11
wrzesień
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) przedstawia drugą edycję raportu „Rozwój kompetencji – uczenie się dorosłych i sektor rozwojowy”, który powstał w ramach projektu Bilans Kapitału Ludzkiego realizowanego przez PARP we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim. Raport podsumowuje wyniki badań prowadzonych w 2019 r. pośród dorosłych Polaków i instytucji należących do sektora szkoleniowo-rozwojowego. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wyniki badania potwierdzają obserwacje z poprzedniej edycji, że dorośli Polacy są bardzo aktywni w rozwijaniu swoich kompetencji. Najczęściej kompetencje te podnoszone są w sposób nieformalny a w procesie tym wzrasta rola nowoczesnych technologii – ponad połowa Polaków wykorzystuje do nauki Internet.
W uczeniu towarzyszy nam także całe spektrum podmiotów świadczących usługi rozwojowe. Jak wskazują badania, sektor ten raczej dostosowuje się do potrzeb klientów niż sam kreuje to zapotrzebowanie. Najczęściej oferowane i realizowane formy rozwoju to szkolenia i treningi (grupowe i indywidualne), kwalifikacyjne kursy zawodowe i kursy umiejętności zawodowych. Co ciekawe, w 2019 roku tylko 6 proc. usług świadczonych było w formie zdalnej.
Doświadczenia roku 2020 związane z sytuacją epidemiczną zapewne doprowadzą do zmian w aktywności edukacyjnej osób dorosłych, jak i form świadczenia usług przez sektor rozwojowy. Wspólnym mianownikiem na pewno będzie w tym okresie rozwój nowoczesnych technologii i zdalnych form uczenia się.
Najnowsze wpisy
10
wrzesień