Lubin, 25 sierpnia 2020 r.
ZPPM / 82 / VIII / 2020
Szanowny Pan
Ireneusz Zyska
Sekretarz Stanu
Ministerstwo Klimatu
Szanowny Panie Ministrze
W załączeniu przesyłam uwagi Związku Pracodawców Polska Miedź do projektu ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (numer z wykazu prac legislacyjnych UD 107),.
Uprzejmie proszę o wzięcie pod uwagę zaprezentowanej argumentacji przy tworzeniu ostatecznego kształtu projektu ustawy oraz na dalszym etapie prac legislacyjnych.
Z wyrazami szacunku
Beata Staszków
Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polska Miedź
Stanowisko Związku Pracodawców Polska Miedź w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (numer z wykazu prac legislacyjnych UD 107)
Związek Pracodawców Polska Miedź jest samorządną organizacją pracodawców, niezależną w swej działalności od organów władzy i administracji państwowej, samorządowej oraz innych organizacji. Nasza organizacja zrzesza 114 pracodawców, zatrudniających ponad 37 000 pracowników. Założycielem Związku jest KGHM Polska Miedź S.A., a naszymi członkami są również podmioty prywatne, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak również firmy samorządowe niezwiązane kapitałowo z Grupą KGHM. Od blisko 25 lat Związek monitoruje i opiniuje projekty aktów prawnych istotnych dla gospodarki, chroniąc prawa i reprezentując interesy pracodawców i przedsiębiorców.
Uwagi ogólne
Skierowane do konsultacji publicznych zmiany zaproponowane przez Ministerstwo Klimatu dotyczące uregulowań w zakresie odnawialnych źródeł energii oraz zmiany niektórych innych ustaw, w naszej opinii mają właściwy kierunek, wymagają jednakże pewnej modyfikacji lub uszczegółowienia, co zostanie zaprezentowane w uwagach szczegółowych do projektu ustawy.
Korzystne, a wręcz konieczne dla utrzymania tempa wzrostu inwestycji w obszarze OZE są proponowane mechanizmy upraszczające ścieżkę dla rozpoczęcia działalności wytwórczej w przypadku przedsiębiorców posiadających małe instalacje OZE. W projekcie zaproponowano podniesienie progów mocy elektrycznej zainstalowanej lub mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu instalacji OZE dla obowiązku koncesyjnego. Odpowiednio zaproponowano zmiany: z 500 kWe do 1MWe źródła przyłączonego do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu z 900 kWth do 3MW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 1 MWe. W przypadku takich „małych instalacji” zamienia się „obowiązek koncesyjny” na „rejestrowy”, co znacznie upraszcza procedurę zarówno po stronie przedsiębiorców jak i organu rejestrowego URE.
Istotną i długo wyczekiwaną zmianą jest też przedłużenie wsparcia dla instalacji wytwórczych.
Uwagi szczegółowe
Zwracamy się z prośbą o dokonanie modyfikacji zapisów oraz mechanizmów dotyczących następujących kwestii i obszarów wskazanych w projekcie.
- Projekt nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz zmiana w zakresie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zdają się, nie zwalniać z konieczności umieszczenia nowych projektów instalacji fotowoltaicznych o mocy do 1 MW w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP). Postulujemy zmianę w tej kwestii.
- Według proponowanych regulacji nie trzeba będzie wskazywać omawianych instalacji w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego (SUiKZP). Aby wspomniane zwolnienie było rzeczywistym ułatwieniem w powstawaniu tych instalacji, potrzebne jest wprowadzenie w ustawie prawo energetyczne (art.7 ust 8d pkt 1), ustawie prawo budowlane (art. 35 ust. 1 pkt 1, ppkt a) ) oraz ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (art. 64 ust. 2 pkt 3) zapisu znoszącego obowiązki dołączania do wniosków o wydanie warunków przyłączenia do sieci, wniosku o pozwolenie na budowę czy wniosku o wydanie decyzji środowiskowej jako wymaganego załącznika – wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
- Część pracodawców i przedsiębiorców (szczególnie z sektora MŚP) dysponuje zarówno terenami o przeznaczeniu przemysłowym jaki i rolnym (wg. dopuszczenia w SUiKZP oraz MPZP). W związku z tym ustawa powinna odpowiadać na poniższe pytania.
- Jakie zapisy powinny być określone w MPZP dla terenów, gdzie można budować urządzenia fotowoltaiczne o mocy do 1 MW, aby otrzymać decyzję środowiskową, warunki przyłączenia do sieci czy pozwolenie na budowę? A tym samym jakie powinny być zapisy w SUiKZP, skoro te dokumenty powinny być ze sobą zgodne.
- Czy zapisy w MPZP dla terenów przemysłowych, na których dopuszczone jest wytwarzanie i dystrybucja energii elektrycznej, jednak bez wskazania źródła energii odnawialnej, będą mogły uzyskać ww. pozwolenia?
- W interesie wielu przedsiębiorców jest wprowadzenie w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zapisu umożliwiającego budowę urządzeń fotowoltaicznych (również tych o znacznie większych mocach) na terenach przemysłowych dopuszczonych do wytwarzania i dystrybucji energii elektrycznej bez potrzeby zmiany SUiKZP oraz MPZP.
- Pożądaną modyfikacją przepisów jest rozwinięcie definicji „urządzenia innego niż wolnostojące” przez ustawodawcę. Pozwoli ona na precyzyjne wyjaśnienie kwestii takich jak, czy są one rozumiane jedynie jako zintegrowane z budynkiem? Czy ta definicja uwzględnia elektrownie fotowoltaiczne na tafli sztucznych zbiorników wodnych, które są w planach niektórych przedsiębiorstw – jeżeli nie, również ten wątek jest warto rozwinąć w ustawie.
- W regulacjach dotyczących elektrowni fotowoltaicznych umieszczonych na wodzie, korzystne byłoby zwolnienie z konieczności wprowadzania zmian w SUiKZP oraz MPZP ze względu na takie projekty. Te kwestie również wymagałyby uwzględnienia w przepisach środowiskowych, budowlanych i energetycznych. Postulujemy rozważenie wprowadzenia takiego rozwiązania.
- Ustawa o OZE określa definicję prosumenta, która nie obejmuje dużych przedsiębiorców. Korzystne dla interesariuszy społecznych ale i ustawodawcy będą zmiany idące w kierunku umożliwienia rozliczania się na zasadach prosumenckich w przypadku części obiektów wchodzących w skład przedsiębiorstw (budynki biurowe, socjalno-bytowe) niezwiązanych fizycznie z pracą obiektów przemysłowych. Byłaby to zmiana kwalifikacji prosumenta nie ze względu na wielkość przedsiębiorstwa, ale ze względu na cel wytwarzania i wykorzystania energii elektrycznej z mikroinstalacji OZE.
- Nie rozwiązaną a postulowaną kwestią, która nie znalazła się jeszcze w projekcie Ministerstwa Klimatu, jest zniesienie obowiązku koncesyjnego dla właścicieli magazynów energii elektrycznej. Na dzisiaj braki zapisów legislacyjnych (luki prawne), m.in. w zakresie spójnych definicji magazynów energii, magazynowania energii, wykorzystania magazynów energii OZE do magazynowania energii z sieci czy zniesienie podwójnego naliczania opłaty sieciowej, spowalniają rozwój inwestycji w tym obszarze. Mając na uwadze ważną rolę magazynów energii, które stabilizują sieć elektroenergetyczną, co jest niezwykle istotne dla dobrej współpracujący sieć- generacje OZE z niecierpliwością czekamy na propozycję Ministerstwa Klimatu w tym obszarze.
Zielona transformacja będzie jednym z filarów, na których powinno opierać się ożywienie gospodarcze. Mając na uwadze długoterminową wizję i planowanie przyszłych inwestycji, nie możemy zapominać o obecnej, nadzwyczajnej sytuacji, której pełnych konsekwencji nie będziemy w stanie określić jeszcze przez długi czas. „Scenariusze zmian” powinny uwzględnić obecną sytuację tak aby zmiany korzystnie wpływały zmian na inwestycje przedsiębiorców i pracodawców oraz ponoszone przez nich koszty.. Według IMF[1] „przewiduje się, że w wyniku pandemii światowa gospodarka skurczy się gwałtownie o -3% w 2020 r., znacznie gorzej niż podczas kryzysu finansowego w latach 2008-2009”. Oznacza to, że działania zarówno rządów, ale i poszczególnych przedsiębiorców powinny być podejmowane w szerokiej współpracy i współdziałaniu, które pozwoli na utrzymanie i ustabilizowanie obecnych operacji, oraz podejmowanie koniecznych „zielonych inwestycji”, w sposób bezpieczny ekonomicznie.
Stanowisko przygotowane na podstawie ekspertyz i opinii pochodzących z KGHM Polska Miedź S.A., oraz KGHM Cuprum Centrum Badawczo-Rozwojowe Sp. z o.o.
[1] IMF, World Economic Outlook, April 2020 – Chapter 1: The Great Lockdown