19
luty
Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź
Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (numer z wykazu RD172).
Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z załącznikami, Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12394453/katalog/13111093#13111093
Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 27 lutego 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych został opracowany w celu uaktualnienia minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Podwyższenie kwot minimalnego wynagrodzenia zasadniczego uatrakcyjni możliwość zatrudnienia w jednostkach samorządowych, gdyż obecne stawki nie są konkurencyjne. Mimo samodzielnego kształtowania wynagrodzeń w regulaminach wynagradzania przez pracodawców samorządowych, pracownicy samorządowi zgłaszają potrzebę poprawienia ich sytuacji płacowej, podwyższenia kwot we wszystkich kategoriach zaszeregowania, bowiem obowiązujące stawki są mało atrakcyjne dla pracowników poszukujących pracy i nie są konkurencyjne w porównaniu z innymi jednostkami spoza sfery samorządowej, co jest podkreślane przez stronę samorządową reprezentowaną w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Projekt rozporządzenia ma także na celu podwyższenie kwot maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziom dodatku funkcyjnego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru oraz powołania. W myśl art. 9 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy budżetowej na 2025 r. z dnia 9 stycznia 2025 r. (Dz. U. poz. 63) ustala się kwotę bazową dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe w wysokości 1 878,89 zł. Ustawa budżetowa na rok 2025 zakłada podwyższenie o 5% kwoty bazowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (dotychczasowa kwota bazowa wynosi 1789,42 zł), to oznacza, że wzrośnie limit maksymalnego wynagrodzenia dla osób zatrudnionych na podstawie wyboru do kwoty 21 043,57 zł.
Projekt rozporządzenia ma także na celu korektę katalogu stanowisk i dodanie w załączniku nr 3 do rozporządzenia w II. Tabeli w części D „Stanowiska w urzędach i samorządowych jednostkach organizacyjnych” w pkt XXIV. „Żłobki, kluby dziecięce i dzienni opiekunowie” w zakresie dotyczącym stanowisk pomocniczych i obsługi – stanowiska „wychowawca małego dziecka”.
Zatem konieczna jest zmiana rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1638). w ww. zakresie.
Nie jest możliwe rozwiązanie problemu przez działania pozalegislacyjne, z uwagi na fakt, że warunki wynagradzania pracowników samorządowych są regulowane w drodze rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Zgodnie z upoważnieniem ustawowym projekt rozporządzenia przewiduje podwyższenie kwot maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziom dodatku funkcyjnego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
Niniejszy projekt zakłada wzrost łącznie maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego i maksymalnego poziom dodatku funkcyjnego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru w relacji do obowiązujących kwot o ok. 5%. Powyższe kwoty zostały ustalone w taki sposób, aby łącznie z dodatkiem specjalnym nie przekroczyły wysokości 21 043,57 zł, tj. zgodnie z art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.
Zgodnie z upoważnieniem ustawowym projekt rozporządzenia przewiduje także podwyższenie kwot maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Wraz z dokonaniem zmian wysokości wynagrodzenia dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru konieczne jest dokonanie zmian w wysokości wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie powołania. Określone w niniejszym projekcie rozporządzenia maksymalne poziomy wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego pracowników zatrudnionych na podstawie powołania są ustalone odpowiednio w relacji do maksymalnych poziomów wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru i łączny wzrost ww. wynagrodzenia wraz z dodatkiem funkcyjnym także wynosi ok. 5%.
W projekcie rozporządzenia zaproponowano kwotę minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w wysokości 4666 zł, równej kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę, jakie obowiązuje od dnia 1 stycznia 2025 r., co oznacza 16,65% podwyżkę (666 zł). Od XII kategorii, która obecnie jest ustalona w kwocie 4700 zł, tj. powyżej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę − wzrost kwot minimalnego wynagrodzenia zasadniczego wynosi ok. 5%, tyle ile wynosi średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej (105,0 %) w 2025 r.
Ponadto dodanie w projekcie rozporządzenia nowego stanowiska „wychowawca małego dziecka” zakłada wprowadzenie możliwości uzyskania dodatkowego awansu na „wychowawcę małego dziecka” przez osoby zatrudnione w instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (dla stanowisk: starszy opiekun, starszy dzienny opiekun). Rozwiązanie takie stanowi jeden z elementów promowania i zwiększenia atrakcyjności zawodu osób sprawujących opiekę nad najmłodszymi dziećmi oraz da pracodawcy dodatkową możliwość docenienia kompetencji i zaangażowania opiekunów w ich pracę.
Proponuje się, aby kwoty maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego określone w załączniku nr 1 i 2 do projektowanego rozporządzenia oraz kwoty minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego określone w załączniku nr 3 do projektowanego rozporządzenia, miały zastosowanie do wynagrodzeń oraz dodatków należnych od dnia 1 stycznia 2025 r.
Proponuje się także, aby projektowane rozporządzenie, weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Z wyrazami szacunku
Najnowsze wpisy