Etykieta energetyczna / Energy label

Etykiety energetyczne:

  • pokazują w skali od A do G, jak dużo energii zużywa urządzenie
  • pomagają konsumentom wybrać produkt, który zużywa mniej energii, czyli zaoszczędzić pieniądze
  • mogą zachęcać producentów do projektowania urządzeń zużywających mniej energii.

Najmniej energii zużywają urządzenia należące do kategorii A oznaczonej kolorem zielonym – to one są najbardziej efektywne energetycznie. Najwięcej energii zużywają urządzenia z kategorii G, oznaczonej kolorem czerwonym.

Przepisy UE dotyczące etykietowania energetycznego mają również zastosowanie do niektórych „produktów związanych z energią”, czyli produktów lub systemów mających wpływ na zużycie energii. Nie mają natomiast zastosowania do produktów z drugiej ręki ani do środków transportu towarów lub osób.

Koniec etykiet ze znakiem plus

Od marca 2021 r. w rankingu energetycznym urządzeń stosuje się wyłącznie oznaczenia kategorii od A do G. Poprzedni system obejmujący kategorie od A do D przestaje obowiązywać. Nowy sposób oznakowania obejmuje następujące produkty:

  • chłodziarki
  • zmywarki
  • pralki
  • telewizory
  • żarówki i lampy.

W przypadku czterech pierwszych grup produktów nowe etykiety obowiązują od 1 marca 2021 r. Na żarówkach i lampach etykiety zgodne z nowymi przepisami muszą pojawić się od 1 września 2021 r.

Produkty, które wymagają etykiet

W przypadku niektórych grup produktów etykietę energetyczną należy zamieścić w widocznym miejscu na każdym produkcie dostępnym w punkcie sprzedaży.

  • żarówki i lampy
  • grzejniki
  • lodówki i zamrażarki
  • pralki i suszarki do ubrań
  • klimatyzatory i wentylatory
  • ekrany elektroniczne, w tym telewizory
  • urządzenia kuchenne
  • opony.

Obowiązki producentów i sprzedawców

Jeżeli jesteś producentem, importerem lub upoważnionym przedstawicielem producenta spoza UE i masz swoją siedzibę w UE, przed wprowadzeniem produktu do obrotu w UE musisz:

  • zarejestrować wszystkie produkty wymagające etykiety energetycznej w europejskiej bazie danych o produktach do celów etykietowania energetycznego (EPREL)
  • sprawdzić, czy każde urządzenie, które sprzedajesz (i które wymaga etykiety energetycznej), jest opatrzone właściwą etykietą
  • bezpłatnie udostępnić sprzedawcom etykiety i karty informacyjne produktu
  • zagwarantować umieszczenie etykiet w takim miejscu, gdzie będą widoczne i czytelne (zarówno w sklepach, jak i przy sprzedaży przez internet).

Baza danych EPREL wygeneruje wszystkie etykiety energetyczne na podstawie danych wprowadzonych przez Ciebie przy rejestrowaniu danego modelu produktu.

Baza danych EPREL

Każdy produkt wymagający etykiety energetycznej przed wprowadzeniem do sprzedaży musi zostać zarejestrowany w bazie danych EPREL (ang. European Product Database for Energy Labelling). Informacje, które należy podać:

  • karta informacyjna produktu
  • dokumentacja techniczna
  • monitorowanie przestrzegania przepisów.

Najpierw trzeba zapisać swoją firmę w bazie danych EPREL, czyli utworzyć „nową organizację dostawcy”. W tym celu należy wcześniej założyć konto EU Login. Konto EU Login zapewnia również dostęp do wytycznych dotyczących rejestracji w bazie danych EPREL.

Sprzedaż przez internet i na odległość

Sprzedawcy, którzy oferują produkty na sprzedaż przez internet lub na odległość, również mają obowiązek podawania informacji na etykiecie energetycznej. W przypadku sprzedaży internetowej należy w widocznym miejscu, w pobliżu ceny i przy użyciu czcionki o tej samej wielkości co w przypadku ceny, zamieścić:

  • etykietę energetyczną

lub

  • strzałkę z linkiem do odpowiedniej etykiety energetycznej.

Aktualizacje przepisów

Ponieważ technika przez cały czas idzie naprzód, zmieniają się także przepisy. W związku z tym zmienić się mogą wymogi dotyczące informacji, które trzeba obowiązkowo podać, wskaźników wykorzystywanych w klasyfikacji produktów oraz lokalizacji etykiet. Dlatego warto na bieżąco śledzić aktualizacje publikowane na niżej wymienionych stronach.

Więcej informacji

Źródło: Your Europe – Unia Europejska