Lubin, 8 stycznia 2021 r.
ZPPM/ 1S / I / 2021
Szanowny Pan
Waldemar Kraska
Sekretarz Stanu
Ministerstwo Zdrowia
Stanowisko Związku Pracodawców Polska Miedź w sprawie projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025 (nr w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów – RD273)
Szanowny Panie Ministrze
Związek Pracodawców Polska Miedź jest samorządną organizacją pracodawców, niezależną w swej działalności od organów władzy i administracji państwowej, samorządowej oraz innych organizacji. Nasza organizacja zrzesza 119 pracodawców, zatrudniających ponad 38 000 pracowników. Założycielem Związku jest KGHM Polska Miedź S.A., a naszymi członkami są również podmioty prywatne, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak również firmy samorządowe niezwiązane kapitałowo z Grupą KGHM. Od blisko 25 lat Związek monitoruje i opiniuje projekty aktów prawnych istotnych dla gospodarki, chroniąc prawa
i reprezentując interesy pracodawców i przedsiębiorców.
W dniu 23 grudnia 2020 r. rozpoczęły się konsultacje publiczne projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025 (nr w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów – RD273).
Doceniamy wysiłek legislacyjny oraz merytoryczny, którego efektem jest przygotowanie programu strategicznego w postaci Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025. Zapisy w nim zawarte dotyczą podmiotów członkowskich Związku Pracodawców Polska Miedź. Po analizie załączonego projektu rozporządzenia prosimy o uwzględnienie następujących uwag.
- Cele operacyjne NPZ na lata 2021-2025 nie obejmują profilaktyki chorób układu krążenia i nowotworów, pomimo, że stanowią one największe zagrożenie życia Polaków (co m.in. wynika z uzasadnienia do Programu).
- Pomimo podkreślenia w uzasadnieniu istoty zagrożenia dla zdrowia publicznego pandemii COVID-19 w programie niewiele miejsca poświęca się temu problemowi.
- Dostrzegamy zasadność zwiększenia limitu środków na realizację celu operacyjnego 4, mając na uwadze trwające zagrożenie chorobami zakaźnymi, m.in. poprzez możliwość dokonania przesunięć na ten cel w większym zakresie niż 20% łącznej kwoty przewidzianej na realizację NPZ.
- Zadania służące realizacji celu operacyjnego nr 1, zadanie nr 2 – z uwagi na przepełnioną podstawę programową, bardzo dużą ilość jednostek lekcyjnych, nie dostrzegamy zasadności wprowadzania do siatki godzin nowego przedmiotu „lekcja o zdrowiu”, lecz realizowania tego rodzaju tematyki w ramach istniejących zajęć i przedmiotów np. w ramach godz. wychowawczej, wdż, przedmiotów przyrodniczych lub poprzez odpowiednią zmianę podstawy programowej.
- W ramach promocji aktywności fizycznej dzieci i młodzieży proponujemy organizację i finansowanie atrakcyjnych programów sportowo-rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży jak np. Umiem pływać – kontynuacja, Akademia Żaczek , Sprawny Dolnoślązaczek itp.
- Proponujemy rozszerzenie akcji promującej aktywność fizyczną oraz działań wspierających stosownymi mechanizmami prawidłowe żywienie na pozostałe grupy zawodowe, w szczególności te, które skazane są na małą aktywność fizyczną, nie ograniczając ich tylko do służb mundurowych.
- Działania w zakresie realizacji prozdrowotnej polityki fiskalnej sprzyjającej walce z nadwagą i otyłością proponujemy poszerzyć o działania wspierające dostępność rynkową do różnorodnych warzyw i owoców dla ogółu społeczeństwa, poprzez np. stosowny system wsparcia dla producentów żywności lub ograniczenia w maksymalnej cenie.
- W ramach realizacji celu operacyjnego nr 2 proponujemy ująć działania mające na celu propagowanie wzorców i stylów życia poprzez wskazanie znanych osób osiągających sukcesy, którzy funkcjonują bez wsparcia używek, czy nadużywania alkoholu, narkotyków i tytoniu. Proponujemy uzupełnić je o działania zwiększające poczucie własnej wartości, szczególnie wśród dzieci i młodzieży, oraz dające im możliwość dostrzeżenia dobrych stron, na których mogą opierać swój rozwój, bez potrzeby sięgania po alkohol, narkotyki.
- Przy realizacji celu operacyjnego 3 – Promocja zdrowia psychicznego, zasadnym wydaje się wdrożenie modelu istotnego wsparcia dzieci i młodzieży dotkniętych wyizolowaniem w wyniku epidemii, co wpływa istotnie na pogorszenie ich stanu psychicznego i może bezpośrednio mieć wpływ na profilaktykę uzależnień oraz zapobieganie samobójstwom. Formami wsparcia mogą być konsultacje i terapie z psychologiem szkolnym dla uczniów i rodziców. Istotnym narzędziem wymagającym wdrożenia powinno być obowiązkowe zatrudnienie w każdej ze szkół psychologa, finansowane środkami ze zwiększonej subwencji oświatowej, przy jednoczesnym dopuszczeniu różnych form zatrudnienia tego specjalisty, nie tylko w oparciu o umowę o pracę. Godnym rozważenia rozwiązaniem jest również stworzenie punktów wsparcia psychologicznego w każdej gminie/powiecie, które dostępne byłyby dla całej społeczności lokalnej. Dla powodzenia tego rozwiązania należałoby wdrożyć system finansowania nie obciążający budżetów samorządów.
- Realizując cel operacyjny nr 4 – Zdrowie środowiskowe i choroby zakaźne nie można pominąć konieczności wdrożenia skutecznego systemu identyfikacji i likwidacji „lokalnych trucicieli” spalających w piecach śmieci, definiując instytucje odpowiedzialne za monitorowanie i reakcję, które wyposażone winny zostać w odpowiednie środki restrykcji. Zadanie nr 4 proponujemy rozszerzyć terytorialnie o miejsce zamieszkania ogółu społeczeństwa, nie ograniczając go tylko do funkcjonariuszy i żołnierzy zawodowych oraz wdrożenie skutecznych metod zapobiegania truciu środowiska.
- W ramach zadania 3, realizującego cel operacyjny nr 5 – Zdrowie i aktywne starzenie się, dostrzegamy potrzebę zwrócenia uwagi oraz udzielenia wsparcia dla rodzin/ osób samodzielnie sprawujących opiekę nad osobami starszymi, schorowanymi, poprzez tzw. „opiekę wytchnieniową”. Natomiast w ramach zadania 8 dot. działań prozdrowotnych w środowisku pracy, proponujemy rozważenie skrócenia tygodniowego/ dziennego wymiaru czasu pracy, co sprzyjać może zwiększeniu aktywności tych osób.
Uprzejmie proszę o wzięcie pod uwagę zaprezentowanej argumentacji przy tworzeniu ostatecznego kształtu projektu aktu prawnego oraz na dalszym etapie prac legislacyjnych.
Z wyrazami szacunku
Beata Staszków
Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polska Miedź
Stanowisko przygotowane na podstawie ekspertyz i opinii pochodzących od podmiotów członkowskich Związku Pracodawców Polska Miedź.