Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027

Program Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 jest kontynuacją Programu Polska Cyfrowa 2014-2020 i stanowi kolejny etap cyfrowej transformacji kraju. Zakres wsparcia w ramach Programu jest komplementarny ze wsparciem pozostałych programów realizujących cele polityki spójności na lata 2021-2027 oraz innych instrumentów krajowych i unijnych. Ryzyko pokrywania się obszarów wsparcia będzie niwelowała przyjęta linia demarkacyjna uzgodniona między poszczególnymi programami krajowymi i regionalnymi.

Cele Programu

  • budowa społeczeństwa gigabitowego w Polsce,
  • zwiększenie dostępu do ultra-szybkiego internetu szerokopasmowego,
  • udostępnienie zaawansowanych e-usług pozwalających w pełni na elektroniczne załatwienie spraw obywateli i przedsiębiorców (4 i 5 stopień e-dojrzałości usług),
  • zapewnienie cyberbezpieczeństwa poprzez wsparcie w ramach nowego dedykowanego obszaru interwencji,
  • rozwój gospodarki poprzez zwiększenie ilości danych wysokiej jakości otwartych do ponownego wykorzystania,
  • rozwój współpracy na rzecz tworzenia cyfrowych rozwiązań problemów społeczno-gospodarczych,
  • wsparcie rozwoju zaawansowanych kompetencji cyfrowych kadr zaangażowanych w świadczenie usług, produktów lub procesów cyfrowych, w szczególności w obszarze cyberbezpieczeństwa.

Dla kogo

Program kierowany jest przede wszystkim do:

  • przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
  • administracji publicznej,
  • wymiaru sprawiedliwości, prokuratury,
  • podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki,
  • podmiotów leczniczych,
  • instytucji kultury.

Zakładana forma wsparcia

  • dotacje.

Budżet

Budżet programu to około 11 mld zł, czyli ok. 2,5 mld euro

Wkład UE: około 8,8 mld zł

Wkład krajowy: około 2,2 mld zł

Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027

Dokument zawiera informacje o rezultatach planowanej interwencji wyrażonych wskaźnikami, typach projektów i beneficjentów, planie finansowym i formach wsparcia oraz poziomach dofinansowania, a także kwestiach dotyczących pomocy publicznej.

Link do dokumentu

Do SZOP FERC, w stosunku do poprzedniej wersji (005), zostały wprowadzone następujące zmiany:

  • W Priorytecie 2. we wszystkich działaniach doprecyzowano w następujący sposób opis potencjalnych beneficjentów:

Dz. 2.1

Było: Potencjalni beneficjenci: jednostki administracji rządowej oraz jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane, sądy i jednostki prokuratury, samorządy zawodowe. Ponadto partnerstwa tworzone pomiędzy wskazanymi powyżej wnioskodawcami, partnerstwa uprawnionych wnioskodawców z przedsiębiorstwami, organizacjami pozarządowymi, instytutami działającymi w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, uczelniami lub podmiotami leczniczymi, dla których podmiotem tworzącym jest minister lub publiczna uczelnia medyczna.

Jest: Potencjalni beneficjenci: jednostki administracji rządowej, jednostki podległe lub nadzorowane przez jednostki administracji rządowej, sądy, jednostki prokuratury, samorządy zawodowe. Ponadto partnerstwa tworzone pomiędzy wskazanymi powyżej potencjalnymi beneficjentami, partnerstwa uprawnionych potencjalnych beneficjentów z przedsiębiorstwami, organizacjami pozarządowymi, instytutami działającymi w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, uczelniami lub podmiotami leczniczymi, dla których podmiotem tworzącym jest minister lub publiczna uczelnia medyczna.

Dz. 2.2

Było: Potencjalni beneficjenci: jednostki administracji rządowej oraz jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane. Ponadto partnerstwa tworzone pomiędzy wskazanymi powyżej wnioskodawcami, partnerstwa uprawnionych wnioskodawców z przedsiębiorstwami, organizacjami pozarządowymi.

Jest: Potencjalni beneficjenci: jednostki administracji rządowej, jednostki podległe lub nadzorowane przez jednostki administracji rządowej. Ponadto partnerstwa tworzone pomiędzy wskazanymi powyżej potencjalnymi beneficjentami, partnerstwa uprawnionych potencjalnych beneficjentów z przedsiębiorstwami lub organizacjami pozarządowymi.

Dz. 2.3

Było: Potencjalni beneficjenci: jednostki administracji rządowej oraz jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane, państwowe lub współprowadzone z MKiDN instytucje kultury, archiwa państwowe, ogólnokrajowi nadawcy radiowi i telewizyjni, instytucje tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki. Ponadto partnerstwa tworzone pomiędzy wskazanymi powyżej wnioskodawcami, partnerstwa uprawnionych wnioskodawców z przedsiębiorstwami, organizacjami pozarządowymi

Jest: Potencjalni beneficjenci: jednostki administracji rządowej, jednostki podległe lub nadzorowane przez jednostki administracji rządowej, państwowe lub współprowadzone z MKiDN instytucje kultury, archiwa państwowe, ogólnokrajowi nadawcy radiowi i telewizyjni, instytucje tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki. Ponadto partnerstwa tworzone pomiędzy wskazanymi powyżej potencjalnymi beneficjentami, partnerstwa uprawnionych potencjalnych beneficjentów z przedsiębiorstwami lub organizacjami pozarządowymi.

Dz. 2.4

Było: Potencjalni beneficjenci: jednostki administracji publicznej oraz jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane. Ponadto partnerstwa tworzone pomiędzy wskazanymi powyżej wnioskodawcami, partnerstwa uprawnionych wnioskodawców z przedsiębiorstwami, organizacjami pozarządowymi.

Jest: Potencjalni beneficjenci: jednostki administracji publicznej, jednostki podległe lub nadzorowane przez jednostki administracji publicznej. Ponadto partnerstwa tworzone pomiędzy wskazanymi powyżej potencjalnymi beneficjentami, partnerstwa uprawnionych potencjalnych beneficjentów z przedsiębiorstwami lub organizacjami pozarządowymi.

Dz. 2.5

Było: Potencjalni beneficjenci: jednostki administracji rządowej oraz jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane, sądy i jednostki prokuratury. Ponadto partnerstwa tworzone pomiędzy wskazanymi powyżej wnioskodawcami, partnerstwa uprawnionych wnioskodawców z przedsiębiorstwami, organizacjami pozarządowymi.

Jest: Potencjalni beneficjenci: jednostki administracji rządowej, jednostki podległe lub nadzorowane przez jednostki administracji rządowej, sądy, jednostki prokuratury. Ponadto partnerstwa tworzone pomiędzy wskazanymi powyżej potencjalnymi beneficjentami, partnerstwa uprawnionych potencjalnych beneficjentów z przedsiębiorstwami lub organizacjami pozarządowymi.

 

Źródło: Departament Rozwoju Cyfrowego, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej