Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących (numer z wykazu 983).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z załącznikami (szt. 8) Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12397353/katalog/13125132#13125132

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 12 maja 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Obecnie obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 1625, z późn.  zm.). Jednak w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 26 maja 2023 r. zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 poz. 1059, z późn. zm.) i pośrednim wygaśnięciem delegacji ustawowej – art. 111 ust. 7a oraz art. 145a ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, powstała konieczność wydania nowego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Ponadto rozporządzenie to należało dostosować do zmiany wprowadzającej możliwość przesyłania paragonów fiskalnych w formie elektronicznej do klienta, za jego zgodą i w uzgodniony z nim sposób (e-paragon).

Projektowane rozporządzenie wypełnia delegację art. 111 ust. 7a oraz art. 145a ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Rozporządzenie określa: 

  1. sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym o zastosowaniu specjalnym dla danego rodzaju czynności, oraz warunki i sposób używania kas rejestrujących, w tym sposób zakończenia używania kas w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas, sposób wystawiania dokumentów z kas rejestrujących i szczególne przypadki wydawania nabywcy dowodu sprzedaży oraz rodzaje dokumentów składanych w związku z używaniem kas, sposób ich składania oraz wzory tych dokumentów;
  2. termin zgłoszenia kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego;
  3. warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas mające znaczenie dla prowadzenia ewidencji, w tym warunki, które powinny spełniać podmioty prowadzące serwis kas;
  4. terminy oraz zakres obowiązkowych przeglądów technicznych kas. 

Z wyrazami szacunku