Projekt ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych oraz niektórych innych ustaw

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych oraz niektórych innych ustaw (numer z wykazu UD236).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12401303/katalog/13151158#13151158

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 11 września 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Wejście w życie ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045 i 1841), zwanej dalej „UoDE”, oraz proces wdrażania nowych rozwiązań i zauważone w tym procesie problemy spowodowały konieczność wprowadzenia szeregu ustawowych zmian. Projektowane zmiany są niezbędne dla lepszej realizacji usług realizowanych na podstawie UoDE, to jest publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE), kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publicznej usługi hybrydowej (PUH), zwanymi dalej łącznie „e-Doręczeniami”.

Podmioty, które przystąpiły w terminie do e-Doręczeń, zgłaszały postulaty, uwagi lub wnioski w zakresie związanym z funkcjonowaniem e-Doręczeń.

Celem projektowanej ustawy jest dokonanie zmian dotyczących e-Doręczeń, istotnych dla ich funkcjonowania i dalszego rozwoju. Zaproponowane w projekcie przepisy mają charakter doprecyzowujący oraz eliminują pojawiające się wątpliwości w stosowaniu UoDE.

Projekt ustawy uwzględnia postulaty zgłaszane przez podmioty publiczne, w szczególności przez jednostki samorządu terytorialnego, oraz inne podmioty objęte obowiązkiem stosowania przepisów o doręczeniach elektronicznych, dotyczące:

  1. zasad obliczania terminów doręczenia korespondencji przez podmioty publiczne (w szczególności w zakresie tzw. „fikcji doręczenia”);
  2. doprecyzowania obowiązków operatora wyznaczonego w zakresie realizowanych usług PURDE i PUH;
  3. nadzoru nad usługami PURDE i PUH;
  4. zwolnienia podmiotów publicznych z opłat za przekazywanie korespondencji do syndyka w postępowaniach upadłościowych.

Zakłada się wprowadzenie następujących zmian:

I. W ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych:

  1. Rozszerzenie zakresu podmiotowego – ustawa będzie nakładała obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych (ADE) przez podmioty niepubliczne realizujące zadania publiczne oraz w zakresie wprowadzenia tzw. fikcji do doręczeń w przypadku doręczenia między podmiotami niepublicznymi.
  2. Dodanie przepisów wprowadzających system, w którym będzie prowadzony Katalog Podmiotów Publicznych (KPP), co ma na celu m.in. wyeliminowanie zauważonych problemów związanych z kwalifikowaniem wybranych podmiotów jako publicznych, których dotyczą przepisy UoDE, możliwości zmiany tych danych, oraz zasad wymiany informacji między KPP a bazą adresów elektronicznych (BAE), ePUAP, KRS i REGON – w których są dane dotyczące również podmiotów publicznych, ale żaden z tych rejestrów nie posiada kompletnych danych o podmiotach publicznych. Dodanie tych przepisów ma również na celu zebranie w jednym systemie najważniejszych informacji o podmiotach publicznych oraz podmiotach realizujących zadania publiczne oraz ujednolicenia tych informacji.
  3. Doprecyzowanie definicji PUH i PURDE wskazując m.in., że PUH dotyczy wyłącznie obrotu krajowego oraz, że PURDE jest kwalifikowaną usługą doręczenia elektronicznego, o której mowa w art. 3 pkt 37 rozporządzenia z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylającego dyrektywę 1999/93/WE (Dz. Urz. UE L 257 z 28.08.2014, str. 73), zwanego dalej „rozporządzeniem 910/2014”.
  4. Doprecyzowanie przepisów w zakresie wyłączenia stosowania UoDE w zakresie korespondencji zawierającej informacje niejawne oraz określenie wyjątków od korzystania z usług PURDE i PUH w przypadku dokumentów sporządzonych pierwotnie w formie papierowej.
  5. Wprowadzenie obowiązku integracji stosowanych przez podmioty publiczne rozwiązań organizacyjno-technicznych innych niż ADE z systemem teleinformatycznym, o których mowa w art. 58 ust. 3 UoDE.
  6. Doprecyzowanie przepisów w celu jednoznacznego wskazania, że w przypadku osoby fizycznej wykonującej zawód zaufania publicznego lub prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą tworzone są odrębne ADE dla danego zawodu oraz jednoosobowej działalności gospodarczej, jak również rozszerzenie zakresu danych wymaganych we wniosku o utworzenie ADE składanych przez osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, danych przetwarzanych w BAE dotyczących tych osób, oraz dodanie możliwości weryfikacji tych danych w systemach prowadzonych przez samorządy zawodowe – w szczególności w zakresie prawa do wykonywania zawodu.
  7. Wprowadzenie jako zasady sposoby wymiany korespondencji (nie tylko obowiązku jej odbierania od podmiotu publicznego) z podmiotami publicznymi z wykorzystaniem PURDE albo kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, przez podmioty, o których mowa w art. 9 ust. 1 UoDE.
  8. Doprecyzowanie zasad postępowania z wnioskami o utworzenie ADE, w sytuacji, gdy wniosek zawiera braki formalne.
  9. Wprowadzenie podstawy prawnej do automatycznego przekazania do BAE informacji z KRS o ogłoszeniu upadłości, o zakończeniu lub umorzeniu postępowania upadłościowego oraz o danych syndyka oraz dodanie przepisu o gromadzeniu w BAE informacji o powołaniu i zaprzestaniu pełnienia funkcji przez zarządcę sukcesyjnego oraz wygaśnięciu zarządu sukcesyjnego oraz o przekazywaniu do BAE tych informacji za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
  10. Zobowiązanie Prezesa Głównego Urzędy Statystycznego do udostępnienia Ministrowi Cyfryzacji w drodze teletransmisji danych zawartych w rejestrze REGON, na potrzeby prowadzenia BAE i Katalogu Podmiotów Publicznych poprzez wskazania wyraźnej podstawy prawnej do automatycznej wymiany danych pomiędzy systemami w celu usprawnienia funkcjonowania BAE i katalogu.
  11. Dodanie możliwości nadawania przez Ministra Cyfryzacji dodatkowego ADE również na wniosek podmiotu niepublicznego, gdy jest to uzasadnione strukturą organizacyjną tego podmiotu.
  12. Doprecyzowanie, że wykreślenie ADE powiązanego z PURDE z BAE wywołuje skutki prawne z dniem, w którym decyzja administracyjna o wykreśleniu tego adresu podlega natychmiastowemu wykonaniu i pozostaje bez wpływu na doręczenie korespondencji na skrzynkę do doręczeń powiązaną z wykreślonym tego adresu do końca tego dnia.
  13. Wprowadzenie regulacji prawnej w zakresie skrócenia czasu ponownego wpisu do BAE z 60 do 7 dni.
  14. Doprecyzowanie zasad obliczania terminów doręczenia korespondencji przez podmioty publiczne (w szczególności w zakresie tzw. „fikcji doręczenia” – w celu wyeliminowania wątpliwości wynikających z interpretacji zawartych w ustawie przepisów (art. 42).
  15. Wprowadzenie obowiązku weryfikacji podpisu lub pieczęci elektronicznej przez operatora wyznaczonego (OW) w przypadku przesyłek PUH, oraz wprowadzenie obowiązku zamieszczenia na wydruku dokumentu elektronicznego fotokodu, w tym kodu QR, lub komunikatu nadawanego przez system teleinformatyczny OW, a także wskazanie, że weryfikacja przesyłki PUH będzie również możliwa za pomocą usługi udostępnionej przez OW.
  16. Wprowadzenie obowiązku udostępniania raportów Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej o zrealizowanych usługach oraz zwiększenie nadzoru nad usługami eDoręczeń.
  17. Wprowadzenie zwolnienia podmiotów publicznych z opłat za przekazywanie korespondencji do syndyka w postępowaniach upadłościowych.
  18. Wprowadzenie zmiany mającej na celu usprawnienie wyszukiwania ADE w BAE.
  19. Umożliwienie udostępniania danych osób fizycznych, których ADE są wpisane do BAE, podmiotom niepublicznym – na podstawie ich zgody. Proponowane rozwiązanie będzie dobrowolne i będzie wyłącznie na potrzeby wyszukania ADE w BAE przed podmioty niepubliczne. Zgoda będzie mogła zostać wycofana przez osobę fizyczną w dowolnym czasie.
  20. Umożliwienie dostępu przez podmioty niepubliczne do danych osób fizycznych wykonujących zawód zaufania publicznego zgromadzonych w BAE. Proponowane rozwiązanie wynika z konieczności udostępniania danych osób wykonujących zawód zaufania na potrzeby wyszukania ich ADE w BAE przez podmioty inne niż publiczne.
  21. Wskazano nowy termin wymiany korespondencji między podmiotami publicznymi za pośrednictwem platformy ePUAP – 1 stycznia 2028 r. (w zakresie usługi PURDE i PUH) oraz wprowadzono wcześniejszy obowiązek stosowania usługi PUH i PURDE przez podmioty, których mowa w art. 155 ust. 6 i 7 UoDE (również 1 stycznia 2028 r.).
  22. Dodano przepis w celu wyeliminowania wątpliwości co do skuteczności wnoszenia pism na ADE podmiotu publicznego – gdy z przepisów odrębnych jednocześnie wynika możliwość wnoszenia pisma na skrzynkę podawczą tego podmiotu.

II. W ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 oraz z 2025 r. poz. 572):

Wprowadzenie obowiązku podawania numeru PESEL w przypadku pism inicjujących postępowanie.

III. W ustawie z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo o adwokaturze (Dz. U. z 2024 r. poz. 1564), w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 499), w ustawie z dnia 14 lutego 1991 r. – Prawo o notariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 479 oraz z 2025 r. poz. 479), ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o rzecznikach patentowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 749), ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o licencji doradcy restrukturyzacyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1007) – wprowadzenie zmian w celu zapewnienia Ministrowi Cyfryzacji automatycznej weryfikacji danych osób wykonujących zawody zaufania publicznego na etapie wniosku o utworzenie ADE i aktualności danych w BAE, poprzez integracje systemów MC i samorządów zawodowych prowadzących listy (rejestry) osób wykonujących te zawody.

IV. W ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1779) wprowadzenie zmian dotyczących dostępu przez Ministra Cyfryzacji do REGON, na potrzeby prowadzenia BAE oraz KPP.

V. W ustawie z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1725) wprowadzenie zmian w zakresie obowiązku przedłożenia Ministrowi Cyfryzacji oświadczenia, przez kwalifikowanego dostawcę usług zaufania, o gotowości świadczenia usług zgodnie ze standardem określonym w art. 26a, przed rozpoczęciem świadczenia kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Nałożenie obowiązków na kwalifikowanych dostawców usług oraz OW dostosowania świadczonych usług do standardu niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia publikacji nowej wersji tego standardu.

Z wyrazami szacunku