Europejski obszar edukacji – ocena śródokresowa

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa pracy w UE (edukacja, kształcenie i szkolenie ) – na podstawie komunikatu Komisji KE w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r., rezolucji Rady w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na rzecz europejskiego obszaru edukacji i w szerszej perspektywie (2021–2030) oraz rezolucji Rady w sprawie struktury zarządzania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na rzecz europejskiego obszaru edukacji i w szerszej perspektywie (2021–2030) .

Ostateczny termin na przesłanie opinii to 15 września 2023 r.
W latach 2020 i 2021 w kilku dokumentach programowych – w 2020 r. w komunikacie Komisji w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r., w lutym 2021 r. w rezolucji Rady w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na rzecz europejskiego obszaru edukacji i w szerszej perspektywie (2021–2030) i w listopadzie 2021 r. w rezolucji Rady w sprawie struktury zarządzania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na rzecz europejskiego obszaru edukacji i w szerszej perspektywie (2021–2030) – określono kompleksowe podejście do rozwoju europejskiego obszaru edukacji, a także następujące priorytety strategiczne (cele) reform i współpracy europejskiej:
  • zwiększanie jakości, sprawiedliwości, włączenia i sukcesu dla wszystkich w kształceniu i szkoleniu
  • realizacja koncepcji uczenia się przez całe życie i mobilności
  • wspieranie transformacji ekologicznej i transformacji cyfrowej w kształceniu i szkoleniu oraz za pośrednictwem kształcenia i szkolenia
  • podnoszenie kompetencji i motywacji w zawodach związanych z edukacją (nauczyciele i trenerzy)
  • wzmocnienie europejskiego szkolnictwa wyższego.
Ocena śródokresowa europejskiego obszaru edukacji (2021–2030), obejmująca lata 2021–2024, ma na celu przedstawienie oceny postępów w rozwoju europejskiego obszaru edukacji. Będzie ona obejmować dogłębną analizę dotychczasowych postępów w oparciu o standardowe kryteria oceny określone w wytycznych dotyczących lepszego stanowienia prawa. Ocena ta dotyczyć będzie skuteczności, wydajności, przydatności, spójności i unijnej wartości dodanej utworzenia europejskiego obszaru edukacji. Będzie ona elementem przeprowadzanego przez Radę przeglądu strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na rzecz europejskiego obszaru edukacji i w szerszej perspektywie (2021–2030). Wyniki oceny umożliwią Radzie zastanowienie się nad celami na szczeblu UE, strukturą zarządzania i metodami pracy oraz dokonanie niezbędnych dostosowań w cyklu 2026–2030.
Komisja przygotuje sprawozdanie podsumowujące – jako załącznik do sprawozdania z oceny – dotyczące wyników wszystkich działań konsultacyjnych, które zostaną uwzględnione w ocenie (w tym niniejszego zaproszenia do zgłaszania uwag, procesu przeglądu śródokresowego 2023, internetowych konsultacji publicznych w 2024 r. i dalszych ukierunkowanych konsultacji). Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl W załączeniu znajduje się zaproszenie do zgłaszania uwag dotyczących oceny. Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13755-Europejski-obszar-edukacji-ocena-srodokresowa_pl Źródło: Komisja Europejska