13
styczeń
20 maja 2023 r. w życie wchodzą przepisy najnowszej nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (u.o.k.i.k.). Nowe przepisy wprowadzają w Polsce Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1 z dnia 11 grudnia 2018 r. mającej na celu nadanie organom ochrony konkurencji państw członkowskich uprawnień w celu skuteczniejszego egzekwowania prawa i zapewnienia należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego („Dyrektywa ECN+”). Więcej informacji pod linkiem.
Nowelizacja u.o.k.i.k. przewiduje szeroki katalog zmian, które będą miały wpływ na działalność i zakres odpowiedzialności przedsiębiorców, w szczególności:
1. Rozszerzenie odpowiedzialności za praktyki ograniczające konkurencję
Ustawa umożliwia nałożenie kary także na przedsiębiorcę wywierającego decydujący wpływ na przedsiębiorcę dokonującego naruszenia.
Jakie działania podjąć?
W związku z powyższą zmianą przedsiębiorcom zaleca się analizę struktury organizacyjnej grupy kapitałowej w celu rozważenia potencjalnego ryzyka finansowego.
2. Określenie zasad wymierzania kar pieniężnych dla związków przedsiębiorców
Wprowadzono nowy wymiar kar pieniężnych za praktyki ograniczające konkurencję, których dopuściły się związki przedsiębiorców (izby, zrzeszenia i inne organizacje zrzeszające przedsiębiorców), w przypadku gdy dane naruszenie jest związane z działalnością ich członków.
Jakie działania podjąć?
Z uwagi na powyższe zalecamy każdorazowe dokonanie oceny, czy obecność we władzach związku jest niezbędna. Ponadto rekomendowane jest, aby zwracać szczególną uwagę, czy decyzje w ramach związku nie mają potencjalnie antykonkurencyjnego skutku.
3. Zastąpienie kar za zwłokę nowymi karami okresowymi
Zastąpienie kar za zwłokę nowymi okresowymi karami pieniężnymi (do 5% dziennego obrotu), orzekanymi w przypadku opóźnienia w wykonaniu zobowiązania nałożonego przez Prezesa UOKiK.
4. Zmiany przepisów w odniesieniu do kontroli i przeszukań, w tym:
Wskazać przy tym należy, że przepis o możliwości pobieżnego zapoznania się z pismem / dokumentem, jest nieprecyzyjny i nieostry, wobec czego będzie zależny od interpretacji samego urzędnika.
5. Rozszerzenie programu „leniency” na zmowy przetargowe
6. Wprowadzenie pięcioletniej kadencji Prezesa UOKiK
Wprowadzenie pięcioletniej kadencji Prezesa UOKiK wybieranego przez Premiera spośród osób wyłonionych na podstawie otwartego i konkurencyjnego naboru oraz określenie zamkniętego katalogu przesłanek, na podstawie których Prezes UOKiK będzie mógł być odwołany. Aktualnie urzędujący Prezes UOKiK zostanie powołany na pierwszą kadencję według nowych zasad (bez przeprowadzania nowego otwartego konkursu) i będzie pełnił swoją obecną funkcję przez następne pięć lat.
7. Ułatwienie i skrócenie przepływu informacji oraz wzajemne uznawanie kompetencji pomiędzy organami ochrony konkurencji państw członkowskich Unii Europejskiej
Ułatwienie i skrócenie przepływu informacji oraz wzajemne uznawanie kompetencji pomiędzy organami ochrony konkurencji państw członkowskich Unii Europejskiej poprzez wprowadzenie odpowiednich instrumentów ułatwiających współpracę. Prezes UOKiK będzie w szczególności informował sieć organów ochrony konkurencji państw członkowskich UE oraz Komisję Europejską o wydaniu decyzji tymczasowej, w której zobowiązał przedsiębiorcę, któremu zarzucił stosowanie określonej praktyki, do zaniechania określonych działań w celu zapobieżenia zagrożeniom dla konkurencji.
Omawiana nowelizacja wprowadza do polskiego prawa szereg nowych instytucji, które w znacznej mierze funkcjonowały już na rynku wspólnotowym. Poza elementami realizującymi postulaty Dyrektywy ECN+, Ustawa wprowadza zmiany zaostrzające zasady wymierzania kar, a także postępowania przed Prezesem UOKiK.
Najnowsze wpisy
11
styczeń