21
listopad
Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym (nr UC 143 w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów).
Przyjęcie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/738 z dnia 6 kwietnia 2022 r. dotyczącej zmiany dyrektywy 2006/1/WE w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy (Dz. Urz. UE L 137 z 16.05.2022, str. 1), wymaga dokonania zmian w przepisach ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201 z późn. zm.).
Projekt ustawy zakłada m.in.:
1) Umożliwienie czasowego korzystania przez przewoźników drogowych prowadzących działalność w Polsce z pojazdu najmowanego zarejestrowanego lub dopuszczonego do ruchu na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Proponowane zmiany do ustawy o transporcie drogowym ma na celu wprowadzenie do ustawy pojęcia pojazdu najmowanego. Dyrektywa (UE) 2022/738 stanowi, że każde państwo członkowskie zezwala na użytkowanie w obrębie swojego terytorium w celu ruchu drogowego między państwami członkowskimi pojazdów najmowanych przez przedsiębiorstwa mające siedzibę na terytorium innego państwa członkowskiego m.in. pod warunkiem, że pojazd jest zarejestrowany lub został włączony do ruchu zgodnie z prawem innego państwa członkowskiego. W związku z tym, jednym z elementów wdrożenia do krajowego porządku prawnego wskazanych dyrektyw jest dodanie do ustawy o transporcie drogowym pojęcia pojazdu najmowanego. Ponadto ustanowiony zostanie zamknięty katalog przesłanek, zgodnie z którymi dopuszczone jest wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy, międzynarodowego transportu drogowego rzeczy lub niezarobkowego przewozu drogowego rzeczy pojazdem najmowanym zarejestrowanym lub dopuszczonym do ruchu zgodnie z prawem innego państwa członkowskiego. Wprowadzone ograniczenia w tym zakresie są zgodne z postanowieniami dyrektywy (UE) 2022/738. Jednocześnie zostaną wprowadzone zmiany w ustawie o transporcie drogowym znoszące wobec przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencję wspólnotową ograniczenie w postaci nakazu wykorzystywania w prowadzonej działalności gospodarczej pojazdów zarejestrowanych wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wprowadzone zmiany umożliwią przedsiębiorcom wykonującym krajowy i międzynarodowy transport drogowy rzeczy korzystanie z pojazdów najmowanych. Z pojazdu najmowanego zarejestrowanego lub dopuszczonego do ruchu na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej będą mogli również korzystać przedsiębiorcy wykonujący krajowe i międzynarodowe przewozy rzeczy na potrzeby własne. Wniosek dyrektywy zmieniającej dyrektywę 2006/1/WE nie ma wpływu na dotychczasowe regulacje prawa polskiego z zakresu rejestracji pojazdów i proces rejestracji pojazdów w Polsce, uwzględniając, że podlegają jej również pojazdy samochodowe i przyczepy zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U z 2023 r. poz. 1047). Te zaś pojazdy są wykorzystywane w przewozie drogowym rzeczy.
2) Wprowadzenie obowiązku opracowania jednolitej krajowej strategii kontroli przepisów w zakresie przewozów kabotażowych. W ustawie o transporcie drogowym, dokonane zostaną stosowne zmiany mające na celu wypełnienie obowiązków nałożonych na państwa członkowskie wynikających z art. 10a ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 1072/2009. Zgodnie z art. 10a ww. rozporządzenia, państwa członkowskie m.in. zapewniają, aby na ich terytorium stosowana była spójna krajowa strategia egzekwowania przepisów kabotażowych. Strategia ta ma skupiać się na przedsiębiorstwach o wysokim stopniu ryzyka, o którym mowa w art. 9 dyrektywy 2006/22/WE. Ponadto, każde państwo członkowskie zapewnia, aby kontrole przewidziane w art. 2 dyrektywy 2006/22/WE obejmowały w stosownych przypadkach kontrolę przewozów kabotażowych. Przeprowadzona analiza wykazała, że zasadne jest wprowadzenie przepisów zobowiązujących Głównego Inspektora Transportu Drogowego do opracowania jednolitej krajowej strategii kontroli dotyczącej kontroli w zakresie przewozów kabotażowych. Strategia ta będzie opracowywana co 2 lata. Jednocześnie kontrole takie będą mogły być prowadzone w ramach kontroli przepisów w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców. Jednolita krajowa strategia kontroli przewozów kabotażowych będzie uwzględniała kontrole takich przewozów przeprowadzone przez wszystkie uprawnione służby kontrolne, tj. przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej. W myśl proponowanych przepisów, Główny Inspektor Transportu Drogowego będzie obowiązany do przedłożenia ministrowi właściwemu do spraw transportu opracowanej jednolitej krajowej strategii kontroli przewozów kabotażowych, w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego lata, na jakie strategia została przygotowana. Minister właściwy do spraw transportu będzie zatwierdzał jednolitą krajową strategię kontroli przewozów kabotażowych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych (art. 1 pkt 4 lit. b projektu ustawy).
Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu. Link do informacji szczegółowych:
https://legislacja.gov.pl/projekt/12374901/katalog/12993901#12993901
Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w formie elektronicznej (edytowalnej) w terminie do dnia 27 lipca 2023 roku na adres: sekretariat@pracodawcy.pl.
Najnowsze wpisy
19
listopad