Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej opublikowało Strategię komunikacji Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 wraz ze Strategią komunikacji programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki.
Strategia komunikacji Funduszy Europejskich określa co, do kogo, w jaki sposób i na jakich zasadach będziemy komunikować w zakresie funduszy Unii Europejskiej na lata 2021-2027.
Dokument stanowi podstawę działań informacyjnych i promocyjnych instytucji, które odpowiadają za wykorzystanie środków unijnych wraz ze środkami krajowymi w Polsce.
Dokument wraz z załącznikami został zamieszczony na Portalu Funduszy Europejskich oraz na stronie programu Fundusze Europejskiej dla Nowoczesnej Gospodarki w zakładkach: „Prawo i dokumenty” oraz „Promocja programu”:
https://www.nowoczesnagospodarka.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/prawo-i-dokumenty/strategia-komunikacji-funduszy-europejskich-2021-2027/
Strategia komunikacji Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 (SK FE) obejmuje okres do 2029 roku. Określa cele, sposoby ich weryfikacji oraz spójne zasady i standardy działań informacyjno-promocyjnych.
Dokument dotyczy następujących programów polityki spójności:
- Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko,
- Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki,
- Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego,
- Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej,
- Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy,
- Fundusze Europejskie dla Rybactwa,
- Pomoc Techniczna dla Funduszy Europejskich,
- 16 programów regionalnych.
Doprecyzowanie założeń komunikacyjnych i określenie unikalnego wkładu krajowych programów w komunikację o polityce spójności znajduje się w programowych strategiach komunikacji. Są one załącznikiem do horyzontalnej SK FE. Dla regionalnych programów opracowano odrębne strategie komunikacji.
SK FE w ograniczonym zakresie odnosi się do programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej (Interreg), programu Fundusze Europejskie Pomoc Żywnościowa, a także programów Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej w ramach Funduszu Zintegrowanego Zarządzania Granicami. Programy te opracowują własne strategie komunikacji, które dostosowane są do ich specyfiki.
Strategia Komunikacji FENG 2021-2027, to dokument, w którym zawarto najważniejsze informacje i wskazówki, dotyczące prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych dla programu FENG 2021-2027.
Działania informacyjno-promocyjne programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki są częścią krajowego systemu komunikacji o Funduszach Europejskich. Są również, w szerokim kontekście, elementem krajowego systemu komunikacji o polityce spójności Unii Europejskiej.
Wszystkie działania informacyjno-promocyjne, prowadzone dla programu FENG, muszą być planowane i realizowane zgodnie ze:
1. wspólną (horyzontalną) Strategię Komunikacji Funduszy Europejskich 2021-2027, która określa spójne zasady i standardy prowadzenia działań informacyjno promocyjnych dla wszystkich programów, w tym programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki,
2. strategią komunikacji programu, która doprecyzowuje założenia komunikacyjne i określa unikalny wkład programu w komunikację o polityce spójności,
3. rocznymi planami działań, które przedstawiają zakres i sposób realizacji działań informacyjnych i promocyjnych programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki.
Źródło: Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Portal Funduszy Europejskich