03
grudzień
Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa pracy w UE – czas pracy kierowców – m.in. rewizja rozporządzenia nr 561/2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 na podstawie analizy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych – wniosek dotyczący rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku w sektorze okazjonalnego przewozu osób.
Ostateczny termin na przesłanie opinii to 19 lipca 2023 r. Wniosek dotyczy rewizji rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady. W rozporządzeniu tym określono maksymalny dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu, minimalne długości przerw oraz minimalny dzienny i tygodniowy okres odpoczynku kierowców w sektorze transportu zarobkowego. Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 obejmuje dwa rodzaje kierowców. Pierwszy rodzaj stanowią kierowcy wykonujący przewóz drogowy rzeczy pojazdami, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony (od dnia 1 lipca 2026 r. rozporządzenie (WE) nr 561/2006 będzie miało zastosowanie również do pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 2,5 tony w przypadku międzynarodowego transportu drogowego lub kabotażowego). Drugi rodzaj stanowią kierowcy wykonujący przewóz osób pojazdami skonstruowanymi lub trwale przystosowanymi i przeznaczonymi do przewozu więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą. Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 ma zastosowanie do przewoźników drogowych i ich kierowców: (i) niezależnie od tego, czy wykonują oni przewóz drogowy osób czy rzeczy lub (ii) niezależnie od tego, czy w przypadku przewozu osób wykonują oni przewozy regularne czy okazjonalne. Sektor okazjonalnego przewozu osób ma jednak inne cechy w porównaniu z transportem towarowym i regularnym przewozem osób. Te różne cechy oznaczają, że sektor okazjonalnego przewozu osób ma inny wpływ na warunki pracy kierowców i w związku z tym wymaga dostosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw i okresów odpoczynku, które mają do nich zastosowanie. Przepisy UE dotyczące czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku mają zastosowanie jednakowo do kierowców ciężarówek, autobusów i autokarów. Przepisy te nie zawsze są jednak odpowiednie w odniesieniu do przewozu osób. Inicjatywa ta ma na celu uwzględnienie szczególnych potrzeb kierowców autobusów i autokarów w zakresie organizacji ich czasu pracy. Komisja dokona oceny obowiązujących przepisów i może zaproponować środki, które uwzględnią te potrzeby. Celem planowanych konsultacji jest uzyskanie informacji i informacji zwrotnych od najbardziej odpowiednich zainteresowanych stron i ogółu społeczeństwa w odniesieniu do oceny ewentualnego ukierunkowanego przeglądu przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku dla okazjonalnych kierowców autobusów i autokarów, określonych w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006, w celu dostosowania ich do specyfiki sektora. W szczególności cel konsultacji jest dwojaki: 1) zebranie opinii i doświadczeń na temat obecnych przepisów w odniesieniu do warunków pracy, stresu i zmęczenia kierowców, trudności w przestrzeganiu przepisów i kosztów regulacyjnych, a także ich roli w reagowaniu na wyzwania spowodowane takimi wydarzeniami jak pandemia COVID-19; oraz 2) pomoc w ocenie zalet i wad kilku wariantów ewentualnych zmian. Wniosek dotyczący rewizji rozporządzenia (WE) nr 561/2006 jest spójny z polityką Unii w dziedzinie transportu drogowego, a w szczególności z odpowiednimi przepisami składającymi się na ramy unijnego wewnętrznego rynku transportu drogowego. Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl W załączeniu znajduje się wniosek dotyczący rozporządzenia oraz streszczenie oceny skutków. Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE (m.in. ocena skutków oraz opinia w sprawie oceny skutków): https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12488-Kierowcy-autobusow-i-autokarow-przepisy-UE-dotyczace-czasu-prowadzenia-pojazdu-i-czasu-odpoczynku_pl Źródło: Komisja EuropejskaNajnowsze wpisy
30
listopad