Lubin, 5 lutego 2021 r.
ZPPM / 4S / II / 2021
European Commission
Directorate-General for Climate Action
Units B1 (EU ETS Policy Development and Auctioning) and B3 (International Carbon Market, Aviation and Maritime)
Rue de la Loi / Wetstraat 200
B-1049 BRUSSELS
Belgique/België
Konsultacje publiczne: Ref. Ares(2020)6081850
Stanowisko Związku Pracodawców Polska Miedź w sprawie konsultacji dot. zmian klimatu – aktualizacji unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) – konsultacje publiczne.
The Polish Copper Employers’ Association position paper on Amendment of the EU Emissions Trading System (Directive 2003/87/EC) – COMMENTS ON THE INCEPTION IMPACT ASSESSMENT (IIA) – Public consultation
Konsultacje publiczne aktualizacji przepisów dot. unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) (Dyrektywa 2003/87/EC)
Proposal for a directive – Inception impact assessment – Ref. Ares(2020)6081850 – Amendment of the EU Emissions Trading System (Directive 2003/87/EC)
Związek Pracodawców Polska Miedź jest samorządną organizacją pracodawców, niezależną w swej działalności od organów władzy i administracji państwowej, samorządowej oraz innych organizacji. Nasza organizacja zrzesza 117 pracodawców, zatrudniających ponad 38 000 pracowników. Założycielem Związku jest KGHM Polska Miedź S.A., a naszymi członkami są również podmioty prywatne, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak również firmy samorządowe niezwiązane kapitałowo z Grupą KGHM. Od blisko 25 lat Związek monitoruje i opiniuje projekty aktów prawnych istotnych dla gospodarki, chroniąc prawa
i reprezentując interesy pracodawców i przedsiębiorców.
Uwagi:
- Proponowane przez Komisję Europejską rozszerzenie systemu handlu emisjami gazów cieplarnianych na inne sektory wydaje się być słuszne z uwagi na bardziej sprawiedliwe i solidarne ponoszenie kosztów przeciwdziałania zmianom klimatu przez interesariuszy. Jakkolwiek słuszna jest to idea z punktu widzenia ochrony środowiska i celu klimatycznego, włączenie transportu i budownictwa, a być może także wszystkich źródeł spalania paliw kopalnych do systemu handlu EU ETS, spowoduje niewątpliwie ogólny wzrost cen towarów i usług w krajach Unii Europejskiej. Odbije się to szczególnie negatywnie na najmniej zamożnych gospodarstwach domowych regionów Unii uzależnionych od paliw kopalnych.
- Obawę budzi również wiążąca się z EU ETS nierówna konkurencja ze strony krajów nieuczestniczących w systemie handlu emisjami, której zakres zwiększy się, jak sądzimy, w wyniku wzrostu ucieczki emisji do tych krajów.
- Ponadto, naszym zdaniem, zakładane w ocenie oddziaływania pozytywne efekty zmiany regulacji systemu EU ETS nie są możliwe do osiągnięcia w łatwy i szybki sposób. W dalszym ciągu istotną barierą w redukcji emisji CO2 jest nadal wysoki koszt wdrożenia technologii, urządzeń i środków transportu zero-, czy niskoemisyjnych. W przypadku transportu, zwłaszcza jeśli chodzi o przeciętnego obywatela Polski lub o małe przedsiębiorstwa, koszt pojazdu elektrycznego jest barierą skutecznie uniemożliwiającą jego zakup.
- Uważamy, że konieczne jest zatem istotne wsparcie finansowe, niwelujące skutki ucieczki emisji, jak również włączenie do systemu EU ETS systemu zachęt i wsparcia dla gospodarstw domowych i małych przedsiębiorców, umożliwiającego zmianę źródeł energii i środków transportu na zero- i nisko emisyjne. Niemniej ważne jest także instytucjonalne, wspólnotowe wsparcie badań nad rozwojem technologii zero- i niskoemisyjnych. Takie istotne zachęty finansowe będą miały realny wpływ na rozwój rynku technologii skutkujących redukcją emisji gazów cieplarnianych, powodując w rezultacie ich faktyczną dostępność dla większej grupy interesariuszy.
Z wyrazami szacunku
Beata Staszków
Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polska Miedź
Stanowisko przygotowane na podstawie ekspertyz i opinii pochodzących od podmiotów członkowskich Związku Pracodawców Polska Miedź.