Uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł

Legnica, 2 sierpnia 2024 roku ZPPM / 28S / VIII / 2024 Znak sprawy: DP-WOPI.0220.29.2024

           Szanowny Pan  Miłosz Motyka Podsekretarz stanu Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Szanowny Panie Ministrze,

Szanowni Państwo

W załączeniu przesyłamy uwagi Związku Pracodawców Polska Miedź do projektu rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w latach 2025–2027 (nr 1215 w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów) z dnia 22.07.2024 roku, opublikowanego na stronie BIP Rządowego Centrum Legislacji w dniu 24.07.2024 roku.

Związek Pracodawców Polska Miedź jest samorządną organizacją pracodawców, niezależną w swej działalności od organów władzy i administracji państwowej, samorządowej oraz innych organizacji. Nasza organizacja zrzesza ponad 120 pracodawców, zatrudniających blisko 38 000 pracowników. Założycielem Związku jest KGHM Polska Miedź S.A., a naszymi członkami są również podmioty prywatne, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak również firmy samorządowe niezwiązane kapitałowo z Grupą KGHM. Od ponad 27 lat Związek monitoruje i opiniuje projekty aktów prawnych istotnych dla gospodarki, chroniąc prawa i reprezentując interesy pracodawców oraz przedsiębiorców.

Związek Pracodawców Polska Miedź rozumie koniczność i pozytywnie odnosi się do promocji energii elektrycznej pochodzącej z OZE. Niemniej jednak akty prawne regulujące to zagadnienie winny brać pod uwagę wszelkie istotne elementy, w tym również możliwości technologiczne oraz ekonomiczne podmiotów, których regulacje te dotyczą. Szczególnie wrażliwy na proponowane rozwiązania jest obecnie sektor przemysłu energochłonnego, nadal niezwykle istotny w polskiej gospodarce zarówno ze względów ekonomicznych (wysokość płaconych danin publicznych) jak i społecznych (wysoka liczba zatrudnionych pracowników). 

Analiza projektu aktu prawnego i załączonych dokumentów (uzasadnienie, OSR) pozwoliły nam na przygotowanie poniższych uwag:

Zamiar podwyższenia poziomu tzw. zielonego obowiązku stanowi niekorzystną inicjatywę z punktu widzenia sektora energochłonnego. Aktualne, rynkowe ceny energii elektrycznej nie dają uzasadnienia dla wyznaczenia przedmiotowego obowiązku na tak wysokim poziomie (aż 12,5% w nadchodzącym roku), co powinno być uwzględnione przez ustawodawcę zgodnie z wymogami art. 60 ustawy o odnawialnych źródłach energii z dnia 20 lutego 2015 r. (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 z późn. zm.).

Dotychczasowe programy wsparcia dla przemysłu były dalece niewystarczające wobec ogromu kosztów poniesionych z tytułu wysokich cen energii. Ceny te pozwalają inwestorom otrzymać z nawiązką zwrot zaangażowanego kapitału w projekty OZE, korzystające jeszcze z systemu wsparcia w postaci świadectw pochodzenia energii z OZE. Producenci energii ze źródeł odnawialnych nie ponoszą przy tym wysokich kosztów paliw oraz uprawnień do emisji CO2. Wyznaczenie wysokiego poziomu „zielonego obowiązku” prowadzi do nadmiernego wsparcia projektów korzystających z tej formy pomocy i zawyżonych, nieuzasadnionych przychodów dla właścicieli niektórych instalacji.

Z powyższych względów proponuje się przyjęcie poziomu tzw. „zielonego obowiązku” w stałej wysokości 2% w latach 2025-27.

Taka obniżka stanowiłaby realne wsparcie w kontekście wysokich cen energii, tak dla przemysłu jak i dla odbiorców w gospodarstwach domowych. Należy zwrócić uwagę, że koszty wsparcia systemu OZE w postaci „zielonego obowiązku” daleko bardziej wpływają na cenę energii elektrycznej ponoszoną przez odbiorcę końcowego niż np. akcyza.

Jednocześnie, dla rozwoju gospodarki niskoemisyjnej wskazana jest likwidacja barier dla rozwoju OZE przy zakładach przemysłowych, zwłaszcza barier dotyczących przyłączania tych instalacji bezpośrednio do sieci zakładowych.

Uprzejmie prosimy o wzięcie pod uwagę przedłożonej argumentacji przy tworzeniu ostatecznego kształtu aktu prawnego.

Jednocześnie pragniemy zapewnić, że jesteśmy otwarci na dyskusję merytoryczną dotyczącą modyfikacji projektowanych zapisów na dalszym etapie prac legislacyjnych.

Wyrażając nadzieję na pozytywne podejście do naszych uwag, pozostajemy z wyrazami szacunku