24
grudzień
Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa ochrony środowiska w UE (działania w dziedzinie klimatu) – zgodnie z założeniami Dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego I Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych – projekt rozporządzenia delegowanego zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122 uzupełniającego dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii.
Ostateczny termin na przesłanie opinii to 10 stycznia 2025 r.
Rejestr Unii został ustanowiony zgodnie z artykułem 19(1) dyrektywy 2003/87/WE. Zasady dotyczące funkcjonowania Rejestru Unii zostały ustanowione w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1193/2011 i rozporządzeniu Komisji (UE) nr 389/2013 na trzeci okres rozliczeniowy unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) (2013-2020). Zasady rejestru Unii zostały dostosowane do nowego kontekstu prawnego ustalonego na czwarty okres rozliczeniowy EU ETS (2021-2030) przez rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/11224, które obowiązuje od 1 stycznia 2021 r. To ostatnie uchyliło pierwsze w większości. Jednak spełnienie wymogów drugiego okresu Protokołu z Kioto jest nadal regulowane rozporządzeniem (UE) nr 389/2013.
Komisja powołała Grupę Ekspertów ds. Polityki Zmian Klimatu 27 marca 2018 r. W celu przygotowania niniejszego Rozporządzenia Delegowanego, spotkania Grupy Ekspertów ds. Polityki Zmian Klimatu odbyły się 27 sierpnia, 19 września i 31 października 2024 r. Dokumenty dotyczące spotkań zostały przekazane jednocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, zgodnie z postanowieniami Wspólnego Porozumienia w sprawie Aktów Delegowanych załączonego do Porozumienia Międzyinstytucjonalnego w sprawie lepszego stanowienia prawa. Uwagi wyrażone przez grupę ekspertów zostały uwzględnione podczas przygotowywania projektu Rozporządzenia Delegowanego.
Dyrektywa (UE) 2023/959 Parlamentu Europejskiego i Rady utworzyła sąsiadujący system ETS dla budynków, transportu i dodatkowych sektorów od 2027 r. Zmiana ta musi zostać dodatkowo uwzględniona w rozporządzeniu w sprawie rejestru, aby zapewnić podmiotom regulowanym zasady i narzędzia do rejestracji w rejestrze Unii w celu zapewnienia zgodności z ETS. Załącznik I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 określa zakres systemu handlu uprawnieniami do emisji dla transportu morskiego. Jeżeli przedsiębiorstwo żeglugowe nie jest już objęte systemem handlu uprawnieniami do emisji zgodnie z załącznikiem I do tej dyrektywy w danym roku, należy zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122, aby uwzględnić to wyłączenie.
Dyrektywa 2003/87/WE stanowi, że uprawnienia wydane przed 1 stycznia 2013 r. na pierwszą i drugą fazę EU ETS nie są już ważne. Rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122 należy zmienić, aby uniknąć negatywnych skutków dla operatorów, którzy nie mają technicznych ani prawnych środków, aby wypełnić poprzednie zobowiązania EU ETS.
W ramach pakietu „Gotowi na 55” zmieniono dyrektywę ETS, aby dostosować ją do nowego celu UE, jakim jest ograniczenie do 2030 r. emisji netto gazów cieplarnianych o 55% (w porównaniu z poziomami z 1990 r.).
W następstwie tego przeglądu Komisja musi zaktualizować kilka aktów prawnych w celu wdrożenia ETS.
Inicjatywa ta stanowi drugą serię aktualizacji rozporządzenia w sprawie rejestru w celu wprowadzenia przepisów dotyczących lotnictwa, opłat na finansowanie rejestru Unii oraz ETS w odniesieniu do budynków i transportu drogowego.
Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14371-Unijny-system-handlu-uprawnieniami-do-emisji-ETS-aktualizacja-rozporzadzenia-w-sprawie-rejestru-po-przegladzie-ETS-Gotowi-na-55_pl_pl
Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl.
W załączeniu znajduje się projekt rozporządzenia delegowanego wraz z załącznikiem.
Źródło: Komisja Europejska
Najnowsze wpisy