Projekt rozporządzenia MZ zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej.

Przedmiotem projektowanej regulacji jest zmiana załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1324), zwanego dalej „rozporządzeniem”, wychodząca naprzeciw oczekiwaniom kobiet, ekspertów w dziedzinie położnictwa i ginekologii, perinatologii, neonatologii, pielęgniarstwa ginekologiczno-położniczego, anestezjologii i organizacji pozarządowych co do zagwarantowania wysokiej jakości opieki okołoporodowej.

Zmiana załącznika do rozporządzenia wprowadza następujące zmiany w opiece okołoporodowej:

  • zakres świadczeń profilaktycznych i działań w zakresie promocji zdrowia oraz badań diagnostycznych i konsultacji medycznych, u kobiet w okresie ciąży został rozszerzony o nowe badania realizowane w terminie do 10. tygodnia ciąży lub w chwili pierwszego zgłoszenia się takie jak: badanie w kierunku wykrycia HBV, badanie w kierunku zakażenia wirusem cytomegalii (IgG, IgM), zaś w 33–37 tygodniu ciąży, w kierunku toksoplazmozy (IgM), u kobiet z ujemnym wynikiem w I i II trymestrze ciąży,
  • skorygowaniu uległ termin wykonania badania stężenia glukozy we krwi po doustnym podaniu 75 g glukozy, które powinno być wykonane w okresie 24–28 tygodnia ciąży. Obowiązujące przepisy błędnie wskazywały wcześniejszy okres jego wykonania czyli 21–26 tydzień ciąży),
  • dodano obowiązek informowania kobiet w okresie ciąży już od 10. tygodnia ciąży lub w chwili pierwszego zgłoszenia się kobiety w ciąży do lekarza lub położnej o szczepieniach zalecanych w okresie ciąży,
  • do standardu włączono profilaktykę wtórną raka piersi przez dodanie zalecenia badania ultrasonograficznego piersi u kobiet, w szczególności po 35 roku życia, w sytuacji klinicznych zmian w piersi lub, gdy obciążenie rodzinne lub genetyczne wskazuje na wyższe u niej ryzyko raka piersi,
  • rozszerzono katalog czynników ryzyka identyfikowanych na podstawie wywiadu przeprowadzonego podczas ciąży oraz przed porodem o konieczność identyfikacji u kobiety w ciąży chorób przewlekłych, ze szczególnym uwzględnieniem wrodzonych wad metabolizmu,
  • zniesiono granicę 21–26 tygodnia ciąży jako momentu rozpoczęcia edukacji przedporodowej,
  • zobowiązano podmioty lecznicze do zapewnienia kobiecie w ciąży możliwości zapoznania się z wybranym miejscem porodu i wcześniejszej konsultacji z anestezjologiem w celu przekazania informacji o wskazaniach i przeciwskazaniach do zastosowania u niej analgezji regionalnej,
  • określone zostały najważniejsze kwestie, które będą musiały zostać uwzględnione w planie porodu,
  • zaakcentowano konieczność reagowania na przemoc przypominając osobom sprawującym opiekę o obowiązku wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty” w przypadku podejrzenia wystąpienia przemocy domowej,
  • rodzącej umożliwiono spożywanie posiłku w trakcie porodu bez konieczności uzyskiwania zgody osoby sprawującej opiekę,
  • wprowadzono zmiany organizacyjne w części dotyczącej łagodzenia bólu porodowego, które powinny przyczynić się do większej dostępności do znieczulenia zewnątrzoponowego, do najważniejszych z nich należy wprowadzenie obowiązku publikowania przez podmioty lecznicze informacji o dostępnych w podmiocie metodach łagodzenia bólu porodowego na swojej stronie internetowej i regularna jej aktualizacja, doprecyzowano sposób podawania opioidów w metodach farmakologicznych łagodzenia bólu porodowego, w celu wykluczenia stosowania petydyny, doprecyzowano warunki, które muszą zostać spełnione, aby zagwarantować możliwość wykonania równolegle wielu analgezji rodzącym, zapewniając z jednej strony bezpieczeństwo wszystkim znieczulonym rodzącym oraz gwarantując efektywne wykorzystanie kadry medycznej, wprowadzono rozwiązania zwiększające udział położnych anestezjologicznych w opiece nad rodzącą w warunkach analgezji regionalnej,
  • wzmocniono znaczenie dwugodzinnego nieprzerwanego kontaktu matki z noworodkiem „skóra do skóry”, który nie powinien być przerwany dla ważenia i mierzenia noworodka,
  • zebrano i uporządkowano w jednej części standardu kwestie związane z karmieniem piersią i żywieniem noworodka, która uwzględnia zarówno promocję i przygotowanie do karmienia piersią kobiet w okresie ciąży, opiekę laktacyjną na etapie porodu, na oddziale położniczym, nad kobietą w połogu i jej dzieckiem w miejscu zamieszkania albo pobytu, opiekę laktacyjną u kobiety w sytuacjach: poronienia, urodzenia dziecka martwego, niezdolnego do życia, zgonu noworodka, informowanie o metodach hamowania laktacji zgodnie z aktualną wiedzą na temat laktacji, doborze akcesoriów do karmienia i preparatów do początkowego żywienia niemowląt,
  • zapewniono profesjonalną opiekę położnej w miejscu zamieszkania lub pobytu każdej kobiecie w okresie połogu, która wyrazi taką wolę, również w sytuacji, gdy jej dziecko jest długotrwale hospitalizowane po urodzeniu, dziecko urodziło się martwe lub zmarło po urodzeniu,
  • wprowadzono zmiany umożliwiające odbywanie się wizyt patronażowych położnej podstawowej opieki zdrowotnej u dzieci urodzonych przedwcześnie lub długotrwale hospitalizowanych,
  • wprowadzono bezwzględny zakaz umieszczania kobiet w sytuacjach szczególnych, pod pojęciem których należy rozumieć: poronienie, urodzenie dziecka martwego, niezdolnego do życia lub obarczonego wadami letalnymi urodzenie chorego dziecka lub dziecka z wadami wrodzonymi, w salach szpitalnych razem z kobietami w okresie ciąży bądź kobietami w połogu, których ciąża zakończyła się urodzeniem zdrowego dziecka,
  • rozszerzono możliwość skorzystania, przez kobiety w sytuacji szczególnej, z ciągłej profesjonalnej opieki położnej w miejscu zamieszkania albo pobytu. wskazano podstawowe elementy opieki położnej pozostawiając dostosować częstotliwość i liczbę wizyt odpowiednio do stanu zdrowia kobiety i jej potrzeb,
  • zwrócono uwagę na potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami w opiece okołoporodowej i konieczność zapewnienia im właściwej dostępności do świadczeń zdrowotnych.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2024 r. poz. 799)

Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu.

Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12392662

Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w wersji elektronicznej (edytowalnej), w terminie do 29 stycznia 2025 roku na adres szkop@pracodawcy.pl lub kuydowicz@pracodawcy.pl.