20
grudzień
Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź
Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej (numer z wykazu 1210).
Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12390852/katalog/13090115#13090115
Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 12 listopada 2024 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w formie tabeli przesyłanej w załączeniu, w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.
Zgodnie z art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587, z późn. zm.), zwanej dalej ,,ustawą o odpadach”, do uiszczania opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej zobowiązani są wprowadzający sprzęt oraz autoryzowani przedstawiciele, wprowadzający baterie lub akumulatory, wprowadzający pojazdy, producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań, wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach, wprowadzający na terytorium kraju opony oraz wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe.
Wpływy z ww. opłat, zgodnie z art. 58 ust. 2 ustawy o odpadach, stanowią w 35,65 % dochód budżetu województwa (marszałka województwa), zaś w 64,35 % dochód budżetu państwa. Zgodnie z procedowanym projektem ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (UD120) planowana jest zmiana polegająca na tym, że w latach 2025 i 2026 środki z części dotyczącej budżetu państwa będą stanowić bezpośredni dochód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy o odpadach uzyskane w części dotyczącej budżetu państwa dochody są przeznaczane na prowadzenie rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1 ustawy o odpadach, zwanym dalej „rejestrem” oraz administrowanie i serwisowanie Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). Należy jednak zauważyć, że obowiązujące dotychczas rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 19 stycznia 2018 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej (Dz. U. poz. 184) nie było zmieniane od 6 lat. Jednocześnie biorąc pod uwagę skumulowaną inflację w Polsce w latach 2018–2023, która wyniosła 43,9% (wyliczenia własne na podstawie danych GUS), realne dochody z ww. opłaty rocznej i rejestrowej, które były uiszczane przez ww. podmioty, zarówno po stronie budżetu województwa, jak również budżetu państwa, uległy we wskazanym okresie faktycznemu zmniejszeniu na skutek braku waloryzacji.
Brak aktualizacji ww. opłat, z jednoczesnym znaczącym wzrostem kosztów związanych z utrzymaniem, prowadzeniem i rozwojem BDO, jaki nastąpił w latach 2018-2023, przyczynia się do zmniejszenia środków, jakie mogą zostać przeznaczone na odpowiednie funkcjonowanie ww. bazy.
Rekomenduje się zwiększenie stawek opłaty rejestrowej i opłaty rocznej, które wynikają z rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 19 stycznia 2018 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej (Dz. U. poz. 184). Opłaty te pobiera marszałek województwa za wpisywanie do rejestru i prowadzenie rejestru, dla podmiotów wskazanych w pkt 1 OSR. Zaproponowane zwiększenie stawek dla ww. opłat (szczegółowe uzasadnienie i wyliczenia w pkt 6 OSR) przyczyni się do zwiększenia dochodu zarówno po stronie budżetu województwa dla marszałka, jak również po stronie budżetu państwa, rekompensując w ten sposób zaistniałą w latach 2018-2023 zwiększoną inflację w Polsce, która za cały ww. okres wyniosła aż 43,9%.
Projektowane rozwiązanie będzie polegało na ponownym wydaniu rozporządzenia, którego upoważnienie wynika
z art. 57 ust. 8 ustawy o odpadach i określeniu stawek opłaty rejestrowej i opłaty rocznej, w tym samym podziale
co w dotychczasowym rozporządzeniu z 19 stycznia 2018 r., ale we wskazanej poniżej wysokości, przy czym nowe stawki zaczną obowiązywać od 2025 roku:
– 200 zł dla mikro przedsiębiorców (dotychczasowa stawka wynosiła 100 zł),
– 800 zł dla pozostałych podmiotów (dotychczasowa stawka wynosiła 300 zł).
Przedstawione powyżej zwiększone stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej, uwzględniają wzrost kosztów, jaki nastąpił w latach 2018–2023, które są związane z utrzymaniem i prowadzeniem BDO, zarówno po stronie marszałków województw, którzy odpowiadają za prowadzenie rejestr, jak również po stronie budżetu państwa i Ministerstwa Klimatu i Środowiska, jako Administratora BDO. Jednocześnie takie rozwiązanie będzie ciągle zgodne z przepisem art. 57 ust. 6 ustawy o odpadach oraz wskazaną w ustawowym upoważnieniu przesłanką dotyczącą tego, aby ww. stawki były ustalone przy zachowaniu zakresu wysokości tych opłat określonego ustawą, to jest między 50 zł a 2000 zł, oraz w taki sposób, aby ich wysokość nie stanowiła przeszkody w uzyskaniu wpisu do rejestru albo wykonywaniu działalności gospodarczej, szczególnie dla mikro przedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców.
Ze względu na charakter projektowanej regulacji dotyczący wysokości stawek opłaty rejestrowej i rocznej za uzyskanie wpisu w rejestrze, osiągnięcie celu zakładanego w projekcie innymi środkami nie będzie możliwe.
Z wyrazami szacunku
Najnowsze wpisy
20
grudzień
18
grudzień