Komisja Europejska prowadzi ostatnią fazę konsultacji publicznych przepisów prawa finansowego (podatki) w UE: na podstawie analizy Dyrektywy Rady (UE) 2016/1164 z dnia 12 lipca 2016 r. ustanawiająca przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego, Komunikatu KE w sprawie opodatkowania działalności gospodarczej w XXI w., Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych, Komunikatu KE: Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r., Komunikatu KE: Kolejna generacja zasobów własnych dla budżetu UE, Programu prac Komisji na 2023 r. Unia zdecydowana i zjednoczona oraz Dyrektywy Rady (UE) 2022/2523 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii – Wniosek dotyczący dyrektywy Rady w sprawie cen transferowych COM(2023) 529 final, Wniosek dotyczący Dyrektywy Rady ustanawiającej system opodatkowania według siedziby głównej dla mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw i zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE COM(2023) 528 final, a także Wniosek dotyczący Dyrektywy Rady w sprawie prowadzenia działalności gospodarczej w Europie: ramy opodatkowania dochodu (BEFIT) COM(2023) 532 final.
Ostateczny termin na przesłanie opinii to 3 stycznia 2024 r.
Inicjatywa składa się z trzech wniosków mających na celu uproszczenie przepisów podatkowych i zapewnienie pewności małym i dużym przedsiębiorstwom w UE:
- Dyrektywa w sprawie cen transferowych zapewni wspólne podejście do ustalania cen transferowych w UE
- System opodatkowania według siedziby głównej umożliwi małym przedsiębiorstwom kontaktowanie się z tylko jedną administracją podatkową przy prowadzeniu działalności transgranicznej w UE
- Działalność gospodarcza w Europie: ramy opodatkowania dochodu (BEFIT) wprowadzą wspólny system obliczania podstawy opodatkowania dla grup przedsiębiorstw w całej UE.
Wniosek dotyczący dyrektywy Rady w sprawie cen transferowych jest częścią pakietu „Działalność gospodarcza w Europie: Ramy opodatkowania dochodu” („BEFIT”). Pakiet ten – oprócz niniejszego wniosku dotyczącego cen transferowych, włączającego do prawa UE kluczowe zasady ustalania cen transferowych w celu ujednolicenia podejścia państw członkowskich do tej kwestii – obejmuje także odrębny wniosek ustanawiający wspólny zbiór przepisów dotyczących obliczania podstawy opodatkowania dużych grup przedsiębiorstw w UE. Ceny transferowe to ceny ustalane w tych transakcjach między przedsiębiorstwami powiązanymi (tj. członkami tego samego przedsiębiorstwa wielonarodowego), w ramach których następuje przeniesienie mienia lub świadczenie usług. Międzynarodowe transfery towarów i usług, kapitału i wartości niematerialnych i prawnych (takich jak własność intelektualna) w ramach przedsiębiorstw wielonarodowych stanowią znaczną część światowego handlu. Takie transfery nazywane są „transakcjami wewnątrzgrupowymi”. Wniosek dotyczący dyrektywy jest w pełni spójny z istniejącą polityką UE w dziedzinie podatków bezpośrednich. Stanowi on kontynuację wysiłków Komisji i Unii w ramach programu polityki podatkowej na rzecz stworzenia solidnych, skutecznych i sprawiedliwych ram podatkowych, zapewniających solidne dochody i sprzyjających wzrostowi gospodarczemu, jak określono w komunikacie w sprawie opodatkowania działalności gospodarczej w XXI w., opublikowanym w 2021 r.10. Ta inicjatywa polityczna jest zgodna z wysiłkami na rzecz zapewnienia przedsiębiorstwom pewności podatkowej i równych warunków działania, przy jednoczesnym zapewnieniu rządom krajowym dostępu do sprawiedliwych i stabilnych dochodów z tytułu podatku od osób prawnych.
Obecne systemy opodatkowania działalności gospodarczej w UE są w znacznym stopniu skomplikowane. Dla przedsiębiorstw przekłada się to na wysokie koszty przestrzegania przepisów, bariery dla operacji transgranicznych, ryzyko podwójnego lub nadmiernego opodatkowania powodujące niepewność podatkową i prowadzące do częstych i czasochłonnych sporów prawnych. Utrudnienia te stanowią proporcjonalnie większe obciążenie dla MŚP niż dla dużych grup przedsiębiorstw. MŚP wydają około 2,5 % swoich obrotów na wypełnianie swoich obowiązków podatkowych (np. dotyczących podatku od osób prawnych, podatku VAT i podatku dochodowego), natomiast duże przedsiębiorstwa wydają na ten cel tylko 0,7 %, gdyż są w stanie wykorzystać korzyści skali. Wniosek w sprawie dyrektywy Rady ustanawiającej system opodatkowania według siedziby głównej dla mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw jest w pełni spójny z polityką Komisji w zakresie wspierania MŚP. W 2020 r. Komisja uruchomiła strategię MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy, w której zaproponowano działania oparte na następujących trzech filarach: ·budowanie potencjału i wsparcie dla transformacji w kierunku zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji, zmniejszenie obciążeń regulacyjnych i poprawa dostępu do rynku oraz lepszy dostęp do finansowania. Proponowana dyrektywa, dzięki przewidzianym w niej scentralizowanym procedurom składania deklaracji, wymiaru i poboru podatków oraz punktowi kompleksowej obsługi, jest również w pełni zgodna z celem Komisji, jakim jest racjonalizacja i uproszczenie wymogów sprawozdawczych dla przedsiębiorstw i administracji, jak określono w komunikacie w sprawie długoterminowej konkurencyjności UE z marca 2023 r. (COM(2023) 168 final).
Wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie działalności gospodarczej w Europie: ramy opodatkowania dochodu (BEFIT) wprowadzi wspólny system obliczania podstawy opodatkowania dla grup przedsiębiorstw w całej UE. Wniosek dotyczący programu BEFIT ogłoszono w komunikacie w sprawie opodatkowania przedsiębiorstw w XXI wieku z maja 2021 r. Wniosek jest również uwzględniony w programie prac Komisji na 2023 r. i jest on również istotny z punktu widzenia zasobów własnych, jak określono w komunikacie w sprawie opodatkowania przedsiębiorstw na 2021 r. następna generacja zasobów własnych dla budżetu Unii. W niniejszym wniosku poszukuje się rozwiązania, które pogodzi wszystkie aspekty, poprzez wprowadzenie wspólnych ram opodatkowania dochodów osób prawnych w Unii. Wspólne ramy uproszczą otoczenie podatkowe na rynku wewnętrznym, ponieważ zastąpią obecne 27 różnych sposobów ustalania podstawy opodatkowania dla grup spółek, których łączne roczne przychody przekraczają 750 mln EUR. W rezultacie wspólne ramy stworzą równe warunki działania, zwiększą pewność prawa, obniżą koszty przestrzegania przepisów i zachęcą do tego przedsiębiorstwa działać transgranicznie oraz stymulować inwestycje i wzrost gospodarczy w Unii.
Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl
W załączeniu znajdują się wnioski dotyczące dyrektyw wraz z załącznikami.
Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE (m.in. oceny skutków, opinie w sprawie oceny skutków): https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13463-Dyrektywa-w-sprawie-cen-transferowych-System-opodatkowania-wed%C5%82ug-siedziby-g%C5%82ownej-dla-MSP-Dzia%C5%82alnosc-gospodarcza-w-Europie-ramy-opodatkowania-dochodu_pl
Źródło: Komisja Europejska