04
październik
Lubin, 5 marca 2021 r.
ZPPM / 9S / III / 2021
Szanowna Pani
Marzena Machałek
Sekretarz Stanu
Ministerstwo Edukacji i Nauki
Szanowna Pani Minister
W załączeniu przesyłam uwagi Związku Pracodawców Polska Miedź do projektu rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (nr w wykazie prac legislacyjnych 17 E).
Uprzejmie proszę o wzięcie pod uwagę zaprezentowanej argumentacji przy tworzeniu ostatecznego kształtu projektu aktu prawnego, na dalszym etapie prac legislacyjnych lub w przypadku jego zmiany w przyszłości.
Z wyrazami szacunku
Beata Staszków
Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polska Miedź
Uwagi Związku Pracodawców Polska Miedź do projektu rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (nr w wykazie prac legislacyjnych 17 E).
Związek Pracodawców Polska Miedź jest samorządną organizacją pracodawców, niezależną w swej działalności od organów władzy i administracji państwowej, samorządowej oraz innych organizacji. Nasza organizacja zrzesza 119 pracodawców, zatrudniających ponad 38 000 pracowników. Założycielem Związku jest KGHM Polska Miedź S.A., a naszymi członkami są również podmioty prywatne, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak również firmy samorządowe niezwiązane kapitałowo z Grupą KGHM. Od blisko 25 lat Związek monitoruje i opiniuje projekty aktów prawnych istotnych dla gospodarki, chroniąc prawa i reprezentując interesy pracodawców i przedsiębiorców.
Związek Pracodawców Polska Miedź pozytywnie ocenia fakt przygotowania przez Ministra Edukacji i Nauki projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego. Zdajemy sobie sprawę z tego, że czas pandemii wymaga pewnych działań dostosowawczych, które oceniamy pozytywnie.
Zwracamy się z prośbą o wzięcie pod uwagę kilku uwag praktycznych dotyczących podstaw programowych kształcenia w zawodzie opiekun medyczny.
Dobrym rozwiązaniem byłoby przypisanie działalności opiekuna w zakres delegacji i ordynacji przez pielęgniarki. Ograniczyłoby to problemy związane z rozlewaniem i przenikaniem się kompetencji pielęgniarek i opiekunów, co za tym idzie zredukuje możliwości popełniania błędów i poprawi współpracę w zespole interdyscyplinarnym. Działanie na zlecenie i pod nadzorem pielęgniarki, opiekuna medycznego, daje gwarancję bezpieczeństwa wykonywania zawodu opiekuna medycznego.
Dobrą propozycją byłoby uregulowanie zakresu działalności i odpowiedzialności za niektóre czynności pielęgnacyjne i opiekuńcze wykonywane samodzielnie przez opiekuna medycznego oraz zakres czynności do których deleguje i które nadzoruje pielęgniarka. Tylko takie rozwiązanie niesie za sobą bezpieczeństwo dla pacjenta, opiekuna medycznego, pielęgniarki i lekarza, gdyż wszystkie działania na rzecz pacjenta stanowią składową procesu terapeutycznego.
Stanowisko przygotowane na podstawie ekspertyz i opinii pochodzących od ekspertów Związku Pracodawców Polska Miedź.
Najnowsze wpisy