20
grudzień
Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa gospodarczego w UE (paliwa i transport) – na podstawie analizy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej – projekt rozporządzenia delegowanego zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w odniesieniu do norm dotyczących ładowania bezprzewodowego, elektrycznego systemu drogowego, komunikacji pojazd–sieć oraz zasilania wodorem pojazdów transportu drogowego.
Ostateczny termin na przesłanie opinii to 30 grudnia 2024 r.
Wspólne specyfikacje techniczne są niezbędne do stworzenia jednolitego rynku infrastruktury paliw alternatywnych. Dlatego też rozporządzenie (UE) 2023/1804 w sprawie wdrażania infrastruktury paliw alternatywnych zawiera w swoim załączniku II kompleksową listę specyfikacji technicznych. Lista specyfikacji technicznych w załączniku II określa konkretne normy i identyfikuje obszary, w których wspólne specyfikacje techniczne są konieczne, ale nie zostały jeszcze ustanowione.
Te specyfikacje techniczne obejmują połączenia fizyczne i komunikację między pojazdem elektrycznym a infrastrukturą ładowania pojazdów transportu drogowego; zaopatrzenie w wodór i metan dla pojazdów transportu drogowego; zaopatrzenie w energię elektryczną, składowanie amoniaku, wodoru i metanolu oraz skroplonego metanu dla transportu morskiego i żeglugi śródlądowej; a także etykietowanie paliwa dla pojazdów transportu drogowego.
Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1804 specyfikacje techniczne dotyczące interoperacyjności punktów ładowania i tankowania powinny zostać określone w normach europejskich lub międzynarodowych. Zgodnie z artykułem 21(3) rozporządzenia (UE) 2023/1804 Komisja może zmienić załącznik II w celu wprowadzenia nowych specyfikacji technicznych lub zaktualizowania odniesień do norm określonych w tym załączniku. Ma to na celu umożliwienie pełnej interoperacyjności technicznej infrastruktury ładowania i tankowania pod względem połączeń fizycznych, wymiany komunikacyjnej i dostępu dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Komisja zamierza przyjąć rozporządzenie delegowane w celu dalszego wprowadzania norm europejskich wspierających rozporządzenie (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
Brak wspólnych norm dotyczących punktów ładowania i tankowania paliw stanowi przeszkodę w tworzeniu jednolitego rynku infrastruktury paliw alternatywnych. Normalizacja jest niezbędnym mechanizmem tworzenia korzyści skali i wspierania wdrażania nowych rozwiązań technologicznych w tym sektorze.
Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14346-Normy-dotyczace-infrastruktury-paliw-alternatywnych-%C5%82adowanie-bezprzewodowe-drogi-elektryczne-komunikacja-pojazd-siec-wodor_pl
Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl.
W załączeniu znajduje się projekt rozporządzenia delegowanego wraz z załącznikiem.
Źródło: Komisja Europejska
Najnowsze wpisy
20
grudzień
18
grudzień