24
grudzień
W każdej firmie może zdarzyć się sytuacja wymagająca specjalnej wiedzy, umiejętności, spojrzenia na jej działalność z dystansu i bez emocji. Czasami nawet najlepsze kompetencje własnych pracowników to za mało, aby wyjść z kryzysu czy zaplanować wprowadzenie nowych produktów lub wejście inne rynki. Efektywnym ekonomicznym rozwiązaniem może być zatrudnienie interim managera.
Interim management to formuła z powodzeniem stosowana w świecie, ale w Polsce jeszcze mało znana. Zdaniem ekspertów warto poznać jej mechanizmy, może bowiem pomóc firmom rozwiązać kluczowe problemy przełomowym dla nich okresie. Związek Pracodawców Polska Miedź i Stowarzyszenie Interim Managers (SIM) zapraszają na cykl spotkań online poświęconych narzędziom wspierającym właścicieli w rozwoju firm oraz przygotowaniu ich do działania w dzisiejszych dynamiczne zmieniających się warunkach prowadzenia biznesu.
– Interim management jest bardzo ciekawym rozwiązaniem zarówno dla firm młodych, dopiero rozpoczynających swoją biznesową drogę, jak i firm o ugruntowanej pozycji na rynku, poszukujących nowych perspektyw lub będących w kryzysie. Spojrzenie na firmę z lotu ptaka, bez emocjonalnego zaangażowania i bagażu relacji z zespołem, pozwala na obiektywną diagnozę i przygotowanie planu naprawczego lub rozwojowego. Tym może się zająć doświadczony interim manager – uważa Beata Staszków, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polska Miedź.
Interim manager nie bez powodu nazywany jest specjalistą do zadań specjalnych. Najbardziej przydatny jest w sytuacjach kryzysowych, restrukturyzacji przedsiębiorstwa, zmiany struktury własności firmy, stworzenia nowej perspektywy rozwoju przedsiębiorstwa. Może pomóc, zastępując nieobecnego managera, budując projektowy zespół, czy wspierając konkretnego pracownika swoją wiedzą i doświadczeniem. Z założenia pracuje na określony, wynikający z zakresu zadania czas. Najczęściej jest to około pół roku.
– Interim manager to wysokiej klasy specjalista posiadający udokumentowane sukcesami doświadczenie na najwyższych szczeblach zarządzania, gotowy zawierać kontrakty terminowe na czas realizacji konkretnych zadań. Na podstawie swojej wiedzy proponuje kierunki zmian w organizacji, przygotowuje dokładny plan działania i pomaga w jego realizacji – mówi Marzenna Tusza, Certyfikowany Interim Manager.
Z pracą interim managera związanych jest wiele stereotypów. Część właścicieli firm uważa, że jest to usługa zbyt specjalistyczna i skomplikowana, nieprzynosząca ewidentnych korzyści. Obawiają się, że interim managerowie są bardzo drodzy i co gorsza, będą próbowali uzależnić firmę od swojej pracy.
– Oczywiście, jak to bywa ze stereotypami, nie mają one pokrycia w rzeczywistości. Wszelkie wątpliwości potencjalnych klientów powinna rozwiać lista korzyści, których mogą się spodziewać. Interim manager wnosi do firmy swoje eksperckie i zarządcze doświadczenie. Gwarantuje osiągnięcie ustalonego rezultatu w określonym czasie. Przedstawia przejrzysty sposób kalkulacji wynagrodzenia. Jest niezależny od nieformalnych relacji wewnątrz firmy. I co najważniejsze, rezultat i wiedza przez niego wprowadzone zostają w firmie – podkreśla Jacek Gruchalski, Certyfikowany Interim Manager.
Celem działania interim managera zawsze jest podniesienie wartości firmy, dla której pracuje. Początek współpracy stanowi zdefiniowanie przez właściciela oczekiwań wobec interim managera i jasne określenie stawianego przed nim celu. Bardzo ważnym aspektem jest zapewnienie pełnej transparentności firmy, przekazywania wszelkich informacji, jakich interim manager oczekuje i potrzebuje, a także niezależności jego działań. Zgody na to, że nie przychodzi do firmy, aby ją chwalić, wypełniać polecania właściciela i się z nim bratać, ale by być krytycznym, drobiazgowym, zdystansowanym. To często bywa trudne, ale jest niezbędne dla ostatecznego pozytywnego efektu. Interim manager poszukuje wąskiego gardła utrudniającego funkcjonowanie firmy, które czasami jest w zupełnie innym miejscu, niż się pierwotnie zdawało.
– Zawsze weryfikujemy to, co mówi nam właściciel czy pracownicy firmy. Powiem metaforycznie, że jeśli widzimy, że gdzieś wycieka woda, to naszym zadaniem, nie jest zaklejenie otworu, którym woda wypływa, ale znalezienie miejsca, gdzie zaczyna płynąć. I to tam właśnie musimy zrobić porządek – podkreśla Marzenna Tusza, Certyfikowany Interim Manager.
Szukając Interim Managera, warto postawić na sprawdzonych fachowców. Stowarzyszenie Interim Managers (SIM) od dziesięciu lat buduje rynek interim management w Polsce. Prowadzi działania edukacyjne, tworzy standardy rynku IM, dba o wysoką jakość pracy i norm etycznych interim managerów skupionych wokół SIM. Może Wam pomóc w znalezieniu najlepszego dla Was interim managera.
Najnowsze wpisy