01
kwiecień
Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź
Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Przemysłu zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, bazy i stacje gazu płynnego, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (numer z wykazu 9).
Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12396200/katalog/13119114#13119114
Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 4 kwietnia 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.
Konieczność opracowania projektu nowelizacji rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 24 lipca 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, bazy i stacje gazu płynnego, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 1707) wynika z potrzeby dostosowania (aktualizacji) obowiązujących przepisów w rozporządzeniu do aktualnego stanu wiedzy technicznej i przeciwpożarowej, a także potrzeby optymalizacji rozwiązań względem baz i stacji paliw płynnych, baz i stacji gazu płynnego oraz rurociągów przesyłowych dalekosiężnych.
Dodatkowo z uwagi na pojawiąjące się wątpliwości interpretacyjne konieczne jest stworzenie jednoznacznych przepisów.
Rekomendowanym rozwiązaniem jest wydanie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, bazy i stacje gazu płynnego, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie, opracowanego w oparciu o najnowszy stan wiedzy technicznej, budowlanej i przeciwpożarowej.
Projektowane rozporządzenie ma charakter przepisów techniczno-budowlanych odnoszących się do baz i stacji paliw płynnych, baz i stacji gazu płynnego oraz rurociągów przesyłowych dalekosiężnych służących do transportu ropy naftowej i produktów naftowych.
Projektowane rozporządzenie wprowadza zmiany w zakresie baz i stacji paliw płynnych, baz i stacji gazu płynnego oraz rurociągów przesyłowych dalekosiężnych, m.in. poprzez:
1) doprecyzowanie niektórych definicji, a także zapewnienie spójności merytorycznej i prawnej z innymi przepisami prawa budowlanego oraz przepisami o dozorze technicznym;
2) optymalizację rozwiązań w zakresie funkcjonowania stacji oraz baz paliw płynnych;
3) wyeliminowanie wątpliwości w zakresie sposobu mierzenia wymaganej odległości od zbiornika podziemnego gazu płynnego i wskazanie miejsc, od których należy je w tym przypadku wyznaczać;
4) określenie wymagań w zakresie projektowania i stosowania instalacji do tankowania gazu płynnego w stacjach paliw płynnych oraz samodzielnych stacjach gazu płynnego według Polskich Norm;
5) uregulowanie problematyki sytuowania nowobudowanych obiektów użyteczności publicznej względem rurociągów paliwowych;
6) zwiększenie możliwości wykorzystania infrastruktury magazynowej baz paliw (uniwersalności zbiorników) przez np. możliwość magazynowania produktów klasy III w zbiornikach klasy I;
7) wprowadzenie wymogu magazynowania produktów naftowych w pomieszczeniach stanowiących odrębne strefy pożarowe;
8) doprecyzowanie przepisów w celu ograniczenia liczby albo wyeliminowania błędów projektowych na etapie opiniowania dokumentacji projektowej;
9) doprecyzowanie przepisów w zakresie zabezpieczeń przeciwpożarowych;
10) dostosowanie przepisów do wymagań dotyczących pomiaru stężeń par z instalacji i urządzeń służących do odzyskiwania par produktów naftowych I klasy;
11) zmiany o charakterze prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym (uwzględniając jednak fakt, że w nowelizowanym rozporządzeniu wielokrotnie używa się określeń „powinien”, „musi” oraz „należy”).
Proponowane zmiany wpłyną pozytywnie na przejrzystość przepisów prawa budowlanego oraz o dozorze technicznym, wpłyną na poprawę bezpieczeństwa przeciwpożarowego, właściwą realizację wymogów związanych z ochroną środowiska naturalnego oraz będą miały wpływ na przejrzystość regulacji związanych z rynkiem paliw ciekłych.
W konsekwencji proponowane zmiany będą korzystne dla samych przedsiębiorców oraz będą stanowić znaczące wsparcie dla instytucji państwowych, m.in.: Urzędu Regulacji Energetyki, Transportowego Dozoru Technicznego, Urzędu Dozoru Technicznego, Państwowej Straży Pożarnej, a także organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego oraz ochrony środowiska.
Z wyrazami szacunku
Najnowsze wpisy