Ekologizacja floty pojazdów służbowych

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa UE (ochrona środowiska, transport) – ocena na podstawie analizy Komunikatu KE: Europejski Zielony Ład  oraz Komunikatu KE: Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności – europejski transport na drodze ku przyszłości.

Ostateczny termin na przesłanie opinii lub wypełnienie kwestionariusza online udostępnionego przez KE to 30 kwietnia 2024 r.
Zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem oraz strategią na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności do 2050 r. emisje z transportu muszą zostać zmniejszone o 90 proc. w porównaniu z poziomem z 1990 r. Rynki floty służbowych pojazdów lekkich i ciężkich charakteryzują się wysokim rocznym przebiegiem i szybką wymianą pojazdów. Jest to więc sektor, który może przyczynić się do przyspieszenia przechodzenia na mobilność bezemisyjną. Ewentualne działania mające na celu szybszemu upowszechnieniu tego rodzaju mobilności mogłyby uzupełniać wdrażanie obecnie obowiązujących przepisów dotyczących emisji z transportu drogowego. Za ok. 42 proc. sprzedaży na europejskim rynku samochodowym odpowiadają nabywcy prywatni, tj. klienci, którzy kupują pojazd we własnym imieniu. Pozostałe pojazdy są nabywane przez różne podmioty korporacyjne. Pojazdy te są uznawane za pojazdy służbowe i ich sprzedaż wyraźnie różni się od sprzedaży prywatnym nabywcom pod względem przypadków użycia, rocznego przebiegu, prędkości zastępowania pojazdów, potrzeb operacyjnych i innych czynników. Floty pojazdów służbowych odgrywają jeszcze większą rolę w przypadku samochodów dostawczych, autokarów i samochodów ciężarowych. W sektorze tym działalność prowadzi wiele MŚP, a także kilka większych podmiotów. Komisja zamierza zbadać ewentualne inicjatywy mające na celu przyspieszenie przejścia na pojazdy bezemisyjne we flotach pojazdów służbowych, aby przyczynić się do osiągnięcia unijnych celów dotyczących zerowych emisji z transportu. Aby przeanalizować aktualną sytuację na rynku pojazdów służbowych, określić wyzwania i możliwe obszary działania oraz zebrać przykłady najlepszych praktyk w celu przyspieszenia transformacji w kierunku bezemisyjnego transportu, konieczne są szeroko zakrojone konsultacje z zainteresowanymi stronami. Między różnym typami flot pojazdów służbowych, takim jak flota pojazdów do wynajęcia, samochody służbowe, przedsiębiorstwa taksówkowe, duże floty pojazdów logistycznych itp., istnieją znaczne różnice. Kupując pojazd, nabywcy instytucjonalni często stosują inne kryteria niż nabywcy prywatni, mają też inne wymogi operacyjne i szczególne potrzeby w zakresie infrastruktury ładowania. Wszystkie te aspekty znalazły odzwierciedlenie w przedstawionych tu szeroko zakrojonych konsultacjach dotyczących różnych typów pojazdów i flot. Ze względu na dużą rolę, jaką odgrywają pojazdy służbowe w różnych rodzajach działalności gospodarczej, konsultacje mają na celu zebranie informacji zwrotnych od różnych zainteresowanych stron, aby uwzględnić wpływ, jaki inicjatywa w tej dziedzinie mogłaby mieć na wszystkie te podmioty, a także, w szerszym ujęciu, na społeczeństwo. Szeroki charakter konsultacji umożliwi Komisji zgromadzenie dokładniejszych informacji o wpływie wszystkich branych pod uwagę wariantów regulacyjnych lub pozaregulacyjnych.
Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE:
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14111-Ekologizacja-floty-pojazdow-s%C5%82uzbowych_pl
Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl
Kwestionariusz jest dostępny dla organizacji i przedsiębiorstw zarejestrowanych w unijnym rejestrze służącym przejrzystości pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14111-Ekologizacja-floty-pojazdow-s%C5%82uzbowych/public-consultation_pl Źródło: Komisja Europejska