Dane dotyczące infrastruktury paliw alternatywnych – dodatkowe rodzaje danych

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa gospodarczego w UE (paliwa alternatywne i transport) – na podstawie analizy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych  – projekt rozporządzenia delegowanego zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w odniesieniu do dodatkowych typów danych dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych. Ostateczny termin na przesłanie opinii to 30 grudnia 2024 r. Dane dotyczące infrastruktury paliw alternatywnych odgrywają kluczową rolę we wspieraniu rozwoju niezawodnych usług informacyjnych. Te usługi informacyjne zapewniają konsumentom pewność korzystania z pojazdów i infrastruktury paliw alternatywnych. Ponadto wystarczające i wysokiej jakości dane umożliwiają użytkownikom danych podejmowanie świadomych decyzji dotyczących wyborów rynkowych, planowania infrastruktury i inwestycji. Z tego powodu rozporządzenie (UE) 2023/1804 stanowi w artykule 20(2), że do dnia 14 kwietnia 2025 r. operatorzy publicznie dostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z ustaleniami między nimi, właściciele tych punktów powinni zapewnić dostępność danych statycznych i danych dynamicznych dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych przez nich obsługiwanej lub usług z natury powiązanych z taką infrastrukturą, które świadczą lub zlecają na zewnątrz, bezpłatnie. Artykuł 20(2) rozporządzenia (UE) 2023/1804 zawiera również wstępny zestaw typów danych, które operatorzy publicznie dostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych powinni udostępniać. Zgodnie z artykułem 20(6)(a) rozporządzenia (UE) 2023/1804 Komisja musi przyjąć akty delegowane w celu zmiany artykułu 20(2) w celu uwzględnienia dodatkowych typów danych i przy tym uwzględnić rozwój technologiczny lub nowe usługi udostępniane na rynku. Ogólnie rzecz biorąc, konieczne jest wymaganie dostępności dodatkowych typów danych, aby zapewnić, że użytkownicy końcowi mogą podejmować w pełni świadome decyzje dotyczące ładowania i tankowania swoich pojazdów, w oparciu o wysokiej jakości usługi informacyjne opracowane przez odpowiednich uczestników rynku. W szczególności, dodatkowe typy danych są potrzebne, aby zapewnić kompletne ogólne informacje, o operatorach punktów ładowania i tankowania, w tym informacje o obecności, osób fizycznych odwiedzających stację ładowania lub tankowania, lub o istnieniu obiektów, oferujących powiązane usługi użytkownikowi. Innym ważnym aspektem są dane dotyczące, dostępności i aspektów operacyjnych, gdzie wymagane są dodatkowe typy danych szczegółowo opisujące zgodność typu pojazdu, takie jak dozwolone specyfikacje konkretnych pojazdów. Te typy danych są kluczowe dla bezproblemowego ładowania i tankowania pojazdów ciężarowych. Ponadto, istnieje potrzeba innych typów danych, aby konkretnie uwzględnić nowe osiągnięcia technologiczne i usługi wchodzące na rynek, takie jak usługi ładowania typu plug-and-charge lub inteligentnego ładowania.

Komisja zamierza przyjąć rozporządzenie delegowane zmieniające art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Zmiana uwzględni dodatkowe rodzaje danych dotyczących ogólnodostępnych punktów ładowania i tankowania paliw alternatywnych.
Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14347-Dane-dotyczace-infrastruktury-paliw-alternatywnych-dodatkowe-rodzaje-danych_pl Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl. W załączeniu znajduje się projekt rozporządzenia delegowanego. Źródło: Komisja Europejska