Projekt rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie udzielania pomocy de minimis na rozwój infrastruktury szerokopasmowej i wsparcie przedsiębiorców telekomunikacyjnych ze środków instrumentów finansowych podlegających

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie udzielania pomocy de minimis na rozwój infrastruktury szerokopasmowej i wsparcie przedsiębiorców telekomunikacyjnych ze środków instrumentów finansowych podlegających ponownemu wykorzystaniu (numer z wykazu 119).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12396452/katalog/13120594#13120594

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 11 kwietnia 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

W 2018 r. zostało przyjęte rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie instrumentów finansowych na rozwój infrastruktury szerokopasmowej w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 (POPC). Stanowiło ono podstawę prawną, zgodną z przepisami Unii Europejskiej oraz regulacjami krajowymi, dla udzielania pomocy publicznej lub pomocy de minimis na budowę sieci NGA (Next Generation Access-sieci nowej generacji), zapewniających przepustowość co najmniej 30 Mb/s do użytkownika końcowego i było warunkiem osiągnięcia celów POPC, Narodowego Planu Szerokopasmowego i Europejskiej Agendy Cyfrowej.  Dzięki uruchomionemu wsparciu, budowa sieci NGA umożliwiająca świadczenie usług dostępu do internetu o pożądanej przepustowości była możliwa na obszarze całego kraju. Wdrożone w życie działania przyniosły korzyści społeczne, a także gospodarcze w regionach objętych inwestycjami. Korzyści te objęły m. in. poprawę konkurencyjności przedsiębiorstw, ograniczenie wykluczenia cyfrowego oraz zagrożenia wykluczeniem cyfrowym. Po wejściu w życie programu i uruchomieniu pomocy, część środków została już zwrócona przez ostatecznych odbiorców wsparcia (przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz JST wykonujących działalność w sektorze telekomunikacji) z tytułu udzielonych im pożyczek szerokopasmowych. Przeprowadzone przez Ministerstwo Cyfryzacji analizy, ukazujące stan wdrażania wsparcia oraz wciąż istniejące potrzeby w zakresie rozwoju infrastruktury szerokopasmowej, wskazują na ciągłe zapotrzebowanie rynku na tego typu inwestycje.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2) ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (dalej jako: „ustawa wdrożeniowa”), środki zwrócone z ww. instrumentu finansowego podlegają ponownemu wykorzystaniu. W związku z tym, Minister Funduszy i Polityki Regionalnej podjął decyzję, iż zgodnie z projektowanym rozporządzeniem środki te zostaną ponownie wykorzystane na realizację celów określonych zgodnie z art. 45 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, zwanego dalej: „rozporządzeniem 1303/2013”) wraz z odpowiednimi rozporządzeniami wykonawczymi, tj. na wdrożenie instrumentu finansowego polegającego na udzielaniu pożyczek szerokopasmowych przedsiębiorcom telekomunikacyjnym, w tym na rozwój sieci lub na wsparcie ich działalności. Z kolei, podstawą prawną zawierającą delegację ustawową dla MFiPR do wydania projektowanego rozporządzenia w zakresie środków podlegających ponownemu wykorzystaniu stanowi art. 3c ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2025 r. poz. 198), dalej jako: „UZPPR”.

Przyjęcie projektowanego rozporządzenia jest jednym z warunków wypełnienia norm wskazanych w przepisach wspomnianych powyżej, tj. art. 45 rozporządzenia ogólnego w zw. z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy wdrożeniowej.

W szczególności, w rozporządzeniu zostaną przedstawione założenia przy udzielaniu pomocy de minimis w formie instrumentów finansowych, tj. pożyczek szerokopasmowych przeznaczonych na pożyczkę inwestycyjną lub pożyczkę obrotową, przyznawanych ostatecznym odbiorcom na preferencyjnych warunkach lub na warunkach rynkowych, w zależności od dostępności limitów pomocy de minimis dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych (dalej jako: „PT”) oraz jednostek samorządu terytorialnego wykonujących działalność w zakresie telekomunikacji (dalej jako: „JST”). Obszar wsparcia to inwestycje przyczyniające się do zapewnienia powszechnego dostępu do internetu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, tj. na budowę, rozbudowę, przebudowę infrastruktury szerokopasmowej, w tym budowę przyłączy do istniejącej już infrastruktury szerokopasmowej, jak również wsparcie działalności przedsiębiorców oraz JST działających w sektorze telekomunikacji. 

Z wyrazami szacunku