Projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o podatku od towarów i usług

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że bezpośrednio na Stały Komitet Rady Ministrów skierowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o podatku od towarów i usług (numer z wykazu UDER7).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12397304/katalog/13124656#13124656

Na gruncie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 615, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o KAS”, powstają wątpliwości interpretacyjne czy możliwe jest dobrowolne wykonywanie przez podatnika (kontrolowanego) obowiązku podatkowego w postaci złożenia korekty deklaracji, w której kontrolowany zgadza się ze stwierdzonymi w wyniku kontroli celno-skarbowej nieprawidłowościami jedynie w części. Wątpliwości dotyczą także uprawnienia do złożenia tzw. deklaracji „pierwotnej” po wszczęciu i zakończeniu kontroli celno-skarbowej, jeżeli nie została wcześniej złożona.

Przedłożony projekt stanowi realizację filaru VI: „Wsparcie dla biznesu i deregulacja” planu gospodarczego na 2025 r. „Polska. Rok przełomu”, który zakłada eliminację zbędnych procedur administracyjnych, redukcję kosztów prowadzenia działalności oraz zwiększenie przejrzystości systemu podatkowego.

Projekt ustawy będzie przewidywał następujące zmiany w ustawie o KAS regulujące:

  • składanie korekty deklaracji po zakończeniu kontroli celno-skarbowej (doręczeniu kontrolowanemu wyniku kontroli celno-skarbowej), gdy kontrolowany zgadza się ze stwierdzonymi w wyniku kontroli celno-skarbowej nieprawidłowościami jedynie w części;
  • składanie deklaracji w terminie 14 dni od dnia wszczęcia kontroli celno-skarbowej (doręczenia kontrolowanemu upoważnienia do kontroli celno-skarbowej), jeżeli nie została złożona przed wszczęciem tej kontroli;
  • składanie deklaracji po zakończeniu kontroli celno-skarbowej w terminie 14 dni od dnia doręczenia kontrolowanemu wyniku kontroli, jeżeli nie została złożona przed wszczęciem i po wszczęciu tej kontroli.

Dodatkowo projekt ustawy będzie przewidywał zmianę w ustawie o podatku od towarów i usług o charakterze dostosowawczym do zmiany w ustawie o KAS przewidującej rozszerzenie możliwości składania deklaracji pierwotnej po doręczeniu upoważnienia do kontroli celno-skarbowej, wskutek której będzie istniała możliwość zastosowania niższej wysokości dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Proponowane rozwiązania umożliwią szybsze zakończenie kontroli celno-skarbowej i nieprowadzenie postępowania podatkowego względem kontrolowanego, jeżeli kontrolowany złoży deklarację lub korektę deklaracji zgodnie z projektowanymi przepisami, a także umożliwią nienaliczanie dalszych odsetek za zwłokę w wyniku zapłaty zaległości podatkowej wynikającej ze złożonej deklaracji lub korekty deklaracji. Proponowane rozwiązania będą zatem stanowić realizację zasady zaufania do organów podatkowych.

Dodatkowo będzie możliwe zastosowanie niższej wysokości dodatkowego zobowiązania podatkowego wynikającego z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, z późn. zm.) w przypadku złożenia przez kontrolowanego deklaracji „pierwotnej” po wszczęciu kontroli celno-skarbowej.

Projekt nie trafił ani do konsultacji publicznych ani do opiniowania. Został przekazany bezpośrednio na Stały Komitet Rady Ministrów. 

Istnieje możliwość zgłaszania opinii podczas prac komisji sejmowych. W związku z tym ewentualne uwagi proszę o przesłanie na adres mailowy: kuydowicz@pracodawcy.pl w jak najkrótszym terminie, gdyż sposób procedowania projektu wskazuje, że zostanie on skierowany na szybką ścieżkę legislacyjną, czego konsekwencją będzie ekspresowe tempo prac.

Z wyrazami szacunku