22
listopad
Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie domów pomocy społecznej. Projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej został opracowany w związku ogłoszeniem ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1693), a w szczególności wprowadzenia do ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901, z późn. zm.) regulacji umożliwiającej świadczenie usług wsparcia krótkoterminowego przez domy pomocy społecznej. Biorąc pod uwagę, iż zgodnie z art. 57 ust. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej rozporządzenie w sprawie domów pomocy społecznej określa m.in. obowiązujący standard podstawowych usług świadczonych przez domy, jak również tryb przyjmowania osób do domu, zasadnym jest wprowadzenie zmian do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 734), mających na celu określenie standardu usług w odniesieniu do usług wsparcia krótkoterminowego całodobowego lub dziennego. W projektowanych przepisach wprowadzono wymogi lokalowe, jakie powinny zostać spełnione w domu pomocy społecznej, w sytuacji świadczenia przez dom usług wsparcia krótkoterminowego, zarówno w odniesieniu do pomocy świadczonej w formie pobytu całodobowego, jak i formie dziennej. Kluczowa kwestia w tym zakresie to konieczność wydzielenia pomieszczeń, w których będą świadczone usługi wsparcia krótkoterminowego, tak aby oddzielić świadczenie tych usług od standardowych usług świadczonych przez dom tj. zapewnienia pobytu stałego mieszkańcom domu. Projekt określa standard usług świadczonych w ramach wsparcia krótkoterminowego, zarówno w odniesieniu do usług bytowych, opiekuńczych, jak i wspomagających. Usługi wsparcia krótkoterminowego realizowane w formie pobytu całodobowego są adekwatne do zakresu usług realizowanych przez dom na rzecz jego mieszkańców, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb osób korzystających z tej formy wsparcia. Natomiast usługi wsparcia krótkoterminowego realizowane w formie dziennej obejmują usługi, o których mowa wyżej, z wyłączeniem pobytu całodobowego. Projektowane przepisy zakładają konieczność wyodrębnienia w domu pomieszczeń do świadczenia usług wsparcia krótkoterminowego. Podstawową działalnością domu jest świadczenie usług mieszkańcom, o których mowa w art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej – to jest osobom przebywającym w domu co do zasady na pobyt stały. Świadczenie przez dom pomocy społecznej dodatkowej działalności polegającej na świadczeniu usług wsparcia krótkoterminowego nie może w sposób negatywny wpływać na standard usług świadczonych przez dom mieszkańcom oraz na komfort tych osób, dla których dom jest stałym miejscem pobytu. Biorąc pod uwagę, iż usługi te są zróżnicowane i mają różnych odbiorców zasadnym jest, aby pomieszczenia do świadczenia usług wsparcia krótkoterminowego były w sposób klarowny wydzielone. Podstawa prawna: Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu. Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12376751 Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w formie elektronicznej (edytowalnej) w terminie do 11 października 2023 r. na adres szkop@pracodawcy.pl.
Najnowsze wpisy
21
listopad