Projekt rozporządzenia MKiŚ w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku osłonowego w 2024 r.

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku osłonowego w 2024 r. Ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz. U. z 2023 r. poz.759) wprowadziła na rzecz mniej zamożnych gospodarstw domowych wsparcie finansowe w postaci dodatku osłonowego wypłacanego w 2022 r. O dodatek osłonowy można ubiegać się w gminie właściwej według miejsca zamieszkania przez złożenie prawidłowo wypełnionego wniosku. W celu zapewnienia przejrzystości i komunikatywności Minister Klimatu i Środowiska wydaje rozporządzenie określające wzór wniosku o wypłatę dodatku osłonowego. Obecnie obowiązuje rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 9 lutego 2022 r. w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku osłonowego (Dz. U. z 2022 r. poz. 374), którego załącznik określa jednolity wzór wniosku o wypłatę tego dodatku do zastosowania przez gminy w 2022 r. W ustawie z dnia 7 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła, której przepisy wejdą w życie 31 grudnia 2023 r., przewidziana została nowelizacja ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym. Wprowadzone zmiany umożliwią obywatelom o ubieganie się o wypłatę tego świadczenia również w 2024 r. W związku z powyższą nowelizacją ustawy należy dostosować obowiązujące regulacje przez wydanie nowego rozporządzenia, określającego uaktualniony wzór wniosku o wypłatę dodatku osłonowego, który będzie obowiązywał w 2024 r. i pozwoli na sprawną wypłatę tego świadczenia, oraz uchylenie obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 9 lutego 2022 r. w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku osłonowego. W celu zapewnienia przejrzystości i komunikatywności celowe jest określenie jednolitego wzoru wniosku o wypłatę dodatku osłonowego. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku osłonowego ma na celu dostosowanie wzoru wniosku o wypłatę dodatku osłonowego stanowiącego załącznik do ww. rozporządzenia, w związku z nowelizacją przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym umożliwiającą wnioskowanie o wypłatę dodatku również w 2024 r. Podstawa prawna: Ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu. Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12380204 Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w wersji elektronicznej (edytowalnej) w formie załączonej tabeli, w terminie do dnia 28 grudnia 2023 r. na adres szkop@pracodawcy.pl. Skrócony termin na zajęcie stanowiska wynika z konieczności natychmiastowego wdrożenia jednolitego wzoru wniosku o wypłatę dodatku osłonowego obowiązującego w 2024 r. w drodze projektowanego rozporządzenia, ze względu na wejście w życie w dniu 31 grudnia 2023 r. przepisów ustawy z dnia 7 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła, która umożliwia ubieganie się o ww. dodatek w 2024 r.