29
październik
Kilka tygodni temu nasz świat na chwilę się zatrzymał. Pandemia COVID-19 i związane z nią restrykcje sanitarne spowodowały konieczność przeorganizowania pracy wielu firm, także biura Związku Pracodawców Polska Miedź. Musieliśmy odwołać stacjonarne szkolenia, konferencje, zaplanowane wydarzenia. Ale to nie oznacza, że nie możecie na nas liczyć. Dokonaliśmy zmian, dzięki którym wciąż proponujemy wsparcie merytoryczne firmom członkowskim. Sami także wykorzystujemy czas ograniczeń na rozwój naszych kompetencji i umiejętności. A to wszystko za pośrednictwem nowoczesnych, internetowych narzędzi.
Członkowie Związku przyzwyczaili się do dużej liczby szkoleń i innych spotkań podczas których mogą zdobywać wiedzę przydatną nie tylko w biznesowym życiu. W konsekwencji ogłoszonej w marcu pandemii COVID-19 wiele z przygotowywanych propozycji zostało odwołanych lub przełożonych.
– Kiedy w lutym podczas konferencji „Scenariusze przyszłości w biznesie” dyskutowaliśmy o tym jak zmieni się funkcjonowanie firm w związku z rozwojem nowych technologii nikt nie przypuszczał, że przejdziemy przyśpieszony kurs pracy zdalnej, działań online, kontaktów wirtualnych – zauważa Beata Staszków, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polska Miedź. – I trzeba powiedzieć, że nasza i inne firmy poradziły sobie w tej sytuacji doskonale. Pomimo pierwszych obaw, pracujemy prawie normalnie, szkolimy innych i siebie, przygotowujemy wydarzenia na przyszłość. Online nie oznacza gorzej, tylko inaczej- podkreśla Beata Staszków.
Odbyło się już kilka, zorganizowanych przez Związek i naszych partnerów, szkoleń w sieci. Między innymi: „CZAS PRACY W DOBIE ZMAGANIA SIĘ ZE SKUTKAMI COVID-19”, które poprowadziła sędzia Anna Topolska, dwudniowe szkolenie pt. „FINANSE DLA NIEFINANSISTÓW”, szkolenia dotyczące zmian w podatku VAT, nowelizacji Kodeksu Spółek Handlowych, czy komunikacji w zespołach rozproszonych. Z ankiet uczestników wynika, że bardzo wysoko oceniają zarówno wartość merytoryczną jak i sposób prowadzenia szkoleń. Co ważne forma online też zyskała aprobatę uczestników i ponad 80 % z nich zadeklarowało chęć uczestniczenia w kolejnych spotkaniach.
– Szkolenia w sieci mają wiele zalet. Można je odbyć w dowolnym miejscu z dostępem do Internetu, także w domu, bardziej skoncentrować się na przekazywanej wiedzy, oszczędzić czas potrzebny na dojazd czy w przypadku szkoleń dwudniowych konieczność noclegu w hotelu. Dla mnie jako prowadzącej seminarium jest trudniej. Lubię mieć interakcję bezpośrednią z uczestnikami, widzieć ich reakcje, wyczuć wątpliwości lub zdefinować kwestie, które wymagają dopowiedzenia. Dlatego sama bardzo czekam na powrót szkoleń w tradycyjnej formie– mówi Alicja Kudłak, Dyrektor Biura Związku Pracodawców Polska Miedź, radca prawny.
Są jednak działania, które najlepiej sprawdzają się podczas osobistych spotkań. Przykładem może być Program Mentoringowy. Związek zapytał uczestników 3.edycji czy chcą kontynuować program online czy przełożyć jego dokończenie na późniejszy okres. Zdania są podzielone. W przypadku spotkań indywidualnych równo połowa uważa, że wirtualnie mogą być one efektywne (9% uważa, że nie, a 41% – trudno powiedzieć). Na warsztatach blisko 70% badanych woli spotkać się jesienią, ale bezpośrednio. Uważają, że formuła rozmów telefonicznych czy na skypie w tym przypadku jest niewystarczająca.
– Mentoring jest szczególnym procesem. Wymaga kontaktu, zaufania, tkania nici wzajemnego zrozumienia. Bardzo ważna jest bezpośrednia wymiana wiedzy i doświadczeń. Wiele dzieje się w sferze emocji, przepływającej energii. Nie zawsze ten efekt można uzyskać zdalnie. Stąd chęć relacji osobistych, porozmawiania przy kawie, dawania sobie wsparcia-mówi Elżbieta Dunaj, opiekun merytoryczny Programu- Z drugiej strony i mentorzy i mentees rozumieją konieczność zachowania wszelkich procedur bezpieczeństwa. Zdrowie jest sprawą nadrzędną. Dlatego przygotowujemy oba warianty kontynuacji Programu. Rozmawiamy z uczestnikami jak powinna zmienić się tematyka warsztatów, aby odpowiedzieć na wymogi obecnej sytuacji- dodaje Elżbieta Dunaj.
Wśród propozycji nowych zagadnień pojawiły się m.in. zarządzanie zespołem na odległość i w sytuacjach kryzysowych, rola lidera w czasach destabilizacji, efektywność osobista podczas pracy zdalnej, procesy auto motywacyjne, przywództwo i postępowanie w dobie pandemii. Uczestnicy zaproponowali także przesyłanie niektórych zagadnień, prezentacji online, wykłady w formie filmików lub artykułów, pracę w grupach dyskusyjnych, żeby nie stracić kontaktu z programem i grupą oraz „nie popadać w marazm”, co ich zdaniem, w pewnym stopniu może dotknąć każdego. I przede wszystkim „nie poddawać się”. Będziemy przygotowywać takie możliwości uczestniczenia w programie.
Także pracownicy biura Związku Pracodawców Polska Miedź, wykorzystują czas na naukę. Oczywiście online.
– W czasie, kiedy w pracy dzieje się trochę mniej a codzienne życie jakby stanęło w miejscu postanowiłam zainwestować w samorozwój. Ukończyłam trzy certyfikowane kursy (Harvard Business Review Polska i Google). Szczególnie polecam kurs Google Internetowe Rewolucje „Podstawy marketingu internetowego”. Przyda się każdemu przedsiębiorcy. Podczas kursu można dowiedzieć się jak zadbać o swoją obecność w wyszukiwarkach, jak docierać do klientów lokalnych, jak zdobywać nowych klientów dzięki mailingowi, jak wykorzystać media społecznościowe, czy jak korzystać z analityki. Kurs prowadzony jest w formie wideo lekcji, w których przedstawiciele polskich firm takich jak Chocolissimo, Oponeo czy Pixers mówią o praktycznym użyciu poszczególnych narzędzi marketingowych, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem. Cały kurs, czyli 26 modułów kończy się egzaminem certyfikacyjnym. Jeżeli zastanawiasz się, czy warto zrobić ten kurs, to powiem, że warto. Zawsze warto inwestować w siebie – zachęca Izabela Kłapkowska, Manager ds. komunikacji Związku Pracodawców Polska Miedź.
Barbara Baszczyk-Stelmach rekomenduje szkolenie I Can Institute Zarządzanie sobą.
– Program szkolenia skierowany do menagerów tak naprawdę dedykowany jest wszystkim, którzy pracują wielozadaniowo i nie wyrabiają się w ustalonym czasie. Moje zaskoczenie? Zawsze myślałam, że korzystanie z wielu narzędzi i komunikatorów jednocześnie usprawnia pracę, a w rzeczywistości tylko przeszkadza i zajmuje zbyt wiele czasu. Ważną radą jest, aby nie korzystać ze wszystkich profili społecznościowych, a skupić się na jednym i robić to dobrze. Interesujące było zwrócenie uwagi na biurokrację, wiele szczebli zarzadzania, konieczność perfekcyjnego przygotowywania spotkań, właściwe priorytetowanie zadań i rozwiązywaniu problemów. Nie wszystkie zasady, są możliwe do realizacji. Na przykład przy takiej rozmaitości działań w Związku musimy prowadzić wiele projektów jednocześnie, nie da się zamknąć jednego i zająć kolejnym, ale warto mieć wiedzę o modelu idealnym. Polecam szkolenie wszystkim- ciekawa, praktyczna forma, prezentacja doświadczeń wielu osób z różnych branż. Czas należy traktować jako inwestycję – twierdzi Barbara Baszczyk- Stelmach, Manager ds. organizacyjnych i szkoleń Związku Pracodawców Polska Miedź
Już dziś zapraszamy na kolejne szkolenia:
Do zobaczenia.
Najnowsze wpisy