STRONA INTERNETOWA TO NIE MUZEUM

E-commerce, kontakty z klientami poprzez komunikatory mediów społecznościowych, prezentacja usług, produktów, firmy w Internecie to dziś już standard prowadzenia  działalności. Warto zatem wiedzieć, jak wykorzystywać potencjał biznesu online. O tym mowa była podczas sierpniowego Śniadania Biznesowego.

Trudno dziś wyobrazić sobie jakąkolwiek działalność bez obecności w Internecie. Strony internetowe, media społecznościowe, czy poczta elektroniczna są podstawowymi narzędziami w kontaktach z klientami, kontrahentami czy pracownikami. Równocześnie oznacza to coraz większą konkurencję w sieci. Czasy, kiedy wystarczyło po prostu mieć stronę, już minęły. Teraz trzeba zainteresować odbiorcę na tyle, aby nie tylko odwiedził naszą stronę, ale i chciał zostać na niej dłużej niż kilka sekund. Do tego potrzebujemy znajomości zasad rządzących właściwym prowadzeniem strony. Jedno ze słów kluczowych to copywriting, czyli pisanie tekstów użytkowych, które mają pozyskać uwagę czytelnika i skłonić go do określonego działania np. zakupów. Jak ważne są słowa, możecie się przekonać, czytając dwa opisy przygotowane przez Renatę Dasek, właścicielkę Akademii Biznesu VORMA. Opisy złożone z niemal identycznych fraz, a jednak tak odmienne.

Copywriting nie jest przydatny, to zbędny wydatek. Nie mają racji ludzie, którzy twierdzą, że na SEO i copywritingu trzeba się znać, aby sprzedawać więcej. Dane zwyczajnie to potwierdzają. Copywriting to zbędny wydatek. Dlatego mylisz się, jeżeli uważasz, że copywriting i SEO to dobra inwestycja.

Copywriting i SEO to dobra inwestycja. Dlatego mylisz się, jeżeli uważasz, że copywriting to zbędny wydatek. Dane zwyczajnie to potwierdzają. Aby sprzedawać więcej, na copywiritngu i SEO zwyczajnie trzeba się znać. Nie mają racji ludzie, którzy twierdzą, że nie jest przydatny.

W krótkiej zapowiedzi filmowej szkolenia zobaczycie przewrotność tych tekstów:

https://www.facebook.com/AkademiaBiznesuVorma/videos/452823590217853

Jak widzicie – dokładnie te same słowa, frazy, a jednak diametralnie różny przekaz. Dlatego warto przeanalizować wszystkie treści, jakie zamieszczamy na stronie oraz profilach w mediach społecznościowych i zacząć tworzyć, tak, aby ludzie chcieli je czytać i kupować – radzi Renata Dasek, właścicielka Akademii Biznesu VORMA.

Oczywiście możecie po prostu zatrudnić agencję, która specjalizuje się w copywritingu oraz prowadzeniu stron. Jednak żeby wiedzieć, czego wymagać i jak kontrolować efekty, dobrze jest znać przynajmniej podstawowe zagadnienia. Wiele ważnych informacji, istotnych zasad i praktycznych wskazówek  przedstawiła podczas Śniadania Biznesowego Renata Dasek.

Na czym polega pisanie językiem korzyści? Jak stworzyć chwytliwe tytuły? Jakiej długości tekst jest najlepszy? Czym są nagłówki i ile powinno być? Co to jest H2, lead, meta discription? Gdzie umieścić CTA? Mogłabym jeszcze długo wymieniać pytania, na które powinniśmy znać odpowiedzi, aby nasza obecność w Internecie była efektywna – uważa ekspertka. – Wszystko zaczyna się od zrozumienia, kim jest nasz klient, czego potrzebuje, w jaki sposób i gdzie poszukuje produktów, co może przekonać go do zakupu – dodaje Renata Dasek.

Z rozpoznania potrzeb i oczekiwań klientów wynika zawartość merytoryczna tekstu. Jednak tekst to dopiero początek drogi. Równie ważne, jak słowa, a często nawet ważniejsze są: graficzna oprawa tekstu, dodane zdjęcia i filmy. Wszystko musi tworzyć spójną, atrakcyjną całość. Pamiętać należy, że nie piszemy tylko do potencjalnego klienta, ale także dla robotów Google. I tu dochodzimy do drugiego pojęcia: SEO, czyli optymalizacji serwisu pod wymogi wyszukiwarki Google. Krótko mówiąc, chodzi o publikację takiego tekstu, który będzie unikalny, będzie zawierać słowa kluczowe i pozwoli na osiągnięcie najlepszych wyników w bezpłatnym wyszukiwaniu (zasięgów organicznych, zwanych także naturalnymi).

Copywriting to stworzenie nie tylko dobrego tekstu, który ma zainteresować czytelnika, być wartościowy pod względem treści i mieć charakter perswazyjny, to także konieczność uwzględniania zasad SEO. Kiedy prezentujemy produkt, mamy do czynienia z dwoma tekstami: opisem słownym dla Google i dla tych, którzy lubią czytać oraz opisem technicznym dla Google i dla dociekliwych. Całej reszcie odbiorców wystarczy zdjęcie. Dlatego jest takie ważne – podkreśla Renata Dasek.

Pokażmy tę zasadę na przykładzie. Produktem, którego opis zamieszczamy, jest sofa Nemesis. Jak przygotować tekst zgodny z terminologią SEO?

NAZWA PRODUKTU: Sofa Nemesis rozkładana z pojemnikiem

ADRES URL: https:/twojsklep.pl/sofy/sofa-nemesis-rozladana-z-pojemnikiem

SEO TITLE: Sofa Nemesis rozkładana z pojemnikiem | Twój sklep internetowy – 70 znaków

SEO DESCRITPION: Sprawdź  Sofa Nemesis, rozkładana z pojemnikiem na pościel, bogaty wybór kolorów i tkanin, szybka realizacja, raty 0% promocyjna cena – 155 znaków.

A jak brzmiałby tekst wykorzystujący język korzyści? Na przykład tak:

Sofa Nemesis – zawsze będziesz gotowy na przyjęcie gości. Sofa zajmuje mało miejsca, łatwo się rozkłada, ma eleganckie obicie i pojemnik na pościel. Przyjdź do naszego salonu i sam przekonaj się, jaka jest wygodna. Do 31 sierpnia sofę Nemesis kupisz promocyjnej cenie.

Dziś nikt nie ma czasu na długie opisy. Nie czytamy uważnie, tylko skanujemy tekst. Jeżeli więc chcemy, aby użytkownicy dowiedzieli się najważniejszych rzeczy o naszym produkcie, czy usłudze nie możemy ich zanudzić. Tytuły, nagłówki, rodzaj czcionki, kolory, infografika, zdjęcia służą przejrzystości tekstu i wyodrębnieniu najważniejszych dla nas informacji. A ważne powinno być to, co skłoni klientów do zakupów – radzi Renata Dasek.

Warto korzystać z narzędzi pomagających zdefiniować grupę odbiorców, przeanalizować ich aktywność, ustalić słowa kluczowe, zbadać efektywność naszych działań. Renata Dasek poleca:

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Ubersuggest
  • Keyword.io
  • Google Trends
  • Quora
  • Planer Słów Kluczowych – Google
  • Soovle.com

I jeszcze jedna rada od naszego eksperta. Strona internetowa to nie muzeum. Musi być atrakcyjna, intuicyjna, szybka, aktualizowana, zgodna z oczekiwaniami klientów i wymogami wyszukiwarek. Musi żyć.

A jak w działalności firmy wykorzystać media społecznościowe? O tym Renata Dasek opowie podczas kolejnego spotkania z firmami członkowskimi Związku Pracodawców Polska Miedź. O terminie poinformujemy Was… na naszej stronie i profilach na FB i LikendIn.