24
grudzień
Obecne czasy stawiają przed managerami nowe wyzwania. Praca zdalna, rozproszone zespoły, nadciągający, a niektóre branże już dotykający kryzys, atmosfera zagrożenia i niepewność jutra wymagają elastyczności, analizy priorytetów oraz efektywnych metod i technik zarządzania angażujących cały zespół pracowników. W sukurs szefom, nie tylko w chwilach złej koniunktury, przychodzi Management 3.0. Szkolenie z tego zakresu przeprowadziła dla firm ZPPM Małgorzata Świerkosz-Hołysz, Facylitator Management 3.0, trenerka Altkom Akademia.
Pierwsze teorie zarządzania powstały już w czasach rewolucji przemysłowej. Na przełomie XIX i XX wieku popularna była koncepcja nazwana Management 1.0 propagowana m.in. przez Henry Forda. Zgodnie z nią pracowników traktowano jak trybiki w maszynie, mieli być wydajni, niezawodni, pozbawieni własnej inicjatywy. Jak nie działali prawidłowo mogli być wymienieni na innych. Celem były tylko wyniki, cyferki, zysk. Kwestia relacji międzyludzkich, wspierania kompetencji załogi nie istniała.
– Takie podejścia zarządcze świetnie radzą sobie z przewidywalnymi zadaniami (jak u maszyn). To, z czym sobie nie radzą, to praca kreatywna, innowacje i rozwiązywanie złożonych problemów (jak u ludzi). Tu potrzebna jest większa otwartość, pomysłowość, zwinność– uważa Małgorzata Świerkosz-Hołysz, Facylitator Management 3.0, trenerka Altkom Akademia.
Wraz z rozwojem społeczeństw i doceniania roli jednostki zmienił się także pogląd na skuteczne metody prowadzenia firm. W latach 60-tych XX wieku pojawił się Management 2.0. Uznaje on, że „ludzie są najcenniejszymi zasobami”, a managerowie muszą stać się „liderami służebnymi”. Jako narzędzia zachęcające do działania stosuje się te oparte na metodzie kija i marchewki. Bardzo duże znaczenie mają motywatory zewnętrzne, np. rozbudowane pakiety benefitów. Okazało się, że ta koncepcja też ma wiele luk. Źle czuła się w niej duża część managerów, którzy wolą trzymać się struktury hierarchicznej a uznanie swojej „podległości” wobec zespołu jest dla nich trudne do przyjęcia. Management 2.0 nie pozostawiał zbyt wiele miejsca na inicjatywę własną. Komunikacja miała model jednokierunkowy zarząd- średni szczebel- pracownik. Szefowie mieli wspierać zespół, ale cele, sposób realizacji zadań, odpowiedzialność wciąż pozostawała po stronie managementu.
W 2010 Jurgen Appelo wydał książkę pod tytułem „Zarządzanie 3.0. Kierowanie zespołami z wykorzystaniem metodyk Agile”, przedstawiając nowy sposób myślenia o zarządzaniu. Dzięki wysokiej skuteczności działań Management 3.0 stał się jednym z najszybciej rozwijających się globalnych trendów chętnie stosowanych przez kierowników projektów, liderów zespołów, kadrę zarządzającą średniego szczebla.
– Firma jest jak miasto, my pracownicy jak społeczeństwo. I jak w każdym mieście są dzielnice ładne i brzydkie, od nas tylko zależy jak o te dzielnice (zadania) zadbamy. Większość kreatywnych pracowników nie zdaje sobie sprawy z tego, że po ich stronie jest także częściowa odpowiedzialność za zarządzanie – mówi Małgorzata Świerkosz-Hołysz.
Najważniejszą zasadą tej koncepcji jest więcej wolności i inicjatywy, czyli przypisanie odpowiedzialności za funkcjonowanie organizacji do każdego pracownika, oczywiście cząstkowo, w zakresie jego kompetencji. Na poziomie ogólnym, szerokim to wciąż jest odpowiedzialność managera. „Zarządzaj systemem nie ludźmi” to mantra Managementu 3.0.
– Manager jest gąbką pomiędzy wyższym szczeblem zarządzania a poszczególnymi zespołami. Wie więcej, zna kontekst, ma generalne spojrzenie, Od niego zależy co i jak zostanie przekazane do realizacji, czyli jaki będzie efekt działań. Zasada mądrego managera: „nie czyń swojemu pracownikowi, tego czego sam nie chciałbyś doświadczyć”- podkreśla Małgorzata Świerkosz-Hołysz.
Sześć perspektyw Managementu 3.0 to:
– Już na etapie budowania strategii, planów, odpowiedzi na wyzwania warto angażować pracowników. Zyskują wtedy wewnętrzną motywację jak najlepszego wykonania i efektywności czegoś, co sami współtworzyli – radzi Małgorzata Świerkosz- Hołysz.
Management 3.0 łączy odpowiednie podejście i nastawienie ze zmieniającą się kolekcją gier, narzędzi i praktyk, które pomagają wszystkim pracownikom zarządzać organizacją. Jest to także sposób przyglądania się systemom pracy.
– W firmie mam do czynienia z różnymi grupami pracowników, chciałem poszerzyć swoją wiedzę, jak takim zespołami zarządzać, jak efektywnie motywować pracowników – deklaruje Tomasz Walkowiak, Kierownik Wydziału Metali Szlachetnych Huty Miedzi Głogów.
– Bardzo mnie ciekawi kwestia rozwoju osobistego w dzisiejszych, bardzo trudnych nie tylko dla naszej branży czasach. Jak utrzymać motywację, efektywność pracy, delegować zadania, pracować „pod oczekiwania” zespołu – dodaje Krzysztof Kaszubowski, Prezes Zarządu Creativ Media Sp. z o.o.
Pryncypia Management 3.0
I właśnie tego, jak w praktyce stosować koncepcję Management 3.0 uczyli się podczas szkolenia i warsztatów przedstawiciele firm członkowskich Związku Pracodawców Polska Miedź. Dowiedzieli się m.in na czym polega idea „złożonego myślenia” jak skutecznie i trwale zmotywować pracowników, usprawnić pracę i sposób komunikacji, delegować zadania, oddać a nie zrzucić odpowiedzialność za konkretne działania na zespół, jak przekazywać informację zwrotną, tak aby była konstruktywna i rozwijająca. Sporo czasu poświęcono także bardzo aktualnemu tematowi- organizacji pracy zdalnej.
Najnowsze wpisy