03
grudzień
Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź
Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wysokości procentu składki wnoszonej przez krajowe zakłady ubezpieczeń na rzecz funduszu do spraw niewypłacalności (numer z wykazu 917).
Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12392000/katalog/13096958#13096958
Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 9 grudnia 2024 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.
Zasadność podjęcia prac zmierzających do wydania rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wysokości procentu składki na rzecz funduszu do spraw niewypłacalności wnoszonej przez krajowe zakłady ubezpieczeń wynika z uchwalenia ustawy z dnia 13 września 2024 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. poz. 1565). Przepisami tej ustawy została dokonana transpozycja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r. zmieniającej dyrektywę 2009/103/WE w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczania od takiej odpowiedzialności (Dz. Urz. UE L 430 z 02.12 2021, str. 1), zwanej dalej „dyrektywą”. W wyniku nowelizacji ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2500) zostały wprowadzone m.in. regulacje mające na celu zapewnienie wypłaty odszkodowania poszkodowanym w wyniku wypadku w przypadku niewypłacalności zakładu ubezpieczeń.
W przypadku niewypłacalności zakładu ubezpieczeń, ochrona osób poszkodowanych lub uprawnionych do odszkodowania w wyniku zdarzeń drogowych przewidziana w dyrektywie jest uregulowana oddzielnie w odniesieniu do wypadków zaistniałych w państwie członkowskim ich miejsca zamieszkania lub siedziby (art. 10a dyrektywy) oraz w państwie innym niż państwo członkowskie ich miejsca zamieszkania (art. 25a dyrektywy). Ustawa z dnia 13 września 2024 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej uwzględnia to rozróżnienie i zadania organu, o którym mowa w art. 10a ust. 1 dyrektywy przypisuje Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu, zwanemu dalej „UFG”, przez dodanie w art. 98 ust. 2a ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Jednocześnie w celu realizacji zadania wynikającego z tego przepisu, w ramach UFG wyodrębniony zostanie fundusz do spraw niewypłacalności, będący rachunkiem obejmującym dochody i koszty oraz aktywa i zobowiązania związane z realizacją zadania, o którym mowa w art. 98 ust. 2a ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Środki funduszu do spraw niewypłacalności będą gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym UFG.
Fundusz do spraw niewypłacalności zostanie oparty o trzy źródła finansowania, tj. możliwość przekazywania nadwyżki bilansowej UFG w części nieprzekraczającej 75% jej wysokości, cykliczne wpłaty dokonywane przez określone zakłady ubezpieczeń oraz o składkę dodatkową w przypadku wszczęcia postępowania upadłościowego albo likwidacyjnego względem określonego zakładu ubezpieczeń, jeśli środki zgromadzone w funduszu do spraw niewypłacalności okazałaby się niewystarczające.
Na podstawie dodanego art. 117 ust. 3a ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, krajowe zakłady ubezpieczeń posiadające zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej w grupie obejmującej ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, są obowiązane wnieść składkę na rzecz funduszu do spraw niewypłacalności, w celu zapewnienia środków na finansowanie zadania, o którym mowa w art. 98 ust. 2a ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, z zastrzeżeniem, że składka nie przekroczy wysokości 0,1% składki przypisanej brutto w ubezpieczeniu obowiązkowym, o którym mowa w art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Jednocześnie w art. 117 ust. 5a ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych zostało zawarte upoważnienie ustawowe, zgodnie z którym minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii Funduszu i organu nadzoru określi, w drodze rozporządzenia, wysokość procentu składki, o której mowa w ust. 3a, oraz termin uiszczania tej składki, uwzględniając w szczególności zagwarantowanie płynności finansowej funduszu do spraw niewypłacalności.
W związku z tym powstaje konieczność wydania rozporządzenia Ministra Finansów.
W związku z nowymi regulacjami jakie zostały wprowadzone do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych niezbędne jest wydanie rozporządzenia Ministra Finansów. Przedmiotowe rozporządzenie będzie określało wysokość procentu składki wnoszonej na rzecz funduszu do spraw niewypłacalności oraz termin uiszczania tej składki.
Z wyrazami szacunku
Najnowsze wpisy
30
listopad