Raport Deloitte: Trendy Technologiczne 2022

Raport Tech Trends 2022

Pandemia przyspieszyła wiele zjawisk. Klienci oczekują intuicyjnych i szerokich doświadczeń cyfrowych, wspieranych spójnymi ścieżkami w świecie rzeczywistym. Pracownicy chcieliby pracować z dowolnego miejsca, a cyfrowi gracze wygrywają dzięki zwinności i zdecydowanym działaniom. Funkcjonujące w takim otoczeniu firmy zaczynają dostrzegać, że zmiany na dużą skalę mogą wymagać mniejszych nakładów, jeśli zastosuje się nowe pomysły technologiczne. Baczna obserwacja trendów wspiera trafną identyfikację konceptów, które mogą pomóc organizacji przenieść IT (i biznes) do nowej rzeczywistości.
Choć pandemia wpłynęła na tegoroczne trendy, to błędem byłoby postrzegać je tylko jako bezpośrednią odpowiedź na dzisiejszą rzeczywistość. Z perspektywy technologii, spowodowała ona, że inicjatywy które kiedyś firmy planowałyby na 5-10 lat do przodu, są konieczne do realizacji dziś.

Trend 1: IT się digitalizuje: automatyzacja na dużą skalę

CIOs reagują na coraz szybciej rosnącą złożoność i większe wymagania dotyczące stabilności i dostępności, wdrażając te same metody działania, które z powodzeniem stosują dostawcy chmur obliczeniowych. Minimalizują, lub wręcz likwidują, ręczne i powtarzalne procesy. Czy to znaczy, że obszar IT nie powinien być traktowany inaczej od pozostałych działów organizacji?

Trend 2: IT wkracza do świata fizycznego

Rewolucja przemysłowa 4.0 i Internet of Things sprawiają, że obszar zainteresowania CIO i działów IT stale się rozszerza. Obszary, które wczoraj były „analogowe” stają się „cyfrowe”, a ich dostępność i bezpieczeństwo stają się krytyczne dla funkcjonowania przedsiębiorstw. Co należy zrobić i jak zadbać o to, żeby te nowe i jednocześnie stare usługi były efektywnie zarządzane, bezpieczne i spełniały swoje funkcje biznesowe?

Trend 3: Proste współdzielenie danych i modeli

Postęp technologiczny w obszarze sztucznej inteligencji, kryptografii i możliwości chmury obliczeniowej, pozwolił na opracowanie nowych sposobów bezpiecznego udostępniania danych pomiędzy organizacjami. Po raz pierwszy pojawia się możliwość w pełni bezpiecznego przesłania nawet wrażliwych danych do celów analitycznych – takich, które tradycyjnie były absolutnie niedostępne dla zewnętrznych podmiotów. Ten trend może zapewnić nowe możliwości w zakresie monetyzacji danych, a także otworzyć współpracę pomiędzy konkurentami na niespotykaną wcześniej skalę.

Trend 4: Wertykalne chmury

Rozwiązania chmurowe napędzające cyfrową transformację ewoluują w stronę wyspecjalizowanych platform cloud computing, realizujących potrzeby konkretnych branż. Chmura przestaje być uniwersalnym narzędziem spełniającym potrzeby IT firmy o nieokreślonym profilu, lecz platformą, która ma zaspokajać strategiczne oraz operacyjne potrzeby danego sektora lub nawet podsektora rynku.

Trend 5: Sztuczna inteligencja w cyberbezpieczeństwie

Nowy trend jakim jest wykorzystanie sztucznej inteligencji w cyberbezpieczeństwie może stanowić odpowiedź na dynamicznie zmieniający się krajobraz zagrożeń. Rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji analizując dostępne informacje i identyfikując wzorce, mogą wykrywać zagrożenia przed ich wystąpieniem, aby zminimalizować utratę lub zniszczenie cennych danych i aktywów.

Trend 6: Blockchain gotowy na biznes

Blockchain i inne platformy technologii rozproszonego rejestru fundamentalnie zmieniają sposób prowadzenia biznesu w organizacjach i pomagają wielu firmom zaprojektować na nowo to, jak zarządzają aktywami trwałymi i cyfrowymi. Dzięki postępowi w technologii, standardach i modelach dostępności, firmy mogą eksperymentować z blockchainem, co wpływa na pojawianie się ciekawych rozwiązań w wielu branżach.
Więcej informacji pod linkiem.
 
Źródło: Deloitte