Projekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie reklamacji usługi komunikacji elektronicznej lub usługi fakultatywnego obciążania rachunku

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie reklamacji usługi komunikacji elektronicznej lub usługi fakultatywnego obciążania rachunku (numer z wykazu 11).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12393904/katalog/13108136#13108136

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 21 lutego 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z zastąpienia ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2024 r. poz. 34, 731 i 834), zwanej dalej „Pt”, nową ustawą regulującą rynek komunikacji elektronicznej w Polsce, tj. ustawą z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej, zwanej dalej „PKE”.

Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 106 ust. 4 Pt, tj. rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 24 lutego 2014 r. w sprawie reklamacji usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. poz. 284), zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 378 ust. 7 PKE, jednak nie dłużej niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie tej ustawy (zgodnie z art. 104 pkt 9 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r.  Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1222)).

Przepis art. 378 ust. 7 PKE wprowadza zatem upoważnienie dla ministra właściwego do spraw informatyzacji do wydania aktu wykonawczego określającego szczegółowy tryb postępowania reklamacyjnego oraz elementy, jakie powinna zawierać odpowiedź na reklamację przedmiotowych usług z uwzględnieniem powodów (tytułu) do reklamacji wynikających z art. 378 ust. 1 PKE oraz wytycznych do określenia rozporządzenia (mając na uwadze niezbędną ochronę interesu użytkownika końcowego, maksymalne uproszczenie procedury reklamacyjnej oraz zapewnienie jej przejrzystości).

Rozporządzenie określa szczegółowy tryb postępowania reklamacyjnego oraz elementy, jakie powinna zawierać  odpowiedź na reklamację usługi komunikacji elektronicznej lub usługi fakultatywnego obciążania rachunku.

Ww. regulacje sformułowane są w sposób, który zapewniają przejrzystość, maksymalne uproszczenie procesu reklamacji oraz ochronę interesu użytkownika końcowego.

Dodatkowo regulacją projektu objęta będzie nowa usługa z PKE, tj. usługa fakultatywnego obciążania rachunku.

Z wyrazami szacunku