PARP uruchamia platformę wspierającą cyfryzację! – PARP

Cyfryzacja w galopującym tempie zmienia oblicze globalnej gospodarki i nic nie wskazuje na to, by ta tendencja miała wyhamować. W związku z tym Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) 1 kwietnia br. uruchamia nową stronę internetową poświęconą cyfryzacji – współcześnie kluczowemu obszarowi dla rozwoju biznesu. Platforma 4digital ma być dla przedsiębiorców źródłem wiedzy i zasobów, a także narzędzi, które umożliwią im skuteczne wdrażanie nowoczesnych technologii oraz przyczynią się do wzrostu konkurencyjności na rynku krajowym i międzynarodowym. W skrócie: jeszcze mocniej wspieramy cyfrową transformację!

Od stycznia 2025 r. PARP przejęła zadania Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (FPPP), co wiąże się z tym, że szczególny nacisk zostanie położony na obszary dotyczące transformacji cyfrowej i Przemysłu 4.0. Agencja zamierza prowadzić intensywne działania informacyjno-edukacyjne oraz analityczno-badawcze, których wyniki będą podstawą do wypracowania zarówno standardów oceny poziomu transformacji cyfrowej w przedsiębiorstwach, jak i standardów jakości usług oraz narzędzi wsparcia. Celem jest zwiększenie świadomości i wiedzy przedsiębiorców na temat korzyści płynących z transformacji cyfrowej. W osiągnięciu tych założeń ma pomóc nowa platforma, która już wkrótce zostanie uruchomiona.

Polska się cyfryzuje!

Polska znacząco rozwinęła wykorzystanie technologii cyfrowych w sprzedaży produktów i usług, ale wciąż istnieje przestrzeń do dalszego postępu. Zgodnie z wynikami „Raportu z Badania Przedsiębiorczości. GEM. Polska 2024”, opracowanego przez PARP, pandemia przyspieszyła adaptację nowych technologii – średnio 40% młodych firm w Europie zaczęło korzystać z cyfrowych narzędzi lub zwiększyło zakres ich stosowania, podczas gdy w Polsce ten odsetek wynosi aż 50%. Co więcej, 57% młodych oraz 42% dojrzałych przedsiębiorców uznaje technologie cyfrowe za niezbędne w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Przypomnijmy, że w październiku 2024 roku minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zaprezentował projekt „Strategii Cyfryzacji Polski do 2035 roku”, której głównym celem jest poprawa jakości życia obywateli poprzez cyfryzację. Strategia zakłada, że za 10 lat 85% Polaków będzie miało podstawowe kompetencje cyfrowe, a 50% osiągnie poziom zaawansowany. Ponadto do 2030 roku Polska planuje zainwestować przeszło 100 miliardów złotych w cyfryzację, co pozwoli zyskać przynajmniej 1,5 miliona nowych specjalistów IT.

Nie ma cyfryzacji, nie ma marketingu?

Kantar opublikował raport „Marketing Trends 2025”, przedstawiający kluczowe czynniki kształtujące marketing w nadchodzących latach. Dane z raportu dowodzą, że działania firm na rzecz różnorodności i integracji wpływają na decyzje zakupowe około 80% konsumentów na całym świecie. Badania wykazały, że 40% konsumentów nie ufa reklamom generowanym przez sztuczną inteligencję. Technologia ta prawdopodobnie będzie nadal wykorzystywana, choć w subtelniejszy sposób. W kolejnych latach kluczową rolę odegrają reklamy w live streamingu, które mogą zarówno stymulować natychmiastowe zakupy, jak i budować długoterminową lojalność wobec marki.

4digital – z myślą o cyfryzacji polskich firm

Nowy portal PARP 4digital jest skierowany do przedsiębiorców, którzy poszukują informacji na temat dostępnych programów, projektów, dofinansowań i szkoleń związanych z cyfryzacją biznesu. Portal przedstawia sprawdzone sposoby na poprawę efektywności operacyjnej przedsiębiorstw poprzez digitalizację, a także przykłady dobrych praktyk, w jaki sposób inne firmy z powodzeniem implementowały rozwiązania cyfrowe.

Ponadto użytkownicy będą mogli skorzystać z narzędzi do przeprowadzenia samodzielnej oceny poziomu cyfryzacji w swoim przedsiębiorstwie. W tym celu udostępniono m.in. skaner ADMA, analizujący siedem kluczowych obszarów, takich jak zaawansowane technologie produkcyjne, cyfryzacja, ekologia czy inteligentna produkcja. Poza oceną dojrzałości przedsiębiorstw produkcyjnych (w szczególności MŚP), skaner ma pomóc w tworzeniu i wdrażaniu inicjatyw poprzez określenie priorytetowych obszarów wymagających interwencji. Narzędzie ustala konkretne cele biznesowe oraz powiązane wskaźniki umożliwiające monitorowanie postępów.

Dodatkowo na platformie 4digital znajduje się na bieżąco aktualizowana lista wydarzeń związanych z tematyką cyfryzacji. Udostępniane są także najnowsze badania i raporty, z których można czerpać wiedzę z zakresu Przemysłu 4.0, zagrożeń i szans dla przedsiębiorstw, jakie wynikają z transformacji w tym kierunku.  

Lista narzędzi dostępna na stronie 4digital:

  1. Skaner ADMA – wykorzystywany do pogłębionej analizy poziomu dojrzałości przedsiębiorstwa produkcyjnego, umożliwiający ocenę dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstw produkcyjnych w kontekście transformacji w kierunku fabryki przyszłości.
  2. Test AIMIND dla AI4SME – określa poziom dojrzałości przedsiębiorstwa w obszarze wdrażania i wykorzystania sztucznej inteligencji.
  3. Indeks SPMIND – ocena wiarygodności dostawców sztucznej inteligencji.
  4. Weryfikator kompetencji cyfrowych – ocena stanu wiedzy użytkownika w wybranych obszarach kompetencji cyfrowych.
  5. Szkolenia w ramach Akademii PARP, takie jak „MŚP 4.0 – wyzwania transformacji cyfrowej” – skierowany do osób chcących efektywnie wdrożyć rozwiązania Przemysłu 4.0 i technologie cyfrowe w swoich przedsiębiorstwach.
  6. Szkolenia w ramach Bazy Usług Rozwojowych, takie jak „Cyfrowa rewolucja biznesowa: nowoczesna strategia cyfryzacji dla przedsiębiorców i doskonalenie umiejętności w erze technologicznej” czy „Strategie kariery: jak wyróżnić się w erze cyfryzacji i zielonej gospodarki”.

Nowy portal PARP dostępny jest tutaj. Zapraszamy!

Więcej szczegółów pod linkiem PARP.

Źródło: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości