05
sierpień
Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź
Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazów, wniosków i wypłat świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (numer z wykazu 57).
Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z załącznikami, Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12400609/katalog/13146968#13146968
Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 25 sierpnia 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.
Projektowane rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazów, wniosków i wypłat świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, ma na celu umożliwienie składania dokumentów (określonych rozporządzeniem) w postaci papierowej lub elektronicznej, umożliwiając podmiotowi składającemu wybór złożenia tych dokumentów w dogodny dla niego sposób.
Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. z 2025 r. poz. 433, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w razie niewypłacalności pracodawcy są zaspokajane roszczenia pracowników, a także byłych pracowników oraz uprawnionych do renty rodzinnej członków rodziny zmarłego pracownika lub zmarłego byłego pracownika.
Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, w okresie miesiąca od daty niewypłacalności pracodawcy, pracodawca, zarządca, syndyk, likwidator lub inna osoba sprawująca zarząd majątkiem pracodawcy sporządza i składa marszałkowi województwa zbiorczy wykaz niezaspokojonych roszczeń, (…), określając osoby uprawnione, o których mowa w art. 10, oraz tytuły i wysokość roszczeń wnioskowanych do zaspokojenia ze środków Funduszu. Zbiorczy wykaz obejmuje roszczenia z okresów poprzedzających datę niewypłacalności pracodawcy. Jeżeli zaspokojeniu podlegają roszczenia z okresów następujących po dacie niewypłacalności pracodawcy, ww. podmiot sporządza i składa marszałkowi województwa niezwłocznie po ustaniu stosunku pracy osób uprawnionych wykazy uzupełniające. Wykazy obejmują wskazanie tych osób oraz tytuły i wysokość roszczeń. Wypłata świadczeń może nastąpić także na podstawie wniosku pracownika, byłego pracownika lub uprawnionych do renty rodzinnej członków rodziny zmarłego pracownika lub zmarłego byłego pracownika (art. 16 ust. 1 ustawy).
Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 października 2017 r. w sprawie wykazów, wniosków i wypłat świadczeń z Funduszu, określa: wzór zbiorczego wykazu niezaspokojonych roszczeń pracowniczych, wzór wykazu uzupełniającego niezaspokojonych roszczeń pracowniczych oraz wzór wniosku o wypłatę świadczeń z tytułu niezaspokojonych roszczeń pracowniczych, a także tryb: składania wykazów oraz ww. wniosku, przekazywania środków finansowych Funduszu na wypłaty świadczeń, dokonywania wypłat świadczeń z Funduszu, oraz rodzaje dokumentów wymaganych do wypłaty świadczeń.
W dotychczasowym stanie prawnym rozporządzenie z dnia 24 października 2017 r. przewidywało możliwość składania do marszałka województwa wykazu zbiorczego i wykazu uzupełniającego w postaci papierowej w trzech jednobrzmiących egzemplarzach oraz w postaci elektronicznej. Dodatkowo do wykazu zbiorczego lub wykazu uzupełniającego podmiot składający dołącza odpowiednie dokumenty potwierdzające uprawnienie do wypłaty świadczeń z Funduszu (§ 3 ust. 1–3 i § 4 ust. 1 rozporządzenia).
Rozporządzenie z dnia 24 października 2017 r. przewidywało również możliwość składania marszałkowi województwa wniosków indywidualnych o wypłatę świadczeń z Funduszu (oraz innych wymienionych w rozporządzeniu dokumentów), wyłącznie w postaci papierowej, w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach (§ 7 rozporządzenia).
Dotychczasowe regulacje narzucały podmiotom składającym dokumenty, o których mowa w rozporządzeniu, ich przekazywanie marszałkowi województwa – w formie papierowej w 2 lub 3 egzemplarzach, w zależności od rodzaju wykazu, oraz dodatkowo w formie elektronicznej, nie dając możliwości wyboru formy złożenia dokumentów.
W projektowanym rozporządzeniu dokonano również zmiany dostosowującej, wynikającej z obowiązku nałożonego na podmioty publiczne przez ustawę o doręczeniach elektronicznych z dnia 18 listopada 2020 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045, z późn. zm.), polegającej na zmianie sposobu doręczania dokumentów, o których mowa w rozporządzeniu, i wprowadzeniu obowiązku ich przekazywania na „adres do doręczeń elektronicznych”, co jest zgodne z art. 4 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.
Projekt ma na celu zmianę następujących przepisów rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 października 2017 r. w sprawie wykazów, wniosków i wypłat świadczeń z Funduszu:
W projektowanym rozporządzeniu dokonano również zmiany dostosowującej przez dodanie przepisów:
Konieczność wprowadzenia projektowanej regulacji zawartej w § 6 ust. 2 oraz § 10a, w zakresie wprowadzenia obowiązku przekazywania ww. dokumentów na adres do doręczeń elektronicznych, wynika z obowiązku nałożonego na podmioty publiczne przez ustawę z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045, z późn. zm.), polegającej na zmianie sposobu doręczania dokumentów, o których mowa w rozporządzeniu, i wprowadzeniu obowiązku ich przekazywania na „adres do doręczeń elektronicznych”, co jest zgodne z art. 4 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.
Stosownych zmian dostosowujących dokonano również w załącznikach nr 1, 2 i 3 do rozporządzenia. Z uwagi na ilość zmian w załącznikach zdecydowano o nadaniu nowego brzmienia tych załączników w całości. Zmiany dotyczą tylko niezbędnego zakresu poprzez dostosowanie użytych pojęć do pojęć zgodnych z treścią rozporządzenia oraz ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146, z późn. zm.) i ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163, z późn. zm.). Dokonano również drobnych redakcyjnych poprawek, aby załączniki były bardziej spójne, czytelne i estetyczne.
W załączniku nr 1, o nazwie: „zbiorczy wykaz niezaspokojonych roszczeń pracowniczych”, oraz w załączniku nr 2, o nazwie: „wykaz uzupełniający niezaspokojonych roszczeń pracowniczych”, w tabeli wykazów części pierwszej (I) obu załączników, usunięto kolumnę nr 24, której nazwa brzmiała: „kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacana w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych”.
W pierwotnej wersji przedmiotowej tabeli, w kolumnie 23 części I obu załączników należało wykazać kwotę zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, obliczoną odpowiednio od kwoty świadczeń wykazanej w kolumnie 20 (tj. po odliczeniu kwot składek na ubezpieczenia społeczne finansowanych ze środków ubezpieczonego/pracownika), po odliczeniu kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne wykazanej w kolumnie 24 (której nazwa brzmiała: „kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacana w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych”), zgodnie z art. 95 ówczesnej ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1793, z późn. zm.). Kwotę wykazywaną w kolumnie 24 części I obu załączników należało obliczyć według stopy procentowej określonej w art. 27b ust. 2 ówczesnej ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.).
W załączniku nr 3, o nazwie „wniosek o wypłatę świadczeń z tytułu niezaspokojonych roszczeń pracowniczych” (zwanego dalej wnioskiem), w części IV wniosku, którą wypełnia marszałek województwa, dokonano zmiany pkt 2 przez usunięcie ppkt 1) „kwota potrącenia od podatku dochodowego” i ppkt 2) „kwota pobierana z dochodu ubezpieczonego”.
Konieczność zmiany załącznika nr 1, 2 i 3 do rozporządzenia wynika z uchylenia – ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2105), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r. – art. 95 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz art. 27b ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W efekcie powyższych zmian w tabeli wykazów części pierwszej (I) załącznika nr 1 i 2, po usunięciu kolumny 24 w kolumnie 23 należy wykazać kwotę zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, od zatwierdzonych do wypłaty świadczeń.
Natomiast w załączniku nr 3, w części IV wniosku, którą wypełnia marszałek województwa, w pkt 2 należy wykazać: składkę na ubezpieczenie zdrowotne, kwotę stanowiącą podstawę naliczenia składki, kwotę do przekazania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Wobec powyższego dokonano również aktualizacji treści objaśnień załączników nr 1, 2 i 3 do rozporządzenia, tj.: w „objaśnieniach do zbiorczego wykazu niezaspokojonych roszczeń pracowniczych” zaktualizowano pkt 13 i uchylono pkt 14, natomiast w „objaśnieniach do wykazu uzupełniającego niezaspokojonych roszczeń pracowniczych” dokonano aktualizacji pkt 14. W objaśnieniach załącznika nr 3, do części wniosku, którą wypełnia marszałek województwa, uchylono pkt 3 i pkt 4.
Powyższe zmiany mają na celu dostosowanie przepisów ww. rozporządzenia do współczesnych realiów obrotu prawnego poprzez modyfikację trybu składania do marszałka województwa wykazu zbiorczego, wykazu uzupełniającego, wniosku indywidualnego oraz wskazanych w rozporządzeniu dokumentów i informacji (zwanych dalej „dokumentami”), a także dokumentów przekazywanych przez marszałka województwa podmiotowi składającemu.
Przewiduje się, że proponowane zmiany w efekcie umożliwią podmiotowi składającemu wybór trybu składania dokumentów do marszałka województwa oraz wpłyną na uproszczenie postępowania dotyczącego wypłat świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, poprzez umożliwienie składania dokumentów w postaci papierowej lub elektronicznej. Zakłada się również, że automatyzacja obiegu dokumentów pozwoli podmiotom składającym na ograniczenie kosztów związanych z drukiem, kopiowaniem oraz fizycznym wysyłaniem obszernej dokumentacji w formie papierowej. Ponadto szybka archiwizacja i łatwość w wyszukiwaniu dokumentów znacząco przyspieszą pracę organom przyznającym środki Funduszu na wypłaty ww. świadczeń, w porównaniu do tego, co oferuje tradycyjny obieg dokumentów.
Z wyrazami szacunku
Najnowsze wpisy
04
sierpień