Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku (numer z wykazu RD224).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12400753/katalog/13147840#13147840

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 20 sierpnia 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Projektowane rozporządzenie ustala wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej na 2026 r. Projekt stanowi realizację upoważnienia zawartego w art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2024 r. poz. 1773), zwanej dalej „ustawą”.

Stosownie do ww. przepisu, jeżeli Rada Dialogu Społecznego nie uzgodni wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w terminie 30 dni od dnia otrzymania propozycji minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej dla określonych umów cywilnoprawnych na rok następny – Rada Ministrów zobowiązana jest do ustalenia tych wysokości, w drodze rozporządzenia, w terminie do dnia 15 września. Ustalone przez Radę Ministrów wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej nie mogą być niższe od wysokości zaproponowanych Radzie Dialogu Społecznego do negocjacji.

Z uwagi na fakt, że na forum Rady Dialogu Społecznego nie uzyskano porozumienia co do przyszłorocznych wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej, konieczne jest podjęcie prac nad ich ustaleniem w drodze rozporządzenia Rady Ministrów.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy – jeżeli prognozowany na rok następny wskaźnik cen, o którym mowa w art. 2 ust. 2 pkt 3 ustawy (średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, tj. inflacja), wynosi mniej niż 105% – ustala się jeden termin zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej: od dnia 1 stycznia.

Mechanizm ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę określają przepisy art. 5 ww. ustawy. Gwarantują one coroczny wzrost przeciętnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem.

Jednocześnie, jeśli w roku, w którym odbywają się negocjacje wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę jest niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w I kwartale tego roku, gwarancja ta jest zwiększana dodatkowo o 2/3 wskaźnika prognozowanego realnego przyrostu PKB.

W przypadku, gdy w roku poprzednim rzeczywisty wzrost cen różnił się od prognozowanego, ustawa przewiduje zastosowanie mechanizmu korygującego (zastosowanie wskaźnika weryfikacyjnego w odniesieniu do wysokości minimalnego wynagrodzenia na rok przyszły, z tytułu różnicy pomiędzy rzeczywistym, a prognozowanym wzrostem cen w roku poprzedzającym rok negocjacji).

Nie jest możliwe rozwiązanie problemu przez działanie pozalegislacyjne. W świetle przepisów ustawy, w przypadku gdy wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej na rok następny nie zostaną uzgodnione w ramach Rady Dialogu Społecznego, decyzję w tym zakresie podejmuje Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.

W ustawowym terminie nie doszło do porozumienia na forum Rady Dialogu Społecznego, zatem w przedmiotowym projekcie proponuje się ustalenie następujących wysokości obowiązujących do dnia 1 stycznia 2026 r.:

  • minimalnego wynagrodzenia za pracę w kwocie 4806 zł,
  • minimalnej stawki godzinowej w kwocie 31,40 zł.

Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę została ustalona w oparciu o warunki określone w art. 5 ustawy, tj. zwiększono kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na 2025 r. o prognozowany na 2026 r. wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem (103,0%).

Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r. (4666 zł), od której obliczana jest wysokość przeciętnego minimalnego wynagrodzenia za pracę na 2026 r., jest wyższa niż połowa (52,1%) przeciętnego wynagrodzenia w I kwartale 2025 r. (8962,28 zł), w związku z tym przy obliczaniu ustawowego minimum w 2026 r. nie uwzględniono 2/3 prognozowanego realnego przyrostu PKB.

Relacja proponowanego minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2026 r. (4806 zł) do prognozowanego na 2026 r. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej (9420 zł) wynosi 51,0%.

Dzięki wzrostowi minimalnego wynagrodzenia za pracę zostanie zachowana siła nabywcza dochodów pracowników otrzymujących najniższe wynagrodzenia.

Z wyrazami szacunku