25
marzec
Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź
Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wartości energetycznej poszczególnych biokomponentów, biopaliw ciekłych, ciekłych paliw węglowych pochodzących z recyklingu, gazowych paliw węglowych pochodzących z recyklingu, innych paliw odnawialnych, paliw ciekłych i energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (numer z wykazu 1246).
Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz Uzasadnieniem, Oceną Skutków Regulacji, Tabelą zgodności oraz Odwróconą tabelą zgodności dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12395100/katalog/13113714#13113714
Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 5 marca 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w formie tabeli uwag przesyłanej w załączeniu, w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.
Obowiązujące rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 11 lipca 2020 r. w sprawie wartości opałowej poszczególnych biokomponentów i paliw ciekłych (Dz.U. poz. 1278), zwane dalej „rozporządzeniem z 2020 r.”, wymaga aktualizacji w związku ze zmianą definicji „wartość opałowa” na „wartość energetyczna” – zawartej w upoważnieniu do wydania rozporządzenia oraz koniecznością dostosowania wartości energetycznych dla poszczególnych nośników energii do wartości wskazanych w załączniku III Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz. Urz. UE L 328 z 21.12.2018, str. 82, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą RED II” oraz wskazania wartości energetycznej dla nowych rodzajów nośników energii.
Potrzeba wydania nowego rozporządzenia zaistniała ze względu na zmiany wprowadzone do ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, zwanej dalej „ustawą”. Ustawa o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych w zakresie swojej regulacji dokonuje m.in. wdrożenia przepisów dyrektywy RED II (w brzmieniu z dnia 7 czerwca 2022 r.).
W przepisach ustawy dokonano rozszerzenia katalogu paliw o ciekłe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu (definicja została zawarta w art. 2 ust. 1 pkt 10b ustawy), gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu (definicja została zawarta w art. 2 ust. 1 pkt 10c ustawy) oraz o możliwość stosowania odnawialnej energii elektrycznej stosowanej w transporcie (definicja zawarta w art. 2 ust. 1 pkt 10d ustawy) do rozliczania Narodowego Celu Wskaźnikowego zwanego dalej „NCW”.
Projektowane rozporządzenie stanowi dopełnienie implementacji dyrektywy RED II poprzez uwzględnienie jej zapisów zawartych w załączniku III.
Rozwiązaniem problemu, który został zidentyfikowany i opisany w pkt 1, jest wydanie nowego aktu prawnego – rozporządzenia ministra właściwego do spraw klimatu, określającego wartości energetyczne dla poszczególnych rodzajów biokomponentów, biopaliw ciekłych, ciekłych paliw węglowych pochodzących z recyklingu, gazowych paliw węglowych pochodzących z recyklingu, innych paliw odnawialnych, paliw ciekłych oraz energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, na podstawie upoważnienia zawartego w art. 23 ust. 3 ustawy.
Przepisy ustawy zobowiązują ministra właściwego do spraw klimatu do określenia, w drodze rozporządzenia, wartości energetycznej dla poszczególnych rodzajów biokomponentów, paliw ciekłych, biopaliw ciekłych, paliw węglowych pochodzących z recyklingu, innych paliw odnawialnych oraz odnawialnej energii elektrycznej.
Problem może być rozwiązany jedynie poprzez wydanie nowego rozporządzenia. Wydanie rozporządzenia stanowi również ostatni element implementacji dyrektywy RED II do krajowego porządku prawnego.
Planowanym efektem wydania rozporządzenia jest m.in. stworzenie regulacji prawnych umożliwiających realizację NCW przy pomocy dodatkowych nośników energii, m.in.: ciekłych paliw węglowych pochodzących z recyclingu, gazowych paliw węglowych pochodzących z recyklingu, innych paliw odnawialnych, odnawialnej energii elektrycznej, biopropanolu oraz bioeterów oraz przy wykorzystaniu dotychczas stosowanych nośników energii z zaktualizowanymi wartościami jak np. estry metylowe kwasów tłuszczowych czy różne rodzaje biowęglowodorów ciekłych. Wydanie projektowanego rozporządzenia jest niezbędne, ponieważ obowiązek wynikający z art. 23 ust. 1 ustawy jest realizowany do tej pory przy uwzględnieniu wartości energetycznej poszczególnych składników określanych na podstawie rozporządzenia z 2020 r.
Z wyrazami szacunku
Najnowsze wpisy