunków podstawowych: akt poprawi warunki inwestowania w technologie neutralne emisyjnie poprzez poprawę informacji, zmniejszenie obciążeń administracyjnych związanych z realizacją projektów oraz uproszczenie procesów wydawania pozwoleń. Ponadto w akcie proponuje się nadanie priorytetu strategicznym projektom neutralnym emisyjnie, które uznaje się za niezbędne do wzmocnienia odporności i konkurencyjności przemysłu UE, w tym miejscom, w których można bezpiecznie składować wychwycone emisje CO2. Projekty te będą mogły korzystać z krótszych terminów wydawania zezwoleń i usprawnionych procedur.
  • Przyspieszenie wychwytywania CO2: w akcie określono cel UE polegający na osiągnięciu do 2030 r. rocznej mocy zatłaczania 50 mln ton do strategicznych składowisk CO2 w UE, przy proporcjonalnym wkładzie ze strony unijnych producentów ropy naftowej i gazu. Usunie to główną barierę dla rozwoju wychwytywania i składowania CO2 jako ekonomicznie opłacalnego rozwiązania klimatycznego, w szczególności dla sektorów, w których trudno jest zmniejszyć zużycie energii.
  • Ułatwienie dostępu do rynków: aby zwiększyć dywersyfikację dostaw technologii neutralnej emisyjnie, akt nakłada na organy publiczne obowiązek uwzględnienia kryteriów zrównoważonego rozwoju i odporności w odniesieniu do technologii neutralnych emisyjnie w zamówieniach publicznych lub aukcjach.
  • Podnoszenie umiejętności: akt wprowadza nowe środki mające na celu zapewnienie wykwalifikowanej siły roboczej wspierającej produkcję technologii neutralnych emisyjnie w UE, w tym utworzenie akademii przemysłu neutralnego emisyjnie, przy wsparciu i nadzorze ze strony Platformy Europy Neutralnej Emisyjnie. Przyczynią się one do tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy w tych kluczowych sektorach.
  • Wspieranie innowacji: akt ten umożliwia państwom członkowskim tworzenie piaskownic regulacyjnych w celu testowania innowacyjnych technologii neutralnych emisyjnie i stymulowania innowacji w elastycznych warunkach regulacyjnych.
  • Platforma Europy Neutralnej Emisyjnie będzie wspierać Komisję i państwa członkowskie w koordynowaniu działań i wymianie informacji, w tym dotyczących partnerstw przemysłowych na rzecz neutralności emisyjnej. Komisja i państwa członkowskie będą również współpracować w celu zapewnienia dostępności danych w celu monitorowania postępów w realizacji celów aktu w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie. Platforma Europy Neutralnej Emisyjnie będzie wspierać inwestycje poprzez określenie potrzeb finansowych, wąskich gardeł i najlepszych praktyk w odniesieniu do projektów w całej UE. Będzie również sprzyjać kontaktom między europejskimi sektorami neutralnymi emisyjnie, wykorzystując w szczególności istniejące sojusze przemysłowe.

W celu dalszego wspierania wykorzystania wodoru odnawialnego w UE, a także importu od partnerów międzynarodowych, Komisja przedstawia dziś również swoje pomysły dotyczące projektu i funkcji Europejskiego Banku Wodoru. Jest to wyraźny sygnał, że Europa jest miejscem produkcji wodoru.

Jak zapowiedziano w planie przemysłowym Zielonego Ładu, jesienią 2023 r. w ramach funduszu innowacyjnego uruchomione zostaną pierwsze aukcje pilotażowe dotyczące produkcji wodoru odnawialnego. Wybrane projekty otrzymają dotację w formie stałej premii za kilogram wyprodukowanego wodoru na okres maksymalnie 10 lat eksploatacji. Zwiększy to rentowność projektów i obniży ogólne koszty kapitałowe. Unijna platforma aukcyjna może również oferować państwom członkowskim aukcje jako usługę, co także ułatwi produkcję wodoru w Europie. Komisja dalej bada, w jaki sposób zaprojektować międzynarodowy wymiar Europejskiego Banku Wodoru, aby zachęcić do importu wodoru odnawialnego. Wszystkie elementy Europejskiego Banku Wodoru powinny zacząć funkcjonować przed końcem roku.

Kontekst

Europejski Zielony Ład, przedstawiony przez Komisję 11 grudnia 2019 r., ma sprawić, że do 2050 r. Europa stanie się pierwszym kontynentem, który osiągnie neutralność klimatyczną. Zobowiązanie UE do osiągnięcia neutralności klimatycznej i cel pośredni, jakim jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. do 2030 r. w stosunku do poziomów z 1990 r., stają się prawnie wiążące na mocy Europejskiego prawa o klimacie.

Pakiet ustawodawczy mający na celu realizację Europejskiego Zielonego Ładu stanowi plan zdecydowanego wprowadzenia europejskiej gospodarki na ścieżkę realizacji jej ambicji klimatycznych, a plan REPowerEU przyspiesza odejście od importowanych rosyjskich paliw kopalnych. Wraz z Planem działania dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym instrumenty te tworzą ramy transformacji przemysłu UE na miarę epoki neutralności emisyjnej.

1 lutego przedstawiono plan przemysłowy Zielonego Ładu, aby pobudzić przemysł neutralny emisyjnie i zapewnić terminową realizację celów Europejskiego Zielonego Ładu. W planie określono, w jaki sposób UE zwiększy swoją przewagę konkurencyjną dzięki inwestycjom w czyste technologie i będzie nadal odgrywać wiodącą rolę na drodze do neutralności klimatycznej. Plan ten stanowi odpowiedź na skierowane do Komisji wezwanie Rady Europejskiej, by przedstawiła wnioski mające na celu uruchomienie wszystkich odpowiednich narzędzi krajowych i unijnych oraz poprawę warunków ramowych dla inwestycji, z myślą o zapewnieniu odporności i konkurencyjności UE. Pierwszy filar planu ma na celu stworzenie przewidywalnego i uproszczonego otoczenia regulacyjnego dla neutralnych emisyjnie sektorów przemysłu. W tym celu, oprócz aktu UE w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie, Komisja przedstawia europejski akt w sprawie surowców krytycznych w celu zapewnienia zrównoważonego i konkurencyjnego łańcucha wartości surowców krytycznych w Europie oraz reformę struktury rynku energii elektrycznej, która umożliwi konsumentom czerpanie korzyści z niskich kosztów produkcji energii ze źródeł odnawialnych.

Net-Zero Industry Act: Making the EU the home of clean technologies manufacturing and green jobs

The Commission proposed the Net-Zero Industry Act to scale up manufacturing of clean technologies in the EU and make sure the Union is well-equipped for the clean-energy transition. This initiative was announced by President von der Leyen as a part of the Green Deal Industrial Plan.

The Act will strengthen the resilience and competitiveness of net-zero technologies manufacturing in the EU, and make our energy system more secure and sustainable. It will create better conditions to set up net-zero projects in Europe and attract investments, with the aim that the Union’s overall strategic net-zero technologies manufacturing capacity approaches or reaches at least 40% of the Union’s deployment needs by 2030. This will accelerate the progress towards the EU’s 2030 climate and energy targets and the transition to climate neutrality, while boosting the competitiveness of EU industry, creating quality jobs, and supporting the EU’s efforts to become energy independent.

Together with the proposal for a European Critical Raw Materials Act and the reform of the electricity market design, the Net-Zero Industry Act sets out a clear European framework to reduce the EU’s reliance on highly concentrated imports. By drawing on the lessons learnt from the Covid-19 pandemic and the energy crisis sparked by Russia’s invasion of Ukraine, it will help increase the resilience of Europe’s clean energy supply chains.

The proposed legislation addresses technologies that will make a significant contribution to decarbonisation. These include: solar photovoltaic and solar thermal, onshore wind and offshore renewable energy, batteries and storage, heat pumps and geothermal energy, electrolysers and fuel cells, biogas/biomethane, carbon capture, utilisation and storage, and grid technologies, sustainable alternative fuels technologies, advanced technologies to produce energy from nuclear processes with minimal waste from the fuel cycle, small modular reactors, and related best-in-class fuels. The Strategic Net Zero technologies identified in the Annex to the Regulation will receive particular support and are subject to the 40% domestic production benchmark.

Key actions to drive net-zero technology manufacturing investments

The Net-Zero Industry Act is built on the following pillars:

  • Setting enabling conditions: the Act will improve conditions for investment in net-zero technologies by enhancing information, reducing the administrative burden to set up projects and simplifying permit-granting processes. In addition, the Act proposes to give priority to Net-Zero Strategic Projects, that are deemed essential for reinforcing the resilience and competitiveness of the EU industry, including sites to safely store captured CO2 emissions. They will be able to benefit from shorter permitting timelines and streamlined procedures.
  • Accelerating CO2 capture: the Act sets an EU objective to reach an annual 50Mt injection capacity in strategic CO2 storage sites in the EU by 2030, with proportional contributions from EU oil and gas producers. This will remove a major barrier to developing CO2 capture and storage as an economically viable climate solution, in particular for hard to abate energy-intensive sectors.
  • Facilitating access to markets:to boost diversification of supply for net-zero technologies, the Act requires public authorities to consider sustainability and resilience criteria for net-zero technologies in public procurement or auctions.
  • Enhancing skills: the Act introduces new measures to ensure there is a skilled workforce supporting the production of net-zero technologies in the EU, including setting up Net-Zero Industry Academies, with the support and oversight by the Net-Zero Europe Platform. These will contribute to quality jobs in these essential sectors.
  • Fostering innovation: the Act makes it possible for Member States to set up regulatory sandboxes to test innovative net-zero technologies and stimulate innovation, under flexible regulatory conditions.
  • A Net-Zero Europe Platform will assist the Commission and Member States to coordinate action and exchange information, including around Net-Zero Industrial Partnerships. The Commission and Member States will also work together to ensure availability of data to monitor progress towards the objectives of the Net-Zero Industry Act. The Net-Zero Europe Platform will support investment by identifying financial needs, bottlenecks and best practices for projects across the EU. It will also foster contacts across Europe’s net-zero sectors, making particular use of existing industrial alliances.

To further support the uptake of renewable hydrogen within the EU as well as imports from international partners, today the Commission is also presenting its ideas on the design and functions of the European Hydrogen Bank. This sends a clear signal that Europe is the place for hydrogen production.

As announced in the Green Deal Industrial Plan, the first pilot auctions on renewable hydrogen production will be launched under the Innovation Fund in Autumn 2023. Selected projects will be awarded a subsidy in the form of a fixed premium per kg of hydrogen produced for a maximum of 10 years of operation. This will increase the bankability of projects and bring overall capital costs down. The EU auction platform can also offer “auctions-as-a-service” for Member States, which will also facilitate the production of hydrogen in Europe. The Commission is further exploring how to design the international dimension of the European Hydrogen Bank to incentivise renewable hydrogen imports. Before the end of the year, all elements of the Hydrogen Bank should be operational.

Background

The European Green Deal, presented by the Commission on 11 December 2019, sets the goal of making Europe the first climate-neutral continent by 2050. The EU’s commitment to climate neutrality and the intermediate goal of reducing net greenhouse gas emissions by at least 55% by 2030, relative to 1990 levels, are made legally binding by the European Climate Law.

The legislative package to deliver on the European Green Deal  provides a plan to put the European economy firmly on track to achieve its climate ambitions, with the REPowerEU Plan accelerating the move away from imported Russian fossil fuels. Alongside the Circular Economy Action Plan, this sets the framework for transforming the EU’s industry for the net-zero age.

The Green Deal Industrial Plan was presented on 1 February to boost net-zero industry and ensure the objectives of the European Green Deal are delivered on time. The plan sets out how the EU will sharpen its competitive edge through clean-tech investment, and continue leading on the path to climate neutrality. It responds to the invitation by the European Council for the Commission to make proposals to mobilise all relevant national and EU tools and improve framework conditions for investment, with a view to safeguarding the EU’s resilience and competitiveness. The first pillar of the Plan aims to create a predictable and simplified regulatory environment for net-zero industries. To this end, in addition to the Net-Zero Industry Act, the Commission is presenting a European Critical Raw Materials Act, to secure a sustainable and competitive critical raw materials value chain in Europe, and has proposed a reform of the electricity market design that will allow consumers to benefit from the low production costs of renewables.

Więcej informacji / More information

Źródło / Source: Komisja Europejska