SZUKASZ PRACOWNIKÓW? PRZECZYTAJ!

Pomimo kryzysu gospodarczego, który dotknął wiele branż, aż 43% firm deklaruje, że w I kwartale 2022 r. będzie szukać nowych pracowników. Tylko 19% przedsiębiorstw zakłada redukcję zatrudnienia. To oznacza ugruntowanie rynku pracownika i prawdziwą walkę o talenty. Jak zatrudniać najlepszych ludzi w nowej rzeczywistości, radziła podczas webinaru Elżbieta Dunaj.

Tendencje na rynku pracy nie są korzystne dla pracodawców. Niedobór kadr, coraz wyższa presja płacowa, przewaga kandydatów pasywnych i spadające zaangażowanie pracowników to wyzwania, z którymi muszą się mierzyć firmy.

W tej chwili wszyscy musimy walczyć o talenty, pokazywać się z jak najlepszej strony, aby kandydaci właśnie do nas przychodzili. Znalezienie wartościowych pracowników jest często bardzo trudne, zwłaszcza kiedy oczekujemy wysokich, specjalistycznych kompetencji. Działy HR muszą być aktywne i kreatywne. Myślę, że mamy jeszcze sporo do nadrobienia, jeżeli chodzi o wykorzystanie nowych narzędzi rekrutacyjnych, np. mediów społecznościowych, szczególnie LinkedIn – uważa Beata Staszków, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polska Miedź.

Pandemia COVID-19 zmieniła nasz system pracy. Restrykcje i obostrzenia sanitarne spowodowały, że wiele firm zdecydowało się na wprowadzenie pracy zdalnej. Według ekspertów będzie to zmiana trwała. Z raportu Manpower 2022 wynika, że zaledwie 20% przedsiębiorstw zakłada obowiązek codziennej pracy w siedzibie firmy, 76% planuje prowadzenie systemu hybrydowego, a 2% preferuje wyłącznie pracę zdalną. Jest to zgodne z oczekiwaniami pracowników. Wielu z nich doskonale odnalazło się w nowych realiach i nie są zainteresowani pracą wyłącznie „w biurze”. Do tych trendów dostosowuje się także sposób rekrutacji. Mówiła o tym podczas webinaru „Rekrutacja zdalna – wybór, czy konieczność” Elżbieta Dunaj, trenerka biznesu, która od dawna z sukcesami zajmuje się poszukiwaniem pracowników dla swoich klientów.

Zdalna rekrutacja to już codzienność. Nie tylko ogłoszenia o poszukiwaniu kandydatów umieszczane są w sieci, ale również cały proces prowadzony jest w trybie online. Nawet spotkania z kandydatami odbywają się za pośrednictwem internetowych komunikatorów. Niektóre z firm także onboarding przeprowadzają wirtualnie. To są zmiany, do których rekruterzy, chcący pozyskać dobrych kandydatów muszą się dostosować – twierdzi Elżbieta Dunaj.

Co ciekawe, blisko 80% kandydatów ocenia pozytywnie rekrutacje zdalne, a ponad 70% badanych firm zadeklarowało prowadzenie większości procesów rekrutacyjnych całkowicie lub częściowo zdalnie (badania „Candidate Experience w Polsce”). Główne zalety takiej formy to: oszczędność czasu, większa elastyczność terminów, możliwość spotkań z kandydatami z różnych lokalizacji, rzadsze odwoływanie spotkań przez aplikujących.

Oczywiście są stanowiska, głównie fizyczne, związane z obsługą maszyn i urządzeń, które wymagają na pewnym etapie rekrutacji obecności kandydata w przedsiębiorstwie. Trudno inaczej zweryfikować jego umiejętności – podkreśla Elżbieta Dunaj.

Jakie są wyzwania związane ze zdalną rekrutacją? Elżbieta Dunaj wymienia przede wszystkim brak możliwości bezpośredniej rozmowy. Poznanie kandydata tylko wirtualnie komplikuje komunikację, nie pozwala na obserwację zachowań niewerbalnych, może tworzyć nieprawdziwy obraz osoby. Szczególnie jeżeli dla kandydatów dodatkowym źródłem stresu są ograniczenia techniczne. Także przekazanie kultury firmy i atmosfery pracy, przekonanie kandydata do sytuacji w firmie jest trudniejsze, kiedy nie możemy go po prostu po zakładzie pracy oprowadzić.

Jak pokazują dotychczasowe doświadczenia, mniejsze jest także zaangażowanie kandydata w proces rekrutacji. Kiedy poświęca czas na przyjazd do firmy, nawiąże z przyszłym pracodawcą relację, pozna potencjalnych współpracowników, tworzymy cienką nić współzależności, która może się przerodzić w sukces, czyli pozyskanie pracownika. Warto zatem na ostatniej prostej naboru zorganizować spotkanie w siedzibie firmy – radzi Elżbieta Dunaj.

Przygotowując się do zdalnej rozmowy, należy pamiętać o zapewnieniu dobrej jakości połączenia, przypilnować porządku w kadrze lub odpowiedniego tła, zadbać o profesjonalny ubiór i punktualność.

I jeszcze jedna, cenna wskazówka z badania „Candidate Experience w Polsce”. 82% kandydatów liczy na szczere i rzetelne przedstawienie warunków pracy – tylko 32% rzeczywiście tego doświadczyło. 75% oczekuje poinformowania w ogłoszeniu o oferowanym wynagrodzeniu. Być może niedługo będzie to wymóg prawny. Z pewnością już dziś warto, redagując anons przemyśleć nie tylko opis stanowiska, wymagania kompetencyjne, ale i określić z możliwie dużą dokładnością, co my proponujemy pracownikom. Zwiększy to naszą wiarygodność i oszczędzi czas, kiedy znacząco proponowane warunki pracy rozmijają się z preferencjami kandydatów.

Zawsze przekazujmy informację o wynikach naboru wszystkim osobom, z którymi rozmawialiśmy. Szybkość procesu rekrutacji szczególnie istotna jest w przypadku pracowników fizycznych. Chcieliby oni otrzymać odpowiedź najlepiej tuż po spotkaniu, specjaliści deklarują wolę kilkudniowego oczekiwania. Pamiętajmy jednak, że najczęściej ludzie aplikują do wielu firm i zbytnie przeciąganie rekrutacji może spowodować, że wybrane przez nas osoby przyjmą już inną propozycję – ostrzega Elżbieta Dunaj.

Jeżeli chcecie obejrzeć cały webinar prowadzony przez Elżbietę Dunaj zachęcamy do odwiedzenia kanału Związku Pracodawców Polska Miedź na YouTube. Znajdziecie filmowe zapisy tego i innych, ciekawych spotkań.