Platformy informacji wewnętrznych i zarejestrowane mechanizmy sprawozdawcze na podstawie rozporządzenia Komisji REMIT

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa energetycznego (rynek energii) w UE – na podstawie analizy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1106 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 1227/2011 i (UE) 2019/942 w odniesieniu do poprawy ochrony Unii przed manipulacjami na hurtowym rynku energii oraz Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1348/2014 z dnia 17 grudnia 2014 r. w sprawie przekazywania danych wdrażające art. 8 ust. 2 i 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energiiprojekt rozporządzenia delegowanego uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 w odniesieniu do niezbędnych szczegółów dotyczących autoryzacji i nadzoru nad platformami informacji wewnętrznej i zarejestrowanymi mechanizmami raportowania przez Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki.

Ostateczny termin na przesłanie opinii to 15 września 2025 r.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii („REMIT”) zostało wprowadzone w 2011 r. w celu rozwiązania problemów związanych z nadużyciami na rynku, takimi jak handel informacjami poufnymi i manipulacje rynkowe. Praktyki te mogą mieć znaczący wpływ na ceny energii i ostatecznie negatywnie wpływać na konsumentów. Kontekst geopolityczny charakteryzował się rosnącą współzależnością rynków energii w całej Unii Europejskiej, co sprawiło, że niezbędne stało się opracowanie zharmonizowanych ram monitorowania i zapobiegania nadużyciom. Rynek energii UE w ostatnich latach zmagał się z poważnymi wyzwaniami, w tym z rosnącą zmiennością cen i trudnościami w zapewnieniu dostaw w następstwie konfliktów i kryzysów międzynarodowych. Stworzyło to pilną potrzebę stworzenia bardziej solidnych i skutecznych ram regulacyjnych, aby zapewnić integralność i przejrzystość hurtowych rynków energii.

Zmiana REMIT w 2024 r. rozporządzeniem (UE) 2024/1106 była konieczna, aby sprostać tym wyzwaniom. Rosnące powiązania między rynkami finansowymi a hurtowymi rynkami energii, a także rosnące znaczenie instrumentów finansowych, takich jak instrumenty pochodne na energię, wymagały bardziej kompleksowych ram prawnych, aby zapewnić uczciwą konkurencję, chronić konsumentów i utrzymać równe warunki działania dla uczestników rynku. Ponadto, rozwój nowych technologii handlowych, takich jak handel algorytmiczny, oraz ekspansja globalnych rynków energii stworzyły nowe wyzwania dla monitorowania i nadzoru rynku. Zmieniony REMIT miał na celu sprostanie tym wyzwaniom poprzez zwiększenie przejrzystości, usprawnienie możliwości monitorowania i wzmocnienie mechanizmów egzekwowania.

Kluczowym aspektem REMIT są kompleksowe ramy sprawozdawczości danych, które ustanawia się w powiązaniu z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1348/2014 („REMIT IR”).

Te ramy sprawozdawcze odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu integralności i przejrzystości hurtowych rynków energii. W celu ułatwienia i zapewnienia jakości raportowania danych do Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki wprowadzono platformy informacji poufnej („IIP”) oraz zarejestrowane mechanizmy raportowania („RRM”). IIP obsługują platformy do ujawniania informacji poufnych i raportowania ich do Agencji, natomiast RRM odpowiadają za raportowanie do Agencji szczegółów transakcji, w tym zleceń, oraz danych fundamentalnych. Szczegółowe wymogi dotyczące rejestracji IIP i RRM zostały określone przez Agencję.

W inicjatywie doprecyzowano zasady udzielania zezwoleń i nadzoru nad platformami informacji wewnętrznych (IIP) i zarejestrowanymi mechanizmami sprawozdawczymi (RRM) przez Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii. Zgodnie z rozporządzeniem REMIT uczestnicy rynku są zobowiązani do przekazywania ACER określonych informacji, co robią za pośrednictwem IIP i RRM.

Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl

W załączeniu znajduje się projekt rozporządzenia delegowanego wraz z załącznikiem.

Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14448-Platformy-informacji-wewnetrznych-i-zarejestrowane-mechanizmy-sprawozdawcze-na-podstawie-rozporzadzenia-Komisji-REMIT_pl

Źródło: Komisja Europejska