Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne (numer z wykazu UC123).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12403951/katalog/13168017#13168017

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 18 listopada 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w formie tabeli uwag przesyłanej w załączeniu w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

W dniu 30 października 2020 r. Komisja Europejska przesłała zarzuty formalne w postępowaniu prowadzonym na podstawie art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w związku z nieprawidłową transpozycją przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2006/7/WE z dnia 15 lutego 2006 r. dotyczącą zarządzania jakością wody w kąpieliskach i uchylającą dyrektywę 76/160/EWG (Dz. Urz. UE L 64 z 4.03.2006, str. 37), zwanej dalej „dyrektywą dotycząca jakości wody w kąpieliskach”. 

Zasadniczym celem projektu jest pełne wdrożenie dyrektywy dotyczącej jakości wody w kąpieliskach i zapewnienie niepodejmowania przez Komisję Europejską dalszych działań w ramach postępowania przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej o naruszenie obowiązków traktatowych na podstawie art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w związku z nieprawidłową transpozycją lub brakiem transpozycji, według Komisji Europejskiej, art. 1 ust. 3 w związku z art. 2 pkt 4, art. 2 pkt 3, art. 3 ust. 2, art. 4 ust. 2 lit. c, art. 5 ust. 3, art. 5 ust. 4, art. 8 ust. 1, art. 9 ust. 1, art. 9 ust. 2, art. 10, art. 12 ust. 2 zdanie pierwsze, art. 12 ust. 2 lit. c i art. 12 ust. 2 lit. d dyrektywy dotyczącej jakości wody w kąpieliskach.

W projekcie zakłada się zmiany w poszczególnych przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2025 r. poz. 960), które zapewnią stosowanie obowiązujących regulacji unijnych wynikających z przepisów dyrektywy dotyczącej jakości wody w kąpieliskach, takich jak:

  1. wprowadzenie definicji „dużej liczby kąpiących się” której sformułowanie funkcjonuje wyłącznie w definicji kąpieliska i jednoznaczne określenie pojęcia, które stanowi kryterium wyznaczenia kąpieliska oraz definicji „stałego zakazu kąpieli” co pozwoli na odróżnienie sytuacji tymczasowej od innych ograniczeń doprecyzowanie definicji klasyfikacji jakości wody przez wskazanie, że obejmuje ocenę z bieżącego sezonu kąpielowego i trzech poprzednich sezonów – przepis będzie stanowił odpowiedź na wezwanie Komisji Europejskiej do usunięcia uchybienia dotyczącego nieprawidłowej transpozycji art. 1 ust. 3, art. 2 pkt 3 i art. 4 ust. 2 lit. c dyrektywy dotyczącej jakości wody w kąpieliskach;
  2. doprecyzowanie wymagań w zakresie wyznaczania kąpielisk przez rady gmin również na podstawie dużej liczby kąpiących się. Obowiązujące przepisy ustawy odwoływały się ogólnie do kąpielisk, przez które rozumie się wyznaczony przez radę gminy fragment wód powierzchniowych wykorzystywany przez dużą liczbę osób kąpiących się, nie wskazując kryterium liczby użytkowników. Przepis ma zapewnić jednolite kryterium dla gmin dla tworzenia kąpielisk – przepis będzie stanowił odpowiedź na wezwanie Komisji Europejskiej do usunięcia uchybienia dotyczącego nieprawidłowej transpozycji art. 1 ust. 3 dyrektywy dotyczącej jakości wody w kąpieliskach;
  3. doprecyzowanie w ustawie obowiązku równomiernego pobierania próbek jakości wody w całym sezonie kąpielowym realizowanego obecnie w postaci wytycznych, z uwagi na konieczność prowadzenia monitoringu jakości wody w kąpieliskach zapewniającego informacje o jakości wody podczas trwania całego sezonu kąpielowego – przepis będzie stanowił odpowiedź na wezwanie Komisji Europejskiej do usunięcia uchybienia dotyczącego nieprawidłowej transpozycji art. 3 ust. 2 dyrektywy dotyczącej jakości wody w kąpieliskach;
  4. wprowadzenie obowiązku przekazywania wykazu kąpielisk również do organów gospodarujących wodami, co usprawni nadzór i identyfikację potencjalnych źródeł zanieczyszczeń; Poinformowanie o miejscach lokalizacji kąpielisk organów odpowiedzialnych za gospodarowanie wodami, w tym za przegląd i kontrolę podmiotów korzystających z wód, również pod kątem lokalizacji nielegalnych wylotów odprowadzających ścieki do wód może przyczynić się do poprawy stanu środowiska w miejscach, w których ma to szczególne znaczenie dla zdrowia publicznego; władze lokalne będą informować o działaniach podejmowanych w celu zwiększenia liczby kąpielisk z wodą o dobrej lub doskonałej klasyfikacji jakości wody – przepis będzie stanowił odpowiedź na wezwanie Komisji Europejskiej do usunięcia uchybienia dotyczącego nieprawidłowej transpozycji art. 5 ust. 3 dyrektywy dotyczącej jakości wody w kąpieliskach;
  5. doprecyzowanie obowiązku informacyjnego dotyczącego informowania o niedostatecznej klasyfikacji jakości wody. W dotychczasowych przepisach obowiązek ten nie był wystarczająco precyzyjny, zmiana zapewni ujednolicenie sposobu ostrzegania, a także informowania ludności o przyczynach zanieczyszczenia oraz o podjętych działaniach na podstawie profilu wody w kąpielisku – przepis będzie stanowił odpowiedź na wezwanie Komisji Europejskiej do usunięcia uchybienia dotyczącego nieprawidłowej transpozycji art. 5 ust. 4 dyrektywy dotyczącej jakości wody w kąpieliskach;
  6. doprecyzowanie obowiązku związanego z występowaniem nadmiernego zakwitu sinic/makroalg lub fitoplanktonu morskiego oraz koniecznością ustalania możliwości ich rozmnażania/występowania. Nowe przepisy nakładają obowiązek prowadzenia kontroli wody w przypadku zwiększonego ryzyka tych zakwitów. W obecnym stanie prawnym obowiązki te nie były jasno określone choć zapewnione. Zmiana umożliwiając szybką reakcję na potencjalne zagrożenia zdrowotne – przepis będzie stanowił odpowiedź na wezwanie Komisji Europejskiej do usunięcia uchybienia dotyczącego nieprawidłowej transpozycji art. 8 ust. 1 i art. 9 ust. 1 dyrektywy dotyczącej jakości wody w kąpieliskach;
  7. wzmocnienie mechanizmów wymiany informacji między organami odpowiedzialnymi za gospodarkę wodną, nadzór sanitarny, w tym przy zanieczyszczeniach transgranicznych ma na celu usprawnienie systemu reagowania w celu zapobieżenia negatywnemu wpływowi zanieczyszczeń na zdrowie osób korzystających z kąpielisk. W przypadkach, gdy dorzecze powoduje transgraniczne oddziaływania na jakość wody, wprowadzony zostaje mechanizm wymiany informacji i wspólnych działań międzyinstytucjonalnych, koordynowanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego. Wojewoda zostaje zobowiązany do niezwłocznego informowania właściwych władz państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw trzecich o przypadkach transgranicznych wpływów na jakość wody w kąpieliskach. Wprowadzenie tych rozwiązań zapewni szybkie reagowanie, zwiększy skuteczność ochrony zdrowia publicznego – przepis będzie stanowił odpowiedź na wezwanie Komisji Europejskiej do usunięcia uchybienia dotyczącego nieprawidłowej transpozycji art. 10 dyrektywy dotyczącej jakości wody w kąpieliskach i pozwoli na wprowadzenie przepisu regulującego kwestię współpracy na wodach transgranicznych;
  8. wprowadzenie obowiązku dla Głównego Inspektora Sanitarnego do przekazywania informacji o kąpieliskach, dla których zidentyfikowano pogorszenie klasyfikacji jakości wody. Przekazywane informacje zapewnią organowi odpowiedzialnemu za gospodarowanie wodami bieżący dostęp do danych o kąpieliskach wymagających interwencji z uwagi na potencjalne zanieczyszczenia związane z negatywnym wpływem działalności człowieka, umożliwiając podejmowanie działań naprawczych zmierzających do ograniczenia zanieczyszczeń u źródła oraz dostosowania zarządzania dorzeczami i infrastrukturą wodno-ściekową. W efekcie regulacja przyczyni się do poprawy jakości wody w kąpieliskach oraz zwiększenia liczby kąpielisk o klasyfikacji „dobrej” lub „doskonałej” – przepis będzie stanowił odpowiedź na wezwanie Komisji Europejskiej do usunięcia uchybienia dotyczącego nieprawidłowej transpozycji art. 5 ust. 3 dyrektywy dotyczącej jakości wody w kąpieliskach;
  9. doprecyzowano obowiązki dotyczące prowadzenia serwisu kąpieliskowego w internecie, w kilku językach, z dodatkowymi informacjami o krótkotrwałych zanieczyszczeniach, ich przyczynach, warunkach sprzyjających ich występowaniu oraz podejmowanych środkach zaradczych – przepis będzie stanowił odpowiedź na wezwanie Komisji Europejskiej do usunięcia uchybienia dotyczącego nieprawidłowej transpozycji art. 12 ust. 2, art. 12 ust. 2 lit. d i art. 12 ust. 2 lit. c dyrektywy dotyczącej jakości wody w kąpieliskach. Obecnie Państwowa Inspekcja Sanitarna prowadzi i aktualizuje internetowy serwis kąpieliskowy zawierający informacje dotyczące kąpielisk wyłącznie w języku polskim. Zmiana zapewni dostępność internetowego serwisu kąpieliskowego również w innych, kilku językach, zgodnie z wymaganiami art. 12 ust. 2 dyrektywy dotyczącej jakości wody w kąpieliskach. Wprowadzenie rozwiązania zwiększy możliwość dotarcia do informacji prezentowanych w internetowym serwisie kąpieliskowym w trakcie trwania sezonu kąpieliskowego dla wszystkich którzy zainteresowani są korzystaniem z tego środka komunikacji.

Oczekiwanym, efektem projektowanej ustawy jest pełne wdrożenie dyrektywy dotyczącej jakości wody w kąpieliskach i zapewnienie niepodejmowania przez Komisję Europejską dalszych działań w ramach postępowania przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej o naruszenie obowiązków traktatowych, w związku z nieprawidłową transpozycją lub brakiem transpozycji przepisów tej dyrektywy.

Z wyrazami szacunku