Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów unijnych poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów unijnych poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego.

Celem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów unijnych poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego jest dostosowanie polskich przepisów do obowiązujących rozporządzeń unijnych i umożliwienie ich skutecznego stosowania, a w konsekwencji poprawa środowiska prawnego i instytucjonalnego, w którym przedsiębiorcy dostarczają towary i świadczą usługi na terenie RP. Zwiększenie poziomu pewności i przewidywalności prawa wśród obywateli i przedsiębiorców, oraz usprawnienie procedur, mogą istotnie wpłynąć na poprawę warunków wykonywania działalności gospodarczej i stworzyć pozytywny impuls do jej podejmowania.

Dostosowanie polskich przepisów do obowiązujących rozporządzeń unijnych wpłynie na następujące obszary:

  • Współpraca z Komisją Europejską w zakresie wykonywania aktu o rynkach cyfrowych

Projektowane przepisy rozszerzą zakres kompetencji Prezesa UOKiK, mając na celu umożliwienie adekwatnego egzekwowania przepisów aktu o rynkach cyfrowych. W zakresie zapewnienia przestrzegania obowiązków strażników dostępu wynikających z art. 5-art. 7 aktu o rynkach cyfrowych, Prezes UOKiK będzie miał kompetencję do samodzielnego podejmowania czynności dochodzeniowych w ramach postępowania wyjaśniającego. Ponadto Prezes UOKiK będzie zapewniał współpracę z Komisją Europejską, mając na celu z jednej strony wymianę informacji, w tym przede wszystkim informowanie Komisji Europejskiej o możliwych naruszeniach przepisów aktu o rynkach cyfrowych występujących na terytorium RP, z drugiej strony będzie wspierał Komisję Europejską w toku podejmowanych przez nią czynności na terytorium RP. Prezes UOKiK będzie również wspierać Komisję Europejską w zakresie badań rynku mających na celu: (i) wskazanie kolejnych strażników dostępu, (ii) informowanie o systematycznym niewypełnianiu obowiązków przez strażników dostępu oraz (iii) wskazywanie nowych usług i nowych praktyk. Ponadto w projekcie przewidziano możliwość udzielania pomocy w kontrolach i przeszukaniach prowadzonych w ramach postępowań Komisji Europejskiej zmierzających do wyznaczenia strażników dostępu lub identyfikacji naruszeń dokonywanych na rynkach cyfrowych.

  • Wprowadzenie ścieżki dochodzenia roszczeń przez użytkowników biznesowych i użytkowników korzystających ze strony internetowej w celach biznesowych w przypadku stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych przez dostawców usług pośrednictwa internetowego i dostawców wyszukiwarek internetowych

Proponowane przepisy wprowadzą ścieżkę sprawnego dochodzenia roszczeń przez przedsiębiorców, wobec których dostawcy usług pośrednictwa internetowego i dostawcy wyszukiwarek internetowych mogli stosować praktyki sprzeczne z przepisami rozporządzenia P2B. Dotychczas brak jest regulacji, które w klarowny sposób dają przedsiębiorcom możliwość dochodzenia swoich roszczeń. Przepisy rozszerzają zatem definicję czynu nieuczciwej konkurencji o zakres usług pośrednictwa internetowego i wyszukiwarek internetowych, jak również wskazują organ właściwy, mogący udzielać przedsiębiorcy informacji w związku z naruszeniem przepisów rozporządzenia (minister właściwy ds. gospodarki). Organ ten będzie mógł przekazywać przedsiębiorcy informacje m.in. o przysługujących mu prawach i dotyczące postępowania w przypadku dokonania czynu nieuczciwej konkurencji przez dostawcę usług pośrednictwa internetowego lub dostawcę wyszukiwarki internetowej. Wszystko to powinno stanowić adekwatne narzędzie wsparcia przedsiębiorców w procesie przygotowania do ew. dochodzenia swoich praw na drodze prywatno-skargowej przed sądami własności intelektualnej.

  • Współpraca z Komisją Europejską w zakresie badania subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny Unii Europejskiej

W projekcie zaproponowano, aby organem do kontaktu z Komisją Europejską w zakresie zadań państwa członkowskiego określonych w rozporządzeniu 2022/2560 oraz organem właściwym wykonującym zadania państwa członkowskiego określone w rozporządzeniu 2022/2560 w zakresie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny w kontekście koncentracji był Prezes UOKiK, co zostało ujęte w zmianach do ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, natomiast organem właściwym do wykonywania zadań państwa członkowskiego określonych w rozporządzeniu 2022/2560 w zakresie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia był Prezes Urzędu Zamówień Publicznych (zwany dalej „Prezesem UZP”), co zostało zawarte w proponowanych zmianach ustawy ‒ Prawo zamówień publicznych. Powierzenie realizacji zadań państwa członkowskiego Prezesowi UOKiK i Prezesowi UZP uzasadniają kompetencje obu organów (Prezes UOKiK jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach konkurencji, z kolei Prezes UZP jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach zamówień publicznych), a także ich wiedza i doświadczenie w obszarach, które zostały wskazane przez Komisję Europejską w rozporządzeniu 2022/2560 jako obszary postępowań.

  • Konieczność wprowadzenia zmian w ustawie – Prawo zamówień publicznych oraz w ustawie o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, mających na celu dostosowanie do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1780

Niezbędne jest wprowadzenie zmian w ustawie – Prawo zamówień publicznych oraz w ustawie o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, w zakresie przepisów dotyczących ogłoszeń przekazywanych przez zamawiających Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, co ma na celu dostosowanie do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1780.

Rekomendowane jest uaktualnienie odesłania zawartego w art. 87 ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz w art. 18 ust. 3 ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi poprzez odesłanie do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1780 w miejsce odesłania do nieobowiązującego rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1986.

Ponadto, istnieje potrzeba wprowadzenia do ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi fakultatywnej delegacji uprawniającej ministra właściwego ds. gospodarki do wydania rozporządzenia w sprawie dostosowania na szczeblu krajowym pól opcjonalnych e-formularzy w świetle rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1780. Wynika to z faktu, że standardowe formularze ogłoszeń (e-formularze) na gruncie rozporządzenia 2019/1780 zawierają zarówno pola obowiązkowe, jak i pola opcjonalne, względem których decyzja o ich wykorzystaniu oraz charakterze leży po stronie państw członkowskich Unii Europejskiej. Określając charakter i zakres pól e-formularzy należy kierować się koniecznością uzyskania kompleksowych i miarodajnych danych w celu wypełniania obowiązków sprawozdawczych, w szczególności względem Komisji Europejskiej, jak również potrzebą ujednolicenia z krajowymi formularzami ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz potrzebą automatycznego generowania niektórych danych.

  • Potrzeba wprowadzenia zmiany w ustawie – Prawo zamówień publicznych w zakresie sposobu wnoszenia skargi – Wprowadzenie zmiany w art. 580 ust. 2 ustawy – Prawo zamówień publicznych mającej na celu dostosowanie do obecnego brzmienia art. 165 § 2 Kodeksu postępowania cywilnego.

Proponowana zmiana art. 580 ust. 2 zdanie drugie ustawy – Prawo zamówień publicznych (regulującego sposób wnoszenia skargi do sądu na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej oraz na postanowienie Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej) ma na celu dostosowanie do brzmienia art. 165 § 2 Kodeksu postępowania cywilnego. Z dniem 1 lipca 2023 r. weszła w życie nowa treść art. 165 § 2 K.p.c. w związku z uchwaleniem ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 614). Przepis art. 165 § 2 K.p.c. uwzględnia wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (czwarta izba) z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie C-545/17 Mariusz Pawlak przeciwko Prezesowi Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

 

Szczegóły dotyczące proponowanych zmian w prawnych zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu.

Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12384253

Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 16 maja 2024 r. na adres: szkop@pracodawcy.pl.