Atrakcyjne i trwałe zatrudnienie w szkolnictwie wyższym

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa dot. edukacji (szkolnictwo wyższe, kształcenie i szkolenie) w UE – na podstawie artykułu 165 i 166 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w kontekście Komunikatu KE w sprawie Europejskiej strategii na rzecz szkół wyższych oraz Sprawozdania KE z wdrażania zalecenia Rady w sprawie propagowania automatycznego wzajemnego uznawania kwalifikacji uzyskanych w ramach kształcenia i szkolenia na poziomie wyższym i średnim II stopnia oraz efektów uczenia się osiągniętych w okresach nauki za granicą.

Ostateczny termin na przesłanie opinii to 6 luty 2024 r. W liście intencyjnym dołączonym do orędzia o stanie Unii w 2023 r. przewodnicząca Ursula von der Leyen podkreśliła priorytetowy charakter wspólnego europejskiego dyplomu na 2024 r. Inicjatywę tę uwzględniono również w programie prac Komisji na 2024 r. Przyczyni się ona do utworzenia europejskiego obszaru edukacji. Wspólny europejski dyplom jest tematem przewodnim Europejskiej strategii na rzecz szkół wyższych oraz zalecenia Rady w sprawie budowania mostów na rzecz skutecznej europejskiej współpracy w dziedzinie szkolnictwa wyższego, przyjętych w 2022 r. Komisja przyjmie komunikat w sprawie planu działania na rzecz wspólnego europejskiego dyplomu, przedstawiający cele tej inicjatywy i możliwości jej realizacji. Do komunikatu dołączone zostaną dwa kluczowe dokumenty: wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie europejskiego systemu zapewniania i uznawania jakości w szkolnictwie wyższym oraz wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie atrakcyjnego i trwałego zatrudnienia w szkolnictwie wyższym. Niniejsze zaproszenie do zgłaszania uwag dotyczy tych trzech inicjatyw. Jak oznajmiono w Europejskiej strategii na rzecz szkół wyższych, wysokiej klasy kadra akademicka jest niezbędna do rozwoju europejskich instytucji szkolnictwa wyższego i pogłębionej współpracy z innymi instytucjami w całej Europie i poza nią. Do powracających problemów należą jednak nierównomierne uznanie ról pełnionych przez pracowników, niepewne warunki zatrudnienia, uprzedzenia ze względu na płeć oraz brak wsparcia w przypadku pracy w innym kraju UE.
Inicjatywa ta zachęci kraje UE do stworzenia lepszych warunków dla bardziej atrakcyjnych, zróżnicowanych i trwałych karier w szkolnictwie wyższym. Inicjatywa ma na celu zaradzić brakowi wspólnych ram na szczeblu europejskim w zakresie opracowywania i realizacji wspólnych programów studiów i przyznawania wspólnych dyplomów. Chociaż uniwersytety opracowują coraz więcej wspólnych programów pozwalających im połączyć uzupełniające się atuty niedostępne w jednej instytucji szkolnictwa wyższego, niewiele z tych programów prowadzi do uzyskania wspólnego dyplomu. Z badania pt. „Implementing joint degrees in the Erasmus Mundus Action of the Erasmus+ programme” (Wdrażanie wspólnych dyplomów w ramach programu Erasmus+) (2020) wynika, że tylko jedna trzecia wspólnych programów studiów magisterskich Erasmus Mundus kończy się przyznaniem wspólnych dyplomów. Jest to związane z trudnościami i ogromnym obciążeniem administracyjnym, w szczególności ze względu na brak spójności między przepisami krajowymi. Złożoność tego procesu pogłębia się w miarę wzrostu liczby zaangażowanych krajów. W ramach pierwszych 40 sojuszy europejskich szkół wyższych wspieranych ze środków programu Erasmus+ w pierwszej fazie pilotażowej opracowano około 160 nowych wspólnych programów studiów licencjackich i magisterskich. Nie wszyscy członkowie sojuszy mogą w nich jednak uczestniczyć ze względu na niekompatybilne krajowe przepisy lub zasady administracyjne (na przykład związane z liczbą przyznawanych ECTS, ograniczeniami w zakresie wielojęzyczności, e- uczenia się, podejściami interdyscyplinarnymi czy też różnymi wymogami akredytacyjnymi). Średnio w sojuszu dziewięciu partnerów pięciu z nich nie może uczestniczyć we wspólnym programie i w związku z tym nie może również przyznać wspólnego dyplomu ze względu na powyższe ograniczenia.
Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl W załączeniu znajduje się zaproszenie do zgłaszania uwag. Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14076-Atrakcyjne-i-trwa%C5%82e-zatrudnienie-w-szkolnictwie-wyzszym_pl Źródło: Komisja Europejska