29
październik
Na to pytanie odpowiadali podczas drugiego webinaru Akademii Rozwoju Przemysłu 4.0 poświęconego technicznym i prawnym aspektom korzystania z usługi chmurowej Paweł Matuszak, System Engineer firmy MAIN oraz mecenas Łukasz Węgrzyn z Kancelarii Kochański & Partners. Jeżeli zastanawiacie się, czy Chmura to rozwiązanie dla Waszej firmy zachęcamy do przeczytania rozmowy z Pawłem Matuszakiem.
Redakcja: Panie Pawle, przypomnijmy, jakie są największe atuty Chmury?
Paweł Matuszak, System Engineer firmy MAIN
Największe zalety Chmury to na pewno oszczędność, elastyczność i bezpieczeństwo. Korzystając z Chmury, nie ponosimy kosztów typowych dla posiadania własnej infrastruktury: zakupu serwerów i licencji na oprogramowanie, utrzymania serwerowni czy opiekującego się nią zespołu. Opłaty ponosimy co miesiąc w modelu subskrypcyjnym. Płacimy tylko za wykorzystane zasoby, a nie te, które czekają, aż nasz produkt czy usługa staną się bardziej popularne. Chmura oferuje dużą elastyczność – zasoby możemy rozszerzać i zmniejszać w bardzo krótkim czasie, dzięki czemu jesteśmy odporni na nagłe zmiany biznesowe. Kolejną zaletą Chmury jest wysokie bezpieczeństwo systemu. Dostawcy Chmur korzystają z bardzo drogich rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, czy to fizycznego sprzętu, czy oprogramowania, ponieważ koszty tych zabezpieczeń mogą rozłożyć na bardzo wielu klientów w długim czasie. Do atutów należy dodać wykwalifikowaną kadrę inżynierską, która specjalizuje się w rozwiązaniach chmurowych i jest gotowa nas wspomóc w każdej chwili.
Należy zwrócić baczną uwagę na stronę prawną.
Tak, przenosząc się do Chmury, należy pamiętać o regulacjach prawnych, którymi obłożone są dane wrażliwe, na przykład dane osobowe naszych klientów. Rodzaj usługi chmurowej oraz przechowywania i przetwarzania w niej danych musimy dostosować do obowiązujących nas norm. Pamiętajmy jednak, że korzystając z Chmury, przenosimy odpowiedzialność za dane na usługodawcę. Te zagadnienia szczegółowo omawiał podczas webinaru mecenas Łukasz Węgrzyn z Kancelarii Kochański & Partners. Zapraszam do obejrzenia nagrania na stronie Akademii.
Jakie symptomy działalności firmy wskazują, że już najwyższy czas skorzystać z takiego rozwiązania, co powinno obudzić naszą czujność?
Lampka ostrzegawcza powinna zapalić się przede wszystkim wtedy, kiedy widzimy w swojej organizacji czy firmie brak elastyczności związanej z infrastrukturą IT. Jeżeli nie możemy szybko zmodyfikować swoich zasobów takich jak serwery czy hosting, aby sprostać wymaganiom naszych klientów, będziemy ich po prostu tracić. To samo dotyczy sytuacji, kiedy nasz dział techniczny lub firma opiekująca się infrastrukturą odpowiada na zgłoszenie zadania po tygodniu lub wcale (być może dlatego, że nawet nie posiada kompetencji, by nam pomóc). Kolejnym czynnikiem, który może skutecznie zahamować rozwój naszej organizacji czy firmy, są koszty. Jeżeli słyszymy stwierdzenia „potrzebny jest budżet, a teraz nie mamy środków” lub „musimy kupić sprzęt, a mamy teraz inne tematy” to oznacza, że albo przeniesiemy się do Chmury, albo nie będziemy w stanie się rozwijać.
Jeśli przedsiębiorca mówi: „Nie mam czasu zrobić porządku nawet w swoim komputerze, a Pan namawia mnie na przeniesienie wszystkiego „gdzieś”, to co Pan odpowiada?
Jeżeli nie mamy czasu, żeby uporządkować dane w swoim komputerze, zadajmy sobie pytanie, czy w wypadku awarii lub włamania będziemy w stanie przywrócić infrastrukturę do działania tak, żeby nasi klienci czy współpracownicy odczuli to jak najmniej? Albo czy w przypadku pojawienia się nagle nowego, rozwojowego projektu będziemy w stanie szybko spełnić jego wymagania infrastrukturalne? Poświęcając teraz trochę czasu na migrację do Chmury (większość pracy i tak jest po stronie dostawcy), oszczędzimy sobie wielu działań i pieniędzy w przyszłości.
Powiedział Pan podczas webinaru: „Dobry klient to świadomy klient”. Zatem, co musimy wiedzieć, kiedy już zdecydujemy się na Chmurę? Jaki jest pierwszy krok?
Pierwszy krok to określenie tego, co chcemy do Chmury przenieść, które komputery, serwery, usługi czy oprogramowanie. Musimy odpowiedzieć na pytanie, ile mamy danych? Czy posiadamy ważne oprogramowanie, które jest zainstalowane na komputerach lub laptopach moich pracowników? Sprawdźmy, czy nie mamy już wykupionych usług chmurowych u innego dostawcy. Czy nie korzystamy z OneDrive, poczty online lub systemu współdzielenia dokumentów. Jeżeli mamy swoją stronę internetową, zweryfikujmy, gdzie ona fizycznie się znajduje i kto się nią opiekuje. Dostawca, do którego chcemy się przenieść, powinien nam pomóc odpowiedzieć na te pytania, dokonując audytu i przedstawiając propozycję migracji.
Radzi Pan wnikliwe rozważenie sześciu aspektów migracji: celu, zakresu, dostawcy, planu, komunikacji i utrzymania, podziału zadań po wdrożeniu. Skąd ta szczegółowość?
Można do przenosin do Chmury podejść tak, że nie interesujemy się nimi wcale, decyzję i ustalenie procesu pozostawiając po stronie Dostawcy. Ten z kolei, korzystając ze swoich poprzednich doświadczeń, zaproponuje plan migracji, który następnie wykona. Nie jest to jednak dobre podejście. Dlaczego? Powinniśmy aktywnie uczestniczyć w procesie migracji, nie tylko, aby skontrolować decyzje i akcje Dostawcy, ale przede wszystkim, żeby wiedzieć, jak jest zbudowana nasza infrastruktura w Chmurze oraz jakie możliwości daje nam na przyszłość. Ustalenie jasnych zasad podczas procesu migracji pozwoli na sprawne podejmowanie decyzji w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń, a także umożliwi polepszenie wydajności i jakości zarządzania naszą przeniesioną infrastrukturą. Natomiast podział zadań po wdrożeniu jest ważny, ponieważ stanowi podstawę naszej dalszej współpracy z Dostawcą po dokonaniu migracji.
Ostatni etap-utrzymanie, to jednocześnie pierwszy etap stałej współpracy z Dostawcą usługi. Jak zapewnić sobie sprawne funkcjonowanie firmy z danymi w Chmurze?
Ważny jest jasny i dobrze opisany sposób komunikacji. Musimy określić nie tylko, kto z kim, ale i jak będzie się komunikował, jak będziemy przekazywać zgłoszenia Dostawcy oraz kto, w jakim zakresie podejmuje decyzje. Określenie podziału zadań pozwoli w przyszłości uniknąć sytuacji, w których nie będziemy wiedzieli, kto ma wykonać daną czynność albo nie będziemy umieli określić, kto odpowiada za dany element infrastruktury. I więcej rzeczy ustalimy na starcie, tym mniej nieporozumień spotka nas w przyszłości.
Dziękuję za rozmowę.
Pełen zapis webinaru, zawierający także wystąpienie mecenasa Łukasza Węgrzyna dotyczące prawnej strony przeniesienia organizacji do Chmury, znajdziecie tutaj:
https://akademiarozwojuprzemyslu40.pl/u/video/2408/616199078
Zachęcamy do obejrzenia. Przypominamy, że Akademia Rozwoju Przemysłu 4.0 prowadzona przez Związek Pracodawców Polska Miedź wraz z partnerami ma charakter otwarty. Możecie w każdej chwili dołączyć do projektu. Wystarczy, że zarejestrujecie się na stronie Akademii. Serdecznie zapraszamy, przed nami wiele ciekawych wydarzeń.
Najnowsze wpisy